صفحه دو آخرهفته: آیا پروتکل الحاقی می تواند مانعی بر سر توافق اتمی باشد؟ افزایش فعالیت مدنی در ایران

بخش اول با حضور بهروز بیات، کارشناس فیزیک هسته ای و مشاور مستقل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، امیرحسین گنج بخش، عضو همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران و محسن میلانی، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و دیپلماسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی.

بخش دوم با شرکت گیتی خزاعی، جامعه شناس، رویا ملکی، روزنامه نگار و سعید پیوندی، استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ١+٥ برای تدوین توافق جامع هسته‌ای از چهارشنبه، دوم اردیبهشت در وین آغاز شد. از سرگیری تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق جامع در حالی است که هم در ایران و هم در آمریکا، موانع توافق هنوز به طور کامل رفع نشده است. در انتهای مذاکرات لوزان، هم ایران و هم طرف های غربی، اعلام کردند که ایران پذیرفته است پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را به طور داوطلبانه اجرا کند. غربی ها می گویند اجرای این پروتکل، به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی این قدرت را می دهد که از نقطه در هر جای ایران که بخواهند، دیدن کنند. این در حالی است که رهبر ایران و فرماندهان ارشد نظامی این کشور، در هفته های گذشته به کرات تاکید کرده اند که مطلقا اجازه بازدید از مراکز نظامی ایران را به احدی نخواهند داد.
آیا اختلاف های احتمالی بر سر نحوه اجرای پروتکل الحاقی ممکن است به مشکلی برای حصول توافق یا اجرای آن تبدیل شود؟با حضور بهروز بیات، کارشناس فیزیک هسته ای و مشاور مستقل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، امیرحسین گنج بخش، عضو همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران و محسن میلانی، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و دیپلماسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی.
هفته گذشته انتشار گسترده فیلمی کوتاه در ایران، عده زیادی را در شهرهای مختلف برآشفت. این فیلم که ظاهرا در اطراف شیراز گرفته شده است، نشان می دهد که گروهی با تزریق مایعی که گفته می شود اسید است، سگ ها را می کشند. آن طور که در این فیلم نشان دیده می شود ، سگ‌ها بعد از تحمل درد فراوان، جان می‌دهند. بعد از انتشار این فیلم در وبسایت های خبری و شبکه های اجتماعی، در چند شهر تجمعاتی برگزار شد از جمله معترضان در شیراز مقابل ساختمان شهرداری و در تهران، مقابل سازمان محیط زیست اجتماع کردند.
این البته نخستین اعتراض مدنی به آزار حیوانات نبود و در گذشته هم شاهد چنین تجمعاتی در شهرهای مختلف بوده ایم. آیا افزایش اعتراض های مدنی به مسایل زیست محیطی، حقوق حیوانات و این قبیل را می توان به معنای افزایش سطح آگاهی های اجتماعی و حساسیت افکار عمومی به این مسائل دانست؟
در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد با

تاریخ پخش: 23/04/2015

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *