سرکوب نهادهای مدنی و روزنامه‌نگاران مستقل زمینه ساز اختلاس‌ و فساد سیستماتیک است

اختلاس دو و نیم میلیارد دلاری در زمینه واردات چای با استفاده از ارز دولتی نتیجه عدم توجه به اعتراض ها و هشدارهای جمعی از تجار، تولیدکنندگان و واردکنندگان چای درباره تلاش‌های تبهکارانه برخی واردات کنندگان چای بود.

این روزها اعتراض‌ها و هشدارهای مشابهی در زمینه واردات دو میلیون تن برنج با استفاده از ارز دولتی صورت می گیرد، طوری که حتی امام جمعه مشهد که خود از حامیان مهم باندهای فاسد درون حکومتی است تقاضا می‌کند «کشور را از مافیای برنج نجات دهید»

این حوادث در حالی رخ می دهند که قبلاً زیر فشار ارگانهای امنیتی و محافل سیاسی نزدیک به نهاد ولایت فقیه و با دخالت دولت رئیسی نتیجه انتخابات رئیس اتاق بازرگانی که منجر به انتخاب حسین سلاح‌ورزی شده بود، باطل و او از ریاست برکنار شد.

حکومت اسلامی هم به دلیل فقدان یک نهاد قانونگذاری مبتنی بر رای آزاد مردم و یک نهاد قضایی مستقل و هم به دلیل سرکوب جامعه مدنی و نهادهای غیردولتی آن، به زندان انداختن روزنامه‌نگاران مستقل و محدود کردن رسانه‌های آزاد، کلیه ابزار کنترل دولت و اقتصاد رانتی آن را از میان برداشته و بدین طریق زمین حاصلخیزی برای فساد سیستماتیک و اختلاس ایجاد کرده است. این پدیده، به ویژه با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، تشدید شده و باند‌های تبهکار مافیا گونه‌ای که در بالاترین رده‌های حکومت اسلامی به رهبری علی خامنه ای نشسته‌اند، به گونه ای بی سابقه و فاجعه بار به تاراج ثروت ملی می پردازند.

اتحاد جمهوری خواهان ایران ضمن حمایت از نهاد های صنفی و مدنی و تلاش های آن ها جهت مقابله با اختلاس های حکومتی از همه مردم، شخصیت های سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی … و احزاب و سازمان های سیاسی میخواهد که صدای اعتراض خود را علیه این تاراج منابع ملی بلند کنند.

هیئت سیاسی اجرایی
 اتحاد جمهوری خواهان ایران

۸ دی ۱۴۰۲، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *