ادامه واکنش‌ها به خروج آمریکا از برجام

رهبر ایران خواستار تضمین اروپا برای ادامه برجام شد

رهبر ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سخنان تندی علیه رییس‌جمهور ایالات متحده گفته است که دونالد ترامپ می‌میرد اما نظام جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌گوید بیش از “۱۰ دروغ” در حرف‌های “سخیف” شب گذشته دونالد ترامپ بوده و هم نظام و هم ملت ایران را تهدید کرده است.

او خطاب به رییس‌جمهور آمریکا گفت: “بنده از طرف ملت ایران می‌گویم؛ آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.”

آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید همانطور که قبلا گفته مساله آمریکا با ایران مربوط به انرژی هسته‌ای نیست و اینها “بهانه” است. به اعتقاد او اگر ایران اکنون نظرات دونالد ترامپ درباره برنامه موشکی را هم قبول کند، آمریکا “مساله دیگری را شروع می‌کند” چون علت مخالفت آمریکا با ایران کلیت “نظام” جمهوری اسلامی ایران است.

او گفته “دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.”

در ادامه واکنش‌ها به اعلام خروج آمریکا از برجام، امروز شماری از فرماندهان سپاه و بعضی از نمایندگان مجلس با اعلام این‌که از اول هم به آمریکا اعتماد نداشتند، خواستار خروج ایران از توافق برجام شدند. اما آیت‌الله خامنه‌ای که در سیاست خارجی ایران حرف آخر را می‌زند، از ادامه مشروط اجرای برجام با کشورهای اروپایی سخن گفته است.

“من به اروپا هم اعتماد ندارم”

رهبر ایران درباره ادامه اجرای برجام با فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار “تضمین قطعی” و “عملی” شد.

او در سخنانی خطاب به مسئولان مذاکره‌کننده گفت: “من به این ۳ کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم والا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید میدانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد.”

رهبر ایران با ابراز تردید درباره ادامه برجام با کشورهای اروپایی گفت: “مسئولین کشور در امتحان بزرگی هستند، آیا عزت ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟”

با وجود تلاش سه کشور اروپایی طرف برجام برای نگه داشتن آمریکا در این توافق، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌هایی را که بر اساس این توافق تعلیق شده بود دوباره برمی‌گرداند.

امروز، چهارشنبه ۹ مه، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد که اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند.

۲۸ عضو اتحادیه اروپا در این بیانیه مشترک اعلام کردند: “رفع تحریم‌های هسته‌ای بخشی اساسی از توافق است. اتحادیه اروپا بر پایبندی خود برای تضمین ادامه این روند تاکید می‌کند.”

این نگرانی برای ایران وجود دارد که شرکت‌های اروپایی با اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا، به خاطر ریسک اقتصادی و جریمه تحمیل شده از سوی آمریکا برای معامله با ایران، از این کار دست بکشند.

بی بی سی

***

بدبینی فرمانده کل سپاه به نقش اروپا در “سرنوشت برجام”

در ادامه واکنش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به خروج آمریکا از برجام، فرماندهان نظامی نیز در این باره نظر داده‌اند. فرمانده کل سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می‌گویند برجام از قبل هم اعتبار نداشت و مطلوب ایران نبود.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران تصمیم شب گذشته دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران را “خروج شرورانه آمریکا از برجام” خواند و افزود این توافق “قبل از آن هم اعتبار نداشت”.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفری صبح چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت/ ۹ مه) در نخستین همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، با بیان این که خروج آمریکا از برجام را “به فال نیک می‌گیریم” گفت: «این اتفاق جدیدی نیست و تأثیر تعیین‌کننده‌ای نیز در هیچ حوزه‌ای که خلاف منافع ملی ما باشد، نخواهد داشت.»

ترامپ سه‌شنبه شب، ۱۸ اردیبهشت فرمان اجرایی خروج ایالات متحده از برجام را صادر کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال خواهد شد.

پیشرفت در سایه تحریم؟

فرمانده کل سپاه می‌گوید از ابتدا مشخص بود که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و این امر اکنون دوباره اثبات شد. او تحریم‌ها علیه ایران را بی‌تاثیر عنوان کرد و افزود “پیشرفت‌های کشور ما در سایه تحریم‌ها حاصل شده است”.

رئیس جمهوری حسن روحانی دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که “یک موجود مزاحم” از توافق هسته‌ای خارج شده و از این پس این توافقی میان ایران و پنج قدرت جهانی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لاریجانی: پاسخ ایران به آمریکا پشیمان‌کننده خواهد بود

حسن روحانی گفت: «ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، علی‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند.»

بدبینی به “نیمه‌امید” ایران به اروپا

سردار جعفری با اشاره به این سخنان روحانی گفت: «نیمه‌امیدی که به برجام بسته شده و فرصت یکی‌دو‌هفته‌ای هم که رئیس‌جمهور دیشب اعلام کرد روشن است که اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند و وابسته به آمریکا هستند و سرنوشت برجام روشن است.»

به گزارش خبرگزاری فارس فرمانده کل سپاه می‌گوید خروج آمریکا از برجام نشان داد موضوع غنی‌سازی هسته‌ای بهانه بوده و مسئله اصلی آنها “اقتدار نظامی‌ و موشکی و تأثیرگذاری ایران در منطقه و مقاومت منطقه است”.

بیشتر بخوانید: لغو مجوز فروش بوئینگ و ایرباس به ایران در پی خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهوری آمریکا بارها از برجام به شدت انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن شده است. او اعتقاد دارد توافق هسته‌ای مانع ادامه برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز ایران نشده، جلوی اقدام‌های “بی‌ثبات‌کننده” این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لحاظ نکرده است.

سرلشکر باقری: برجام از ابتدا مطلوب ما نبود

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در همایش یاد شده، در اظهاراتی مشابه فرمانده سپاه، آمریکا را غیر قابل اعتماد خواند و گفت که توافق هسته‌ای از ابتدا هم مطلوب و “آن چیزی نبود که ما آن را بپسندیم”.

باقری گفته که “برای اتمام حجت با جهان ایران با کرامت و بزرگواری برجام را پذیرفت” اما با اقدام شب گذشته ترامپ همه متوجه شدند که آمریکا به امضای خود وفدار نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا باقری با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌های علیه ایران گفت: «امروز هنگامی که دشمنان احساس می کنند در صحنه دفاع امکان تهاجم به نظام را ندارند به سمت مسیرهای کم خطری مانند جنگ اقتصادی حرکت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه فرانسه: برجام هنوز زنده است

بنابر این گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: «تجریه دیشب [خروج آمریکا از برجام] نشان داد که هرچند به طور تاکتیکی برای مدتی به دنبال عده‌ای دیگر راه افتادیم اما راهکار این است که دست به کمر و زانوی خود بزنیم و روی پای خود بایستیم و حرکت کنیم.»

فرمانده کل ارتش: خدا را شکر

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفته است: «خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد، این طبیعت نظام سلطه است و براساس قرآن آنها تا آخر به دنبال دوری ما از اصول‌مان هستند.»

موسوی می‌گوید از ابتدا اعتقاد داشته که “بزرگترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکاست”، با این حال بزرگترین سود اقدام ترامپ “اثبات عدم پایبندی آنها به برجام است”.

فرمانده کل ارتش با اشاره به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای به کنایه گفت: «هر آدم بی‌عقلی بعضا کارهای خوبی هم از او  سر می‌زند که از این بابت از کاری که این فرد انجام داد، متشکریم.»

لاریجانی: تصمیم‌گیری بعد از رایزنی با اروپا

گرچه فرماندهان نظامی ایران به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شکرگزار و نسبت به تصمیم‌گیری مستقل سه کشور اروپایی درباره برجام بدبین هستند، رئیس مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری نهایی ایران درباره توافق هسته‌ای را وابسته به نتیجه رایزنی با این کشورها اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: بدون آمریکا در برجام، از اتحادیه اروپا چه کاری ساخته است؟

علی لاریجانی در آغاز نشست علنی روز چهارشنبه مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهاد قانون‌گذاری خواست “در این دو یا سه هفته مستمرا مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت کند” و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه دهد.

رئیس مجلس از پاسخ “پشیمان‌کننده” جمهوری اسلامی به خروج آمریکا از برجام خبر داده و در عین حال تاکید کرده که برخلاف آمریکا که به تعهداتش پایبند نیست ایران “راه گفت‌وگو و حل و فصل مسائل را از طریق سیاسی دنبال می‌کند”.

***

بیانیه مشترک رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا

واکنش‌ها به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران

به دنبال تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ مشترکی منتشر و نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز تاسف و نگرانی کردند. / موگرینی: متعهد و مصمم به حفظ توافق هسته‌ای هستیم

وزیر امور خارجه آلمان ایران را به خویشتن‌داری و مدارا دعوت کردرهبران انگلیس، فرانسه و آلمان:
دولت‌های ما نسبت به حصول اطمینان از اجرای برجام متعهد می‌مانند

به دنبال تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ مشترکی منتشر و نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز تاسف و نگرانی کردند.

در متن بیانیه مشترکی که از سوی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه صادر شد، آمده است:

«بسیار تاسف‌بار و مایه نگرانی است که ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ترامپ در خصوص خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک مطلع شدیم. ما در کنار یکدیگر بر تعهد خود در قبال ادامه برجام تاکید می‌کنیم، این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می‌ماند. ما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که برجام به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه چارچوب حقوقی بین‌المللی قابل اجرایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. ما از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم که در قبال اجرای کامل و عمل به روح مسئولیت‌های مشخص شده در برجام متعهد بمانند.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به محدودیت‌های مشخص شده در برجام و مطابق با تعهدات خود در چارچوب توافق منع تسلیحات اتمی قائل است. این جهان در نتیجه این رویداد جایی امن‌تر است از همین رو ما سه کشور اروپایی همچنان در برجام باقی خواهیم ماند.

دولت‌های ما نسبت به حصول اطمینان از اجرای این توافق متعهد می‌مانند و با سایر جناح‌های این قرارداد در این راستا همکاری می‌کنند و این همکاری شامل حصول اطمینان از ادامه مزایای اقتصادی برجام برای مردم ایران در ارتباط با این توافق است.

ما از آمریکا می‌خواهیم که اطمینان حاصل کند ساختارهای برجام بدون تاثیر باقی بماند و از اقداماتی برای مانع تراشی در اجرای برجام توسط سایر جناح‌ها بپرهیزد. ما پس از تعامل با دولت آمریکا در ماه‌های گذشته از این کشور می‌خواهیم تمام اقدام محتمل را برای حفظ دستاوردهای این توافق به عمل آورد و اجازه دهد که عناصر اصلی این توافق کمافی‌السابق اجرا شود.

ما ایران را تشویق می‌کنیم که در واکنش به این تصمیم آمریکا خویشتنداری کند. ایران باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل و به موقع داشته باشد.

آژانس باید بتواند راستی آزمایی بلندمدت و برنامه‌های مانیتورینگ خود را بدون محدودیت و یا مانع‌تراشی انجام دهد. در مقابل ایران تا زمانی که به مفاد توافق عمل می‌کند، باید شاهد رفع تحریم‌هایی باشد که مطابق با برجام تعیین شده است.

جای هیچ تردیدی وجود ندارد که برنامه هسته‌ای ایران باید مسالمت‌آمیز باشد. ما با اشاره به اینکه برجام یک پایه است توافق داریم که سایر مسائل مایه نگرانی باید مورد بررسی قرار گیرد. توافق بلندمدت برای برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان بندهای تعیین شده در برجام پس از ۲۰۲۵ باید در آینده تعریف شود.

با توجه به اینکه تعهد ما در مقابل امنیت هم‌پیمانان و شرکای خود در منطقه خدشه‌ناپذیر است لازم است به دغدغه‌های مشترک درباره برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به ویژه در سوریه، ‌عراق و یمن به گونه‌ای معنادار بپردازیم.

ما پیش از این مذاکرات دوجانبه و سازنده مفید در خصوص این مسائل را آغاز کرده‌ایم و این سه کشور نسبت به ادامه این مذاکرات با شرکای کلیدی خود و کشورهای نگران در منطقه متعهد هستند.»

موگرینی: از برجام دفاع خواهیم کرد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی در نشست خبری در مرکز نمایندگی کمیسیون اروپا در رم، پایتخت ایتالیا، که در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» برگزار شد، خطاب به تهران گفت: به تعهدات خود پایبند باشید، زیرا ما نیز به تعهدات خود پایبند خواهیم ماند. همه با هم به عنوان جامعه بین المللی توافق هسته ای را حفظ خواهیم کرد.

وی با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا بر بازنگری این تصمیم توسط آمریکا گفت: به همکاری با ایالات متحده آمریکا به عنوان شریک نزدیک این اتحادیه ادامه خواهیم داد.

موگرینی با تاکید بر این که توافق هسته‌ای یک توافق دوجانبه نیست، تصریح کرد: به همین دلیل هیچ کشوری اختیار فسخ یک جانبه این توافق را ندارد. توافق با ایران از اهمیت زیادی برای حفظ امنیت منطقه، اروپا و جهان دارد. اگر ایران همچنان به اجرای تعهدات خود که تاکنون به آن عمل کرده ادامه دهد، اتحادیه اروپا نیز به اجرای تعهدات خود در زمینه ادامه کامل و جدی توافق هسته ای ادامه خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اعتماد کشورهای اروپایی به اختیارات، استقلال و فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تاکنون 10 گزارش در راستای تایید فعالیت های ایران مطابق با تعهدات این کشور انتشار یافته است.

موگرینی همچنین ادامه داد:

«رفع تحریم ها مفاد اصلی این توافق هستند. رفع این تحریم ها برای ایرانی ها الزامی بوده و تاثیر مثبتی در روابط تجاری و اقتصادی با این کشور به همراه داشته است.

اتحادیه اروپا به استمرار این وضعیت تاکید دارد. ‘تحریم های جدید’ که امروز عنوان شدند، در این زمینه نگران کننده هستند.

در این رابطه با تمامی کشورهای مربوطه مشورت خواهم کرد. اتحادیه اروپا به اقدامات خود در موازات منافع امنیتی و در راستای حفظ سرمایه گذاری هایش قاطعانه ادامه خواهد داد.

توافق هسته ای با ایران حاصل ۱۲ سال تلاش های دیپلماتیک و متعلق به جامعه بین المللی است. این توافق عدم گسترش سلاح های هسته ای توسط ایران را تضمین می کند.

اتحادیه اروپا بر حفظ این توافق تاکید می کند. از جامعه جهانی انتظار داریم که به انجام مسئولیت خود در قبال تضمین اجرای این توافق در راستای حفظ امنیت مشترک ادامه دهد».

وی همچنین خطاب به تهران اظهار داشت: به کسی برای آسیب رساندن به این توافق اجازه ندهید. این توافق یکی از دستاوردهای مهمی که از طریق دیپلماسی حاصل شده است، محسوب می شود. برجام مصداق امکان پذیری راهکار برد-برد از طریق گفت‌وگو و تعهد متقابل است. این توافق به همه ما تعلق دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا: برجام باید حفظ شود

نخست‌وزیر ایتالیا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران باید حفظ شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این موضع‌گیری پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا از تصمیم خود برای خروج واشنگتن از برجام خبر داد.

نخست‌وزیر ایتالیا در این باره با تأکید بر ضرورت حفظ برجام، خاطرنشان کرد: ‌این توافق به امنیت منطقه کمک می‌کند و باعث اشاعه خلع سلاح هسته‌ای می‌شود.

جنتیلونی در پیامی که در توئیتر خود منتشر کرد، افزود که ایتالیا در کنار هم‌پیمانان اروپایی خود می‌ایستد و نسبت به تعهدات انجام شده متعهد است.

ابراز تاسف مکرون از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام

امانوئل مکرون پس از آنکه دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد با انتشار پیامی از این تصمیم ابراز تاسف کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن برجام متاسف است. رژیم منع اشاعه هم‌اکنون در خطر است.

مکرون همچنین نوشت: ما روی یک چارچوب گسترده‌تر که فعالیت هسته‌ای، دوره پس از ۲۰۲۵، فعالیت موشکی بالستیک و ثبات در خاورمیانه به ویژه سوریه، یمن و عراق را دربر می‌گیرد، همکاری خواهیم کرد.

رییس شورای اروپا:
رهبران اتحادیه اروپا هفته آینده درباره تصمیم ترامپ رایزنی می کنند

رییس شورای اروپا گفت که سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با رویکرد واحدی از سوی اروپا مواجه خواهد شد.

دونالد تاسک رییس شورای اروپا پس از اعلام تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود تصریح کرد: سیاست‌های رییس‌جمهور ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با ایران و تجارت با رویکردی واحد از سوی اروپا مواجه خواهد شد. رهبران اتحادیه اروپا قرار است به این دو مساله در نشست هفته آینده خود رسیدگی و رایزنی کنند.

واکنش ترکیه به خروج آمریکا از برجام

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را یک گام ناامید کننده می دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است:

«ترکیه همواره اعلام کرده تنها راه حل برنامه هسته ای ایران راه دیپلماتیک و مذاکره بوده و در گذشته نیز در این راستا تلاش کرده است. برنامه جامع اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، گام مهمی در راستای ممانعت از گسترش سلاح هسته ای بوده و نشان داده است که حتی دشوارترین مسائل نیز از طریق مذاکره قابل حل است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های دوره ای خود در پیگیری روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همواره بر پایبندی ایران به توافقنامه تاکید کرده است. در این شرایط خروج آمریکا از این توافقنامه را به عنوان گامی ناامید کننده ارزیابی می کنیم. همواره بر این باور هستیم که هرگونه اختلاف نظر و شبهات با ساز و کار متناسب و از طریق راه های دیپلماتیک قابل بررسی است. برای اختلافات موجود در توافقنامه باید از ساز و کار کمیسیون مشترک که در برجام آمده است، به کار گرفته شود. برنامه جامع اقدام مشترک باید حفظ شده و باید اجرای آن تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و به صورت شفاف، بی وقفه و بدون نقص تداوم یابد.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از جمهوری اسلامی ایران خواست به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند. او از رهبری ایران در عین حال خواسته است، در برابر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

ایران امروز

***

استقبال تندروهای داخلی از اقدام ترامپ

زیتون– سخنرانی شب گذشته ترامپ٬ برای خروج آمریکا از برجام٬ مورد استقبال «تندروهای» داخلی قرار گرفت.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده کل سپاه٬ خروج آمریکا از برجام را تبریک گفت.

به گفته جعفری این اتفاق جدیدی نیست و «تاثیر تعیین کننده‌ای در هیچ حوزه‌ای که خلاف منافع ملی ما باشد، نخواهد داشت.»

او در ادامه تاکید کرد که  خروج امریکا از برجام نشان داد موضوع «غنی سازی هسته‌ای بهانه‌ای» بود و مسئله اصلی ‌آنها توان دفاعی و موشکی و اثرگذاری ایران بر منطقه است. امروز ایران در مقابل زورگویی دشمنان و همچنین در مقابله با جریانات تروریستی در منطقه ایستاده است وهمین ایستادگی آنها را از پای در می آورد.

محمد باقری٬ رییس ستاد کل نیروهای مسلح٬ نیز مدعی شد که برجام از ابتدا مطلوب ملت ایران نبود و ملت ایران با بزرگواری آن را پذیرفت.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام تاکید کرد: «با نظامی مواجهیم که حتی در امضای خود در برجام پایدار نماند؛ برجام مطلوب ملت ایران  و آن چیزی نبود که ما آن را بپسندیم اما برای اتمام حجت با جهان ایران با کرامت و بزرگواری  برجام را پذیرفت. اما آن کشور استکباری به امضای خود در برجام نیز پایدار نماند.»

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: «با این کار از یک سو همه جهانیان فهمیدند که حق کجاست و باطل کدام است و از سوی دیگر یکبار دیگر در داخل مشاهده کردیم که اگر می خواهیم سربلند باشیم ، پایدار بمانیم و در برابر طوفان‌ها ایستادگی کنیم باید روی پای خود بایستیم و به برجام و امثال آن اتکا نکنیم.»

روزنامه کیهان که از زمان روی کار آمدن ترامپ تقریبا هر هفته پیش بینی می کرد که امریکا از برجام خارج نخواهد نشد، در برابر این پیش بینی غلطش سکوت کرد.

«حسین شریعتمداری» ، در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، در روزنامه «کیهان» نوشت:

یادآوری این ماجرا به یقین برای برخی از دوستان تلخ و ناگوار است. دوستانی که علی‌رغم هشدار‌های پی‌در‌پی دلسوزان، به آمریکا اعتماد کرده و امتیازات فراوانی را بر سر این اعتماد بی‌جا، به دشمن تابلو‌دار مردم این مرز و بوم واگذار کرده بودند، اما یادآوری این نکته از آن جهت ضروری است که شاید- فقط شاید- برای این دوستان عبرت‌انگیز و درس‌آموز باشد.

امروز چندتن از نمایندگان مجلس نیز در صحن علنی اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا و متن برجام کردند.

کوهکن نماینده مردم لنجان اولین نماینده ای بود که با در دست داشتن برجام بعد از تلاوت قرآن در جایگاه ناطقان قرار گرفت و بلافاصله ذوالنور نماینده مردم قم هم همراه با دست در داشتن پرچم آ‌مریکا و برجام به وی پیوست.

دیگر نمایندگان هم از جمله احسان قاضی‌زاده هاشمی، ابطحی، دهقانی، حسن نژاد، پورمختار، قاضی پور، گودرزی، سلیمی، پاپی‌زاده، خدابخشی و… هم به جایگاه ناطقان وارد شدند و در این میان برجام و پرچم آمریکا را با شعار مرگ بر آمریکا و برجام را آتش زدیم، آن را به آتش کشیدند.

همزمان با سوختن برجام و پرچم آمریکا نمایندگان مدام شعار می‌دادند برجام را آتش زدیم و دیگر نمایندگان حاضر در صحن شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.

سایت زیتون

 

 

Print Friendly, PDF & Email