تاکید کری بر اتحاد عراقی ها در میان اشاره کردها به تلاش برای استقلال

جان کری وزیر خارجه آمریکا به بی بی سی گفته که اخراج شورشیان سنی گروه داعش که بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده اند نیازمند اتحاد منطقه ای است، و همزمان رهبران کرد در شمال عراق به احتمال تلاش برای استقلال از عراق اشاره کرده اند.

جان کری در مصاحبه با کیم غطاس خبرنگار بی بی سی گفت که این بحران راه حل نظامی ندارد و تاکید کرد که دولت عراق باید به مردم بخش هایی از جامعه عراق که محل رویش داعش (دولت اسلامی عراق و شام) ‌است قدرت دهد.

گزارش ها حاکیست که پیشروی شورشیان تحت هدایت داعش ادامه دارد و آنها هم اکنون برای کنترل یک پالایشگاه حساس می جنگند.

شورشیان هم اکنون بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق از جمله شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق است را در اختیار دارند.

در همین حال یک تیم حقوق بشر سازمان ملل متحد در عراق گزارش می دهد که تاکنون در ماه ژوئن حداقل ۱۰۷۵ نفر در عراق کشته شده اند که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند.

سازمان ملل گفت که این آمار که شامل شماری از اعدام های صحرایی است را باید یک حداقل به شمار آورد.

“راه حل بحران نظامی نیست”

عکس آرشیوی از پالایشگاه بیجیپالایشگاه بیجی محل درگیری نیروهای ارتش و داعش بوده است

جان کری در مصاحبه ای با کیم غطاس خبرنگار بی بی سی گفت همه کشورهای منطقه باید برای بیرون راندن داعش همدست شوند زیرا تصاحب خاک این کشور توسط یک گروه تروریستی و به چالش کشیدن مشروعیت دولت آن، غیرقابل قبول است.

آقای کری روز سه شنبه مشغول گفتگو و رایزنی با رهبران کرد عراق در شهر شمالی اربیل بوده است.

او گفت که رهبران کرد عراق قبول دارند که بحران “راه حل نظامی ندارد.”

وزیر خارجه آمریکا گفت: “ممکن است اقدام نظامی انجام شود اما باید یک راه حل سیاسی پیدا کرد تا به مردمی جوامعی که داعش در آنجا حضور دارد قدرت داده شود.”

او گفت:‌ “یک ضربه نظامی به تنهایی نتیجه را عوض نمی کند – باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشیم … که اصولا یک استراتژی سیاسی است.”

آقای کری گفت که بعد از دو روز گفتگو در بغداد و اربیل با مقام های عراقی متوجه حس اضطرار و تعهد عراقی ها برای حل بحران شده است.

اما او گفت:‌ “حرف زدن آسان است. اینکه روشن است. بنابراین عمل است که ارزش خواهد داشت.”

همزمان مسعود بارزانی رهبر منطقه کردستان عراق قویا اشاره کرده است که برای کسب استقلال رسمی از باقی عراق تلاش خواهد کرد.

او در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: “معلوم است که عراق دارد از هم می پاشد…. وقت آن است که مردم کردستان آینده خود را تعیین کنند و تصمیم مردم هرچه باشد آن را اجرا خواهیم کرد.”

آقای کری به بی بی سی گفت که کردستان را یک ناحیه مجزا نمی داند و تاکید کرد که آمریکا معتقد است “یک عراق متحد قوی تر خواهد بود.”

هفته گذشته نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق به بی‌بی‌سی گفته بود که ممکن است همه عراق نتواند در آینده به صورت یک کشور باقی بماند.

او گفت بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش بسیار دشوار خواهد بود.

نوری مالکی نخست وزیر عراق که شیعه است به خاطر متمرکز کردن قدرت در دست متحدان عمدتا شیعه خود و راه ندادن سایر گروه ها از جمله سنی ها و کردها به حلقه قدرت مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمریکا که پس از هشت سال نیروهایش را در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج کرد اعلام کرده که حدود ۳۰۰ مشاور نظامی را برای کمک به مبارزه با شورشیان به عراق می فرستد.

حملات هوایی

شورشیان می گویند اکنون بیجی عمده ترین پالایشگاه نفت عراق در شمال بغداد را کاملا اشغال کرده اند.

با این حال مقام های عراقی گفتند هنوز مشغول نبرد در این محل هستند و نیروهای دولتی شورشیان را عقب نگاه داشته اند.

این پالایشگاه در استان صلاح الدین برای ده روز تحت محاصره بوده و حملات نظامی شورشیان چندین بار پس زده شده. این مجتمع یک سوم سوخت پالایش شده عراق را تامین می کند و نبرد بر سر آن باعث جیره بندی بنزین شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام ها نوشت که حملات هوایی ارتش عراق در روز سه شنبه در نزدیکی شهر بیجی باعث مرگ حداقل ۱۹ نفر شد و حملات هوایی دیگری به حسیبه در غرب انجام شده.

رویترز هم به نقل از مقام های عراقی نوشت که شورشیان به پایگاه هوایی عظیم البکر در شمال بغداد حمله کرده اند.

شورشیان که هدفشان ایجاد «خلافت» در عراق و سوریه است همچنین برای کنترل گذرگاه های مهم در استان انبار در مرز سوریه می جنگند.

رسانه های عراقی سه شنبه گزارش دادند که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی پایگاه های داعش در گذرگاه القیم را هدف قرار دادند اما پنتاگون گفت که آمریکا به هیچ هدفی در مرز عراق و سوریه حمله نکرده است. پیشتر گزارش هایی از حمله هواپیماهای سوریه به این نقطه وجود داشت.

همچنین گزارش های ضد و نقیضی از کنترل گذرگاه ولید با سوریه و تریبیل با اردن وجود دارد.

قبایل سنی متحد با داعش صبح سه شنبه گفتند که این دو گذرگاه را اشغال کرده اند اما سخنگوی ارتش عراق، ژنرال قاسم عطا، در کنفرانسی خبری در بغداد گفت که این دو گذرگاه دوباره تحت تسلط کامل نیروهای دولتی درآمده است.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email