در جلسه غيرعلني يكشنبه صورت گرفت: اعتراض لاريجاني به اقليت مجلس

اعتماد – فرشاد اعظمي/ تحرك اقليت مجلس در تقابل با دولت آنقدر ادامه پيدا كرد كه فرياد علي لاريجاني، رياست مجلس شوراي اسلامي و اكثريت مجلس اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل را درآورد. تاكيد علي لاريجاني بر رد ادعاي برخي نمايندگان مبني بر پنهانكاري تيم مذاكره در تشريح جزييات هسته‌يي و همچنين اعلام حمايت او از تيم مذاكره‌كننده، در چند روز گذشته با واكنش تند اقليت مجلس همراه بود تا هيات رييسه مجلس براي توجيه نمايندگان در رابطه با مذاكرات هسته‌يي جلسه غيرعلني برگزار كند. البته پيش از اين بنا بود كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان به جاي حضور در كميسيون امنيت ملي در جلسه ابتدايي صبح ديروز پاسخگوي نمايندگان باشد. اما در نهايت به دلايلي اين حضور به كميسيون امنيت ملي ارجاع شد و در ازاي آن مقرر شد تا نمايندگان جلسه‌يي غيرعلني به رياست علي لاريجاني، مردي كه اين روزها از او به عنوان نزديك‌ترين نماينده به ظريف ياد مي‌شود، برگزار كنند.


لاريجاني: اطلاع نداريد نظر ندهيد

لاريجاني در طول اين جلسه، دغدغه‌ نمايندگان در مورد مذاكرات هسته‌يي ژنو و وين، اظهارنظرهاي مقامات غربي و همچنين موضع‌گيري نمايندگان نسبت به مذاكرات هسته‌يي را محورهاي اصلي اين جلسه غيرعلني قرار داد و خطاب به نمايندگان مخالف توافقنامه هسته‌يي و حاميان افشاي جزييات مذاكرات هسته‌يي اعلام كرد: عمده اظهارات مقامات غربي هيچ‌گونه جنبه اجرايي و عملياتي نداشته و شايد براي آنها مصرف داخلي دارد. لذا نمايندگان از فاش كردن برخي اطلاعات بپرهيزند و رعايت چارچوب منافع ملي را در اظهارنظرهايشان مدنظر قرار دهند. نبايد كاري كنيم كه به دست خودمان به كشور ضرر بزنيم. او همچنين تاكيد كرد: در حوزه‌هايي كه اطلاع نداريد صحبت نكنيد و پيش از اينكه اطلاعات دقيقي در مورد موضوع و مطلب خاصي داشته باشند آن را رسانه‌يي نكنند، وزارت خارجه نبايد گزارش همه مسائل مذاكرات و مسائل امنيت ملي را به نمايندگان و مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد، وزارت خارجه در شرايط سختي در حال پيگيري مذاكرات و رفع تحريم‌هاست و بايد درراستاي منافع ملي و سياست‌هاي كلي نظام حركت كنيم.

مشاجره حسينيان و كريمي‌قدوسي با لاريجاني

دفاع لاريجاني از تيم مذاكره‌كننده و تاكيد او بر سخنان دبير شوراي عالي امنيت مبني بر لزوم حمايت از تيم مذاكره‌كننده در عين حمايت اكثريت مجلس، با واكنش و مخالفت تند نمايندگان همراه شد تا جايي كه روح‌الله حسينيان و جواد كريمي‌قدوسي به همراه 50 نفر از نمايندگان اطراف لاريجاني حلقه زده و مكررا مخالفت خود را با توافقنامه هسته‌يي اعلام كردند. ازدحامي كه اگرچه با آغاز جلسه علني تمام شد، ولي استمرار گفت‌وگوي 15 دقيقه‌يي حسينيان با لاريجاني و همچنين فريادهاي ابراهيم آقامحمدي، عضو كميسيون امنيت ملي در آغاز جلسه علني جهت بيان تذكر آيين‌نامه‌يي باعث شد تا حواشي جلسه غيرعلني مجلس به جلسه علني نيز كشيده شود. در طول جلسه علني نيز، نطق‌ها و تذكرات جدي برخي اصولگرايان حامي دولت احمدي‌نژاد يك نمايش تمام‌عيار از صف‌آرايي اصولگرايان تندرو برابر اعتداليون مجلس بود.

ايستادگي اكثريت معتدل مجلس در برابر اصولگرايان براي حمايت از دولت در چند ماه اخير شكافي بين دو جناح اصولگرايي مجلس به وجود آورده است كه در اين ميان همراهي نسبي اصلاح‌طلبان و نمايندگان مستقل با اعتداليون باعث شده تا اصولگرايان مجلس به ويژه طيف تندروي اين جناح منزوي شود.

انتقاد مخالفان ژنو از شوراي عالي امنيت

تذكر حميد رسايي، نماينده حامي دولت احمدي‌نژاد نيز مصداقي از همين واكنش‌ها بود. اين نماينده عضوجبهه پايداري، توجه بيش از اندازه دولت به مساله تحريم را مورد انتقاد قرار داده و در ادامه نحوه انتصابات دولت را «به كارگيري از نيروهاي بازنشسته» خواند. رسايي همچنين به تصميم جديد هيات رييسه جهت بررسي طرح سوالات و استيضاح‌ها براي مطرح شدن در صحن علني مجلس اعتراض كرد و گفت: بعداز اينكه مجلس به وزير ارشاد راجع به بحث مطبوعات كارت زرد داد و ما گفتيم توهين به مقدسات نشود جناب آقاي روحاني جلسه‌يي گرفتند و در آن جلسه اعلام كردند كه ما از كارت زرد مجلس واهمه‌يي نداريم. نتيجه اين شد كه در يكي از نشريات فرقه بهاييت مورد حمايت قرار گرفته و با جسارت اميرالمومنين و امامت اميرالمومنين را زير سوال ببرند و در نشريه ديگري حكم انساني و قرآني قصاص غيرقانوني دانسته شود. عضو كميسيون اصل نودم ادامه داد: شوراي عالي امنيت ملي تصويب كرده است سران فتنه انگليسي – امريكايي در حصر باشند، متاسفانه ما در برخي روزنامه‌ها مي‌بينيم كه براي شكستن حصر زمينه‌سازي مي‌كنند و به همين حرف حمله مي‌كنند. شوراي امنيت ملي چرا در رابطه با آن موضوع شكايت نمي‌كند. حصر يك حكم قضايي است. امام كسي را كه در قضيه كودتاي نوژه مقصر و مرجع تقليد نيز بود دستور دادند حصر شود تا وقتي كه از دنيا رفت و مرد.

حمايت اقليت مجلس از رسانه‌هاي خودشان

در عين حال، تذكر تند رسايي تنها واكنش اصولگرايان نبود. طاهري، ميركاظمي، نبويان، كريمي‌قدوسي و آقاتهراني طي تذكري به رييس‌جمهور خواستار پرهيز دبيرخانه شوراي عالي امنيت از اقداماتي كه رسانه ها را از نقد دلسوزانه مسوولان باز مي‌دارد و خلاف روح آزادي بيان در نظام جمهوري اسلامي شدند. اين تذكر كتبي در حالي روز گذشته تقديم هيات رييسه مجلس شد كه چندي پيش به روزنامه «وطن امروز» وابسته به مهرداد بذرپاش نماينده حامي احمدي‌نژاد و هفته‌نامه« 9 دي» وابسته به حميد رسايي، ديگر نماينده حامي احمدي‌نژاد، تذكر و اخطاري در رابطه با نحوه پوشش اخبار داده شده بود . همچنين خيز دوباره مجلس براي استيضاح و سوال از وزراي دولت همچون جمع‌آوري امضا از سوي جواد كريمي‌قدوسي، براي استيضاح وزير اطلاعات در خصوص گرايشات سياسي برخي مسوولان دولتي و همچنين سوال از وزير كشور در مورد نحوه انتخاب استانداران و وضعيت مرز‌هاي غربي كشور كه در طول چند سال اخير شرايط نسبتا پايداري داشته است، واكنشي بود كه اين نمايندگان در مقابل حمايت هيات رييسه و تحركات جديد دولت پيش گرفته‌اند.

حمايت حداد از طرح سوال و استيضاح از وزرا

خيز جديد اقليت مجلس با توجه به گفته‌هاي حداد عادل، رييس فراكسيون اصولگرايان مبني بر اينكه ما نگرانيم بعضي فعالان فتنه 88 با شعار اعتدال، به دولت شما راه پيدا كنند و با انتخاب شعار دوقطبي «اعتدال‌گرا ـ افراط‌گرا» از هم‌اكنون براي تصرف مجلس آينده برنامه‌ريزي كرده‌اند مشخص مي‌شود كه مورد حمايت اين فراكسيون قرار دارد.

حمايت فراكسيون اصولگرايان در تقابل با دولت و در عين حمايت اصولگرايان معتدل از دولت بدون شك تاثير بسزايي در روابط مجلس با دولت ايفا مي‌كند چراكه شكست اصولگرايان افراطي ضمن تضعيف آنان در انتخابات آتي مجلس، استحكام روابط دولت و مجلس را در پي دارد و شكست اعتداليون ضمن استمرار موفقيت احتمالي آنان در انتخابات آتي مجلس، رابطه مجلس و دولت را تضعيف خواهد كرد.

Print Friendly, PDF & Email