بانک های بزرگ اروپایی، زیر ذره بین آمریکا برای اجرای تحریم ها علیه ایران

ایالات متحده آمریکا، ‌در مورد احتمال نقض قوانین تحریم علیه دولت ایران توسط برخی از بانک های اروپایی تحقیق می کند. یکی از زیرمجموعه های گروه بانک ایتالیایی «یونی کردیت» در آلمان، ازجمله بانک هایی است که احتمال می رود با جمهوری اسلامی، داد و ستد غیرقانونی بانکی انجام داده باشد.
پیش از این، چند بانک اروپایی دیگر مانند «رویال بانک اسکاتلند» و «کامرس بانک» آلمان هم در مظان اتهام نقض قوانین تحریم ها قرار گرفته اند.در بیانیه ای که گروه بانکی «یونی کردیت» روز یکشنبه از طریق اداره مرکزی خود در شهر میلان ایتالیا منتشر کرد، تحقیقات مقام های آمریکایی را تایید کرد و اعلام کرد واحد آلمانی گروه بنام «هایپو وراینس بنک» که به اختصار «اچ- و- ب» نامیده می شود، بانک مورد تحقیق ماموران دادستانی شهر نیویورک است.

روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا روز دوشنبه در این زمینه نوشت که دادستان نیویورک، وزارت دادگستری آمریکا و وزارت خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر به کاوش و تفحص در حساب های مربوط به عملیات نقل و انتقال پولی و اعتباری واحد آلمانی بانک «یونی کردیت» پرداخته اند.

لا استامپا، دیگر روزنامه ایتالیایی هم نوشت که برخی از فعالیت های بانک آلمانی که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط «یونی کردیت» خریداری شد، در زیر ذره بین مقام های دولت آمریکا قرار گرفته است.

گروه «یونی کردیت» می گوید تحقیق مقام های آمریکایی خبر تازه ای نیست و در ترازنامه پارسال بانک به آن اشاره شده است.

بیانیه این گروه بانکی به گونه مشخص از جمهوری اسلامی ایران نامی نبرده ولی یک منبع آگاه به روزنامه وال استریت جورنال در آمریکا گفته که منظور بیانیه در اشاره به تحقیقات، دولت جمهوری اسلامی ایران است.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته که در صورتی که جرم بانک آلمانی محرز شود، ممکن است که مجوز فعالیت در آمریکا را از دست بدهد و یا دست کم محکوم به پرداخت جریمه سنگینی بشود.

جریمه های سنگین برای ناقضان تحریم ها

تاکنون چندین بانک بزرگ اروپایی با تحقیقات مشابهی در رابطه با نقض قوانین تحریم ها علیه دولت جمهوری اسلامی روبرو شده اند. بانک بریتانیایی «استاندارد چارترد» اوایل ماه جاری میلادی از سوی ایالت نیویورک به پرداخت جریمه سنگینی به میزان ۳۴۰ میلیون دلار محکوم شد و همچنان در انتظار نتیجه تصمیم های سایر مراجع آمریکایی ناظر بر چگونگی داد و ستدهای بانکی است.

روزنامه «وال استریت جورنال» از قول یک مقام نزدیک به «رویال بانک» اسکاتلند نوشته است که این گروه بانکی بریتاینایی نیز سرگرم گفت وگو با «فدرال رزرو» یا همان بانک مرکزی آمریکا و وزارت دادگستری آمریکاست تا دریابد که عملیات بانکی اش با جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین تحریم بوده است یا این که نقض قوانین را مرتکب شده است.

مقام های سرویس مالی بریتانیا نیز که برعملیات بانک های آن کشور نظارت می کنند، به نوبه خود، با مسوولان رویال بانک اسکاتلند در حال گفت وگو هستند.

در گزارش روزنامه «وال استریت جورنال»، خبر مربوط به تحقیقات در مورد عملیات «کامرس بانک» آلمان در رابطه با جمهوری اسلامی، کره شمالی و کوبا هم آمده و اضافه شده که این بانک اخیرا به سهامداران خود هشدار داده که ممکن است از سوی دولت آمریکا به جریمه ای سنگین، به میزانی بیش از انتظار محکوم شود.

دولت آمریکا پیشتر و به ویژه پس از رسمیت یافتن قوانین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، به نهادهای مالی و پولی هشدار داده که این تحریم ها پیآمدهای کلانی می تواند برای ناقضان آن در پی داشته باشد.

رادیو فردا    دوشنبه 27 اوت 2012 – 06 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email