جاوید رحمان: برای پیگیری عدالت در ایران، جامعه جهانی مسئولیت دارد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، می‌گوید در فقدان مسیرهای داخلی برای پیگیری عدالت در ایران، جامعه جهانی مسئولیت دارد تا برای پاسخگویی و مجازات عاملان جان باختن مهسا (ژینا) امینی اقدام کند. او همچنین خواهان لغو حجاب اجباری در ایران شد.

آقای رحمان در نشستی خبری در نیویورک گفت: «مهسا امینی قربانی خشونت دولتی بود. متاسفانه او اولین یا آخرین قربانی نیست. می‌بینیم که زن‌های دیگر و حتی کودکانی هم کشته شدند. آمار ۲۷ کودک کشته‌شده را داریم.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت اعتراضات جاری در ایران برای رسیدن به عدالت و پاسخگو کردن مقام‌های حکومت است.

جاوید رحمان قانون حجاب اجباری در ایران را «ناقض حقوق بنیادی و کرامت زنان» خواند و گفت برای همین است که زنان و دختران پیشتاز اعتراضات جاری هستند.

او با اشاره به زنان جوانی که پیش از این در اعتراض به حجاب اجباری به زندان افتاده‌اند، دولت ابراهیم رئیسی را متهم کرد که خود در زمینه سخت‌گیری بیشتر بر زنان نقش داشته است.

آقای رحمان پیش از این خواستار ایجاد سازوکارهای بین‌‎المللی جدید برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران شده بود. دولت‌های چند کشور جهان از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند.

جاوید رحمان در کنار قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، به محرومیت‌های اقلیت‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: «در کردستان مردم چه به طور تاریخی و چه در دوران معاصر، از حقوق اساسی خود محروم بوده‌اند.»

او با این اشاره به اینکه نام ژینا در شناسنامه به عنوان مهسا ثبت شده است گفت حکومت ایران هویت کردها را سرکوب کرده و برای همین محرومیت‌ها است که اعتراضات پررنگی را در کرستان می‌بینیم.

اشاره آقای رحمان به قوانینی در جمهوری اسلامی است که حتی انتخاب نام برای فرزندان را هم محدود می‌کند.

پیش از این هم نادا النشیف، سرپرست دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته بود گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد «از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته» و به خوردو کوبیده شده است.

آقای رحمان همچنین با اشاره به محرومیت‌ها در استان سیستان و بلوچستان، کشتار معترضان پس از نماز جمعه زاهدان را یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ این شهر دانست.

در جریان کشتار روز جمعه ۸ مهر در زاهدان که پس از نماز جمعه این شهر روی داد بین ۸۰-۱۰۰ نفر با شلیک مستقیم ماموران امنیتی کشته شدند.

به علت فضای شدید امنیتی یک ماه گذشته در زاهدان و وضعیتی که «شبه جنگی» توصیف شده، هنوز جزییات کاملی از این واقعه خونین منتشر نشده است ومقام‌های ارشد ایران تاکنون از اقدام یا تحقیقی در این باره خبر نداده‌اند.

آنچه «سکوت و سکون مقام‌ها در تهران» در برابر حمله به نمازجمعه زاهدان خوانده شده، به ویژه طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از حمله خونین به زیارتگاه شاهچراغ شیراز موجب موج جدیدی واکنش‌ها شده است.

منتقدان حکومت در ایران می‌گویند در حالی که حمله به زائران در شاهچراغ به سرعت با واکنش همه مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و اعلام فوری عزای عمومی همراه بوده، حمله به نمازگزاران در زاهدان و کشته شدن ۸۰ تا ۱۰۰ نفر به علت تیراندازی مستقیم، حتی با ابراز تسلیت به بازماندگان را هم در پی نداشته است.
برگرفته از: بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *