مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در آستانه تعطیلی قرار دارد

 

tarikh_jame_iran2
رایزنی‌های مدیر مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی با معاون اول رییس جمهوری به جایی نرسید. حقوق کارمندان این مؤسسه دو ماه است که به تعویق افتاده.

مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در آستانه تعطیلی قرار دارد

محمد کاظم بجنوردی، مدیر مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی اعلام کرده است که اگر دولت بودجه بیشتری در اختیار این مؤسسه قرار ندهد، این مرکز فرهنگی به زودی تعطبل می‌شود.

۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی است. ۲۰۰ نفر هم در این مؤسسه فعالیت می‌کنند. به گفته محمد کاظم بجنوردی دو ماه حقوق کارمندان و یک سال حق‌التألیف نویسندگان مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی پرداخت نشده.

محمد کاظم بجنوردی می‌گوید: «برای سرپا نگه داشتن این مرکز نامه‌های متعددی نوشتیم و به تازگی نیز در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به شرح وضعیت دشوار مالی پرداختیم که با توجه به خالی بودن خزانه دولت کاری نیز از دست آن‌ها ساخته نیست.»

بیشترین بودجه فرهنگی کشور به مراکز و اشخاصی که زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، اختصاص دارد. مراکزی مانند شورای عالی حوزه علمیه قم (بودجه: بیش از ۳۵۱ میلیارد تومان)، شورای عالی برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان (۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)، نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها (بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان)، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه عملیه قم (بیش از ۱۰۲ میلیارد تومان)، مرکز خدمات حوزه علمیه قم (که وظیفه خدمات رفاهی به طلاب را برعهده دارد: بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان)، جامعه المصطفی (۲۵۶ میلیارد تومان)، مجمع جهانی اهل بیت (۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)، شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران (نزدیک به ۲۰۳ میلیارد تومان)، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه (بیش از ۳۸ میلیارد تومان)، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (۱۴ میلیارد تومان)، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) و….

از سال ۱۳۶۲ تاکنون در عرصه دانشنامه‌نویسی هم در ایران تورم به وجود آمده است. داریوش آشوری به رادیو زمانه گفته است: «در سال‌های پس از انقلاب کارهای زیاد در این زمینه شده که من، به علت دوری از ایران بسیاری از آن‌ها را ندیده‌ام. بنا بر این نمی‌توانم نظرِ سنجیده‌ای در این باب بدهم. دایره‌المعارف بزرگ اسلامی روی‌ هم رفته خوب و کارآمد است. پروژه‌ بسیار کلانی‌ست که به زبان‌های عربی و انگلیسی هم منتشر می‌شود.»

محمد رضا نیکفر، نویسنده درباره آسیب‌های دانشنامه‌نویسی انبوه در ایران می‌گوید: «دائره‌المعارف‌های اسلامی از دل دانش تاریخی انتقادی برنیامده‌اند، در مؤسساتی آزاد تولید نشده‌اند، در محیطی آزاد در معرض انتقاد قرار نگرفته‌اند، از رانت زندگی می‌کنند، با رانت منزلت دارند، و همه کمابیش دکان هستند. اینکه عده‌ای کاردان و پاک‌دست در آن‌ها کار می‌کنند، بایستی اسباب تأسف باشد، نه شادی.»

مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی قصد دارد با پیش‌فروش کردن چاپ سوم «تاریخ جامع ایران» بحران مالی اخیر را تا حدی تخفیف دهد.

بیشتر بخوانید:

بودجه فرهنگی کشور به چه اشخاص و نهادهایی داده می‌شود؟

دائره‌‌المعارف در جمهوری اسلامی: پروژه‌ قدرت و پرستیز

محمد رضا نیکفر: دائره‌‌المعارف‌های اسلامی با رانت منزلت دارند

 

برگرفته از رادیو زمانه

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email