دوربین‌های همه‌کاره، جان کلام در نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۲

نسل جدید دوربین‌های عکاسی امکاناتی در اختیار قرار می‌دهند که تا چندی پیش در حوزه‌ی عملکرد این دستگاه‌ها نبود. نمایشگاه فوتوکینا نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه چگونه تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی را به تکاپو واداشته‌اند.

فوتوکینا، بزرگ‌ترین نمایشگاه عکاسی جهان، از سه‌شنبه تا یکشنبه (۱۸ تا ۲۳ سپتامبر) در شهر کلن آلمان برپاست. محصولات جدید ارائه‌شده در این نمایشگاه امکانات بسیار فراتری نسبت به یک دوربین عکاسی یا فیلمبرداری معمولی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ببینید: تازه‌های نمایشگاه فوتوکینا از دریچه‌ی دوربین

امکانات فنی تلفن‌های همراه هوشمند یکی از مهم‌ترین دلایل نوآوری‌ها در عرصه‌ی تولید دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری است. کاربران معمولی امروزه بیشترین تعداد عکس را با دوربین‌های موبایل یا تبلت خود می‌گیرند؛ موبایل همیشه همراه کاربران است و پول دوربین آن هم به همراه گوشی پرداخت شده است.

از کدهای "کیو آر" از جمله برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کالاها استفاده می‌شود
از کدهای “کیو آر” از جمله برای ارائه
اطلاعات بیشتر در مورد کالاها استفاده می‌شود

به نظر می‌رسد سازندگان دوربین‌های عکاسی سعی می‌کنند از یکسو امکاناتی فراتر از دوربین موبایل به عکاس ارائه کنند و از سوی دیگر امکان فنی ارتباط دوربین با تلفن‌های همراه هوشمند، لوح‌‌رایانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم آورند تا مشتریان انگیزه‌ی خود برای خرید دوربین را از دست ندهند.

دوربین‌های ارائه‌شده در فوتوکینا ۲۰۱۲ بدون سیم و ثانیه‌ای پس از گرفتن عکس، تصویر را در ابر رایانه‌ای ذخیره می‌کنند یا آن را از چاپگری در گوشه‌ای دیگر از جهان بیرون می‌دهند؛ دوربین‌های غیربازتابی و کوچک با استفاده از حسگرهای بزرگ‌تر، تصویر به مراتب بهتری ثبت می‌کنند و لنزهای کوچک‌تر و سبک‌تر با دیافراگم بازتر به عکاسی در نور کم یا عکاسی با عمق میدان کمتر معنای تازه‌ای می‌بخشند.

ارتباط دوربین‌ها با تلفن‌های هوشمند، گوشی موبایل را به دستگاه کنترل از راه دور دوربین تبدیل می‌کند. حتی آلبوم‌های عکس هم متحول شده‌اند و می‌توانند به مدد “کیو آر کد” با تصاویر متحرک ارتباط برقرار کنند. دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلف روی دوربین‌های جدید نیز به‌عنوان مثال امکان اصلاح عکس‌ها در داخل دوربین را فراهم می‌آورد.

صفحه‌های لمسی و فرستادن عکس به شبکه‌های اجتماعی هم دیگر امکاناتی هستند که سازندگان دوربین‌های عکاسی به محصولات خود افزوده‌اند تا در رقابت با تولیدکنندگان تلفن همراه بازار را به حریف واگذار نکنند.

دوربین‌های جدید کوچک‌تر و سبک‌تر هستند، لنز آنها هم هر روز کوچک‌تر و سبک‌تر می‌شود. سازندگان در مقابل تفکیک‌پذیری تصاویر را بالاتر می‌برند، امکان ثبت شمار بیشتری عکس در هر ثانیه را فراهم می‌کنند و تلاش می‌کنند لنزهایی بسازند که حتی در رنج تله هم لرزش کمتری را ثبت کنند و نور بیشتری را به حسگر دوربین برسانند.

دوربین‌های عکاسی جدید همچنین با کیفیت بالای فیلمبرداری هر روز بیشتر دوربین‌های فیلمبرداری را به حاشیه می‌رانند.

فوجی با مدل "XF1" به رقابت با حریفان آمده استفوجی با مدل “XF1” به رقابت با حریفان آمده است

برگ برنده‌ی فوجی

فوجی فیلم در فوتوکینا دوربین کوچکی ارائه کرده که در دست‌کم یک مورد بسیار بهتر از رقیبان خود در این کلاس است. در ساخت دوربین “XF1” از حسگری استفاده شده که پیش از این تنها در دوربین‌های گران‌قیمت‌تر به‌کار می‌رفت.

این حسگر حدود یک‌چهارم بزرگ‌تر از حسگرهای رایج در این کلاس دوربین است و به همین دلیل در نور بدتر تصویر با کیفیت بهتری را ثبت می‌کند. دیافراگم بزرگ لنز این دوربین (f/ 1,8) هم این امکان را به عکاس می‌دهد که عمق میدان را کاهش دهد و سوژه را برجسته‌تر به تصویر بکشد.

این دوربین با چرخاندن حلقه‌ی زوم دور لنز روشن می‌شود؛ فوکوس خودکار هم به خوبی کار می‌کند و حتی در محیط کم‌نور قابل اعتماد به نظر می‌رسد.

حلقه‌ی جادویی المپوس

المپوس از اولین تولیدکنندگانی بود که حسگرهای تصویر بزرگ‌تری در دوربین‌های کوچک کار گذاشت و این کلاس دوربین را به لنز قابل تعویض مجهز کرد.

یکی از دوربین‌های ارائه‌شده توسط المپوس در فوتوکینا ۲۰۱۲ صفحه نمایش حسی دارد که به کمک آن می‌توان روی بخش مشخصی از تصویر فوکوس کرد.

المپوس اما علاقه‌مندان به عکاسی در فوتوکینا ۲۰۱۲ را با لنز جدید خود شگفت‌زده کرده است. لنز جدید عرض کمتر از یک سانتی‌متر دارد و اگر از شیشه‌ی وسط آن صرف نظر شود، به دلیل ظرافت بیش از حد، بیشتر به درپوش لنز شبیه است تا خود لنز.

فاصله‌ی کانونی این لنز قابل تغییر نیست (امکان زوم وجود ندارد) اما با دیافراگم گشاده‌ی (f/ 1,8) آن می‌توان تصاویر جالبی ثبت کرد.

وجود کدهای "کیو آر" در آلبوم‌های عکس امکان دیدن تصاویر متحرک در دستگاه‌های سیار را فراهم می‌کندوجود کدهای “کیو آر” در آلبوم‌های عکس امکان دیدن تصاویر متحرک در دستگاه‌های سیار را فراهم می‌کند

خوش‌بینی به رشد اقتصادی

البته این نوآوری‌ها بر قیمت دوربین‌ها هم تأثیر گذاشته است. متوسط بهای دوربین‌های بازتابی (رفلکس) در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است. دوربین‌های کوچک هم به طور متوسط نزدیک به ۱۳ درصد گران‌تر شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود شمار دوربین‌های کوچک فروخته‌شده در آلمان از ۶/ ۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۱ به ۹/ ۷ دستگاه در سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کند. با وجود این انتظار می‌رود قیمت بالای دوربین‌های بازتابی و علاقه‌ی کاربران به لوازم جانبی آرایش و پیرایش تصاویر، ارزش معاملات در این عرصه را از ۵/ ۱۴ به ۵/ ۱۷ میلیارد یورو افزایش دهد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های دستگاه‌های سیار (تلفن همراه، لوح‌رایانه‌ها، دوربین‌های متصل به شبکه و …) و درآمد حاصل از تبلیغات در این عرصه تا سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان بالغ شود.

آلمان در سال ۲۰۱۱ از این عرصه ۲۰۰ میلیون یورو درآمد داشت. برآورد می‌شود ارزش معاملات سال ۲۰۱۲ در این کشور به ۳۵۰ میلیون یورو برسد.

“اکشن‌کم”ها هم دستگاه‌های دیگری هستند که ناظران انتظار دارند سود سرشاری را نصیب تولیدکنندگان کنند. این دوربین‌های کوچک روی کلاه محافظ موتورسواران یا دوچرخه‌سواران یا بر روی پیشانی نصب می‌شوند و فعالیت‌های بدنی و ورزشی فرد را ضبط می‌کنند. انتظار می‌رود ۱۵۰ هزار دستگاه از “اکشن‌کم”ها تا پایان سال ۲۰۱۲ فقط در آلمان به فروش برسند.

” فوتوکینا” هر دو سال یکبار در شهر کلن برگزار می‌شود. در نمایشگاه ۲۰۱۲ هزار و ۱۶۰ غرفه‌دار از ۴۱ کشور محصولات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند. تنها ۲۰۰ تولیدکننده از چین در نمایشگاه سال جاری حضور دارند. علاوه بر دوربین و تلفن‌های همراه، انتقال بی‌سیم عکس‌ها مورد توجه تولیدکنندگان بوده‌اند.

دویچه وله     18.09.2012

 

Print Friendly, PDF & Email