تظاهرات در زاهدان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»

جمعیت زیادی در زاهدان روز جمعه ۲۹ مهرماه، پس از برگزاری نمازجمعه، به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. شعارهای «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» و «مرگ بر بسیجی» از دیگر شعارهایی بود که در اعتراضات جدید زاهدان سر داده شد.

پیشتر در روز جمعه ۸ مهر ماه، تجمعی پس از نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ شکل گرفت که با سرکوب خونباری همراه شد.

این روز از سوی فعالان مدنی و رسانه‌ها «جمعه خونین زاهدان» لقب گرفته است.

شمار کشته شدگان «جمعه خونین زاهدان» که از سوی «کمپین فعالین بلوچ» اعلام شده، به دست‌کم ۹۳ نفر رسید و شماری از این افراد، روزهای بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود این که جمهوری اسلامی فقط کشته شدن تعداد اندکی از مردم در این کشتار را به رسمیت شناخته، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان درباره کشتار نمازگزاران زاهدان گفته است: «انکار نمی‌کنیم که در خیابان‌های منتهی به محل نماز افرادی تیر خوردند.»

همزمان با تداوم اعتراضات مردمی در استان سیستان و بلوچستان، دانشجویان این استان نیز به اعتصاب و تظاهرات ضدحکومتی خود ادامه می‌دهند.

در روزهای اخیر، کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی ممانعت مسئولان دانشگاه از حضور همزمان دانشجویان دختر و پسر در غذاخوری، غذای خود را به صحن برده و با شعار ممتد «آزادی» اعتراض کردند.

تجمع باشکوه جامعه پزشکی مشهد در داخل ساختمان نظام پزشکی

تصاویری از تجمع اعتراضی تعداد زیادی از «اعضای جامعه پزشکی مشهد» در داخل ساختمان نظام پزشکی این شهر به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است.

این تجمع پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار شده  است. معترضان همچنین با انتشار یک بیانیه در ۹ بند خواستار «عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان» شدند.

آنها همچنین خواستار «توقف خشونت در همه سطوح جامعه، توقف تغییر کاربری آمبولانس و نمادهای پزشکی،  حفظ سلامت جسم، روح و روان بازداشت‌شدگان و توقف هرگونه ورود نیروهای نظامی و امنیتی به محیط‌های آموزشی و درمانی» شدند.

معترضان همچنین بیرون ساختمان تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

«… و بی‌قانونی باید تاوان سهمگینی داشته باشند. بزرگترین سرمایه‌های این مملکت راکه همانا جوانان و نوجوانان آن هستند به مسلخ می‌برید به جرم اینکه حق خود را فریاد زده‌اند.راه هرگونه گفت‌وگو را بسته‌اید و جواب هر سوال را با اسلحه و کشتار می‌دهید!»
شعار: «حکومت بچه‌کش…»
ادامه سخنرانی: «از یک سو اختلاس و غارت ثروت‌های ملی  فرزندان ما و انواع سوءمدیریت و بی‌تدبیری‌ها، و از دیگر سو گلوله و گاز اشک‌آور و باتون و شکنجه! به  کجا چنین شتابان؟ این همه ظلم و جنایت دیگر بی‌جواب نمی‌ماند. دنیا نظاره‌گر این صحنه‌ها است! دوران بخور و ببر و بکش تمام شده است. باید در برابر تک‌تک این فجایع مسول و پاسخ‌گو باشید.»
شعار: «زن زندگی آزادی»
تجمع‌های شبانه در چند شهر بزرگ ایران

معترضان پنجشنبه شب بار دیگر در شهرهای مختلف شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده اند. در این روز گزارش هایی از تظاهرات از جمله در تبریز، اصفهان، مهاباد و تهران منتشر شد.

در تبریز تجمعی در محله های اطراف بازار و مسجد انگجی این شهر شکل گرفت و در اصفهان جمعیت قابل توجهی در خیابان چهارباغ تجمع کردند و شعار دادند.

شهروندان معترض در شهرک اکباتان تهران هم بار دیگر در محوطه این مجتمع علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

در آذربایجان غربی هم شهر مهاباد صحنه اعترض جوانانی بود که در خیابان آتش روشن کردند و شعار دادند.

در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده معترضان مهابادی با مشت‌های گره کرده شعار «ژن، ژیان، آزادی» را فریاد می‌ زنند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش می دهد که نیروهای ضدشورش و بسیج در این شهر به معترضان حمله کرده اند. براساس این گزارش در مهاباد صدای تیراندازی ممتد شنیده می شود و شاهدان از رفتن آمبولانس ها به محل اعتراضات خبر می دهند.

در تحولی دیگر گروهی از اعضای جامعه پزشکی مشهد روز پنجشنبه در ساختمان نظام پزشکی این شهر دست به اعتراض زدند.

آنها در بیانیه‌ای خواهان «عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان، توقف «خشونت در همه سطوح جامعه» و توقف «تغییر کاربری آمبولانس» و نمادهای پزشکی به ابزاری برای بازداشت معترضان شدند.


خبرگزاری فرانسه: تاکتیک‌های خلاقانه‌ اعتراضات ایران را زنده نگه داشته است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی «تاکتیک‌های خلاقانه» مردم ایران پرداخته که به‌رغم سرکوبگری شدید پلیس و دستگاه امنیتی رژیم، اعتراضات ضدحکومتی در این کشور را بیش از یک ماه زنده نگه داشته است.

مهمترین این تاکتیک‌ها شاید این باشد که معترضان در مکان‌های بزرگ و باز جمع نمی‌شوند، بلکه به صورت خودجوش و سریع در جاهای جمع و جور و کوچکتری گرد هم می‌آیند، اعتراض می‌کنند، و پراکنده می‌شوند، که باعث شده رهگیری آنها دشوار شود.

رانندگان در حمایت از معترضان بوق می‌زنند و خیابان‌ها را با اتومبیل‌های خود مسدود می‌کنند تا جلوی پلیس را بگیرند. مردم همچنین خیابان‌ها را با سطل‌های زباله در حال سوختن و در برخی موارد اتومبیل‌های پلیس واژگون‌شده بسته‌اند.

جوانان هنگام تظاهرات نقاب می‌زنند؛ موبایل‌های خود را در وضعیت «هواپیما» قرار می‌دهند تا قابل ردگیری نباشد؛ و لباس‌های اضافی با خود می‌برند تا اگر پلیس آنها را با رنگ نشان‌گذاری کرد، لباس خود را عوض کنند.

در اقصی‌نقاط تهران دیده شده که معترضان پارچه‌هایی به شکل عبا و عمامه را از درخت یا پل‌های عابر پیاده روی بزرگراه‌ها آویزان کرده‌اند.

دختران نوجوان دانش‌آموز نیز با روش خود به اعتراضات ضدحکومتی پیوسته‌اند. آنها در مدرسه پشت خود را به دوربین می‌کنند و حجاب‌شان را برمی‌دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنهایی که می‌ترسند به خیابان بروند، برای اعتراض به روش‌های دیگری متوسل شده‌اند. مثلا حوض‌های تهران یکی پس از دیگری به رنگ خون درآمده‌اند تا کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی را برجسته کنند. دانشجویان هم دست‌شان را به رنگ خون قرمز می‌کنند و فیلم می‌گیرند.

جایی در شهرک اکباتان تهران معترضان تصویر بزرگ مهسا امینی را روی دیوار یک مجتمع مسکونی انداخته‌اند، و مردم از پشت پنجره یا روی بام، که از دسترس نیروهای سرکوبگر خارج است، علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، گرچه اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران دچار «اوج و حضیض» می‌شود، اما به سطحی از پیوستگی و پایداری رسیده که در هیچ‌کدام از اعتراضات پیشین علیه حکومت مشاهده نشده بود.

کارشناسان می‌گویند هرچه اعتراضات مردم ایران طولانی‌تر و گسترده‌تر می‌شود، احتمال اینکه بتواند به یک انقلاب سرتاسری تبدیل شده و جمهوری اسلامی را به زیر بکشد بیشتر می‌شود.


مولوی عبدالحمید: زدن و کشتن مردم، راه‌حل نیست

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱، با تأکید بر لزوم مجازات عاملان حادثه جمعه خونین زاهدان، همۀ مقامات عالی کشور را در این اتفاق مسئول دانستند و خواستار پاسخگویی آنان شدند.

مولانا عبدالحمید کشتار مردم زاهدان را در نوع خود بی‌نظیر خواند و افزود:‌ «جریانی که اخیرا در زاهدان پیش آمد، حادثه بسیار دلخراشی بود. چنین حادثه‌ای در نوع خودش در هیچ‌کجای ایران سابقه ندارد. ما بسیار متعجبیم که مسئولان رده‌بالا چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند. ده‌ها نفر در همین مصلی و خیابان بدون هیچ دلیلی به قتل رسیدند. بسیاری از آن‌ها تیر به سر و سینه‌شان خورده بود. چه کسی این‌ها را و به چه جرمی به قتل رسانده است؟»

ایشان تأکید کردند که «مسئولان و مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که تمامی نیروهای مسلح تحت فرمان ایشان هستند، همه مسئول هستند و هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص آمار کشته‌شدگان در این حادثه اظهار کردند: «من عدد دقیق کشته‌شدگان را نمی‌توانم ذکر کنم و تا حدود ۹۰ نفر هم آمارهایی اعلام شده است. بسیاری هم زخمی و فلج شده‌اند. عده زیادی دست و پایشان قطع شده است یا قطع نخاع شده‌اند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کردند: «به کدام مجوز در جایی که خدا عبادت می‌شود، شلیک کرده‌اید؟ به چه دلیلی دو ساعت مردم را به گلوله بسته‌اید؟ اینجا یک مأمور هم کشته نشده و این، دلیلی بر آن است که مردم سلاحی با خود نداشته‌اند.»

ایشان با یادآوری اینکه کشته‌شدگان این حادثه تنها در حدود دو ساعت بیش از کل کشته‌شدگان سه هفته اعتراضات سراسری اخیر بوده، افزودند: «انتظار ما از مسئولان تهران آن بود که به این مسئله رسیدگی کنند. بزرگترین خواسته اولیای دم و مردم استان هم این است که تک‌تک مامورانی که مرتکب این قتل شدند، مواخذه شوند و کسی که به آن‌ها فرمان داده است، دستگیر شود. مسئولانی که در این جریان کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند.»

مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن قدردانی از همۀ کسانی که در ایران و خارج از ایران با مردم زاهدان ابراز همدردی کردند، به گلایه از ایرانیانی پرداختند که در این قضیه سکوت کردند. ایشان گفتند: «ما سخت از ایرانیانی گلایه‌مندیم که مردم مدت‌ها با آن‌ها همکاری می‌کردند و حالا هیچ حرفی نزدند. به‌خصوص آن‌هایی که فعلا در دولت نیستند اما روزی در دولت بودند و چندین سال حکومت کردند و از این مردم رأی گرفتند. ما از علمای شیعه هم گلایه‌مندیم که در این حادثه هیچ حرفی نزدند.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این‌باره افزودند: «به هر حال همۀ ما در جبهه‌های جنگ برای تمامیت ارضی ایران کشته داده‌ایم. مرزهای شرق و جنوب شرقی را همین مرزداران نگه داشته‌اند و اگر شما در قلب ایران با امنیت زندگی می‌کنید، این مردم مرزها را نگه داشته‌اند. همه ما ایرانی هستیم و همه اعضای یک پیکریم. ما انتظار داشتیم که آنان که از طریق همین مردم به قدرت رسیده‌اند، حداقل این جریان را محکوم می‌کردند. از رئیس‌جمهور بسیار سخت گلایه‌مندیم. مردم به چه قیمتی در پروژه تحریم انتخابات به شما رأی دادند آقای رئیس‌جمهور؟ شما رأی این مردم را گرفتید و به خواسته‌های آنان رسیدگی نکردید و در این حادثه حتی از مردم دلجویی هم نکردید.»

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *