آیت الله مکارم شیرازی : مرجعی که دیگر مرغ نمی خورد

حالا مرغ مسئله است. از سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که صدا و سیما را از نمایش «صحنه های مرغ خوردن» برحذر می دارد تا معاون اول احمدی نژاد که گرانی مرغ را کار صهیونیست و استکبار جهانی می داند، و از این دو تا “مهدی نورآبادی”، مدیر عامل یکی از شرکت های وارد کننده مرغ که علت گرانی این مواد خوراکی ارزان در همه جای جهان را کمبود «دامپزشک و روحانی برای اعزام به کشورهای صادر کننده مرغ» ارزیابی کرده، همه مسئولان و مدیران ارشد و غیر ارشد نظام درباره مرغ و گرانی اش سخن گفته و نظر و تحلیل ارائه داده اند. آش چنان شور شده است که همچون همیشه، طبع طناز ایرانیان در این باره هم فعال شده است و طنزها و لطیفه هاست که در باب مرغ و گرانی اش گفته و نوشته می شود و در شبکه های اجتماعی اسباب خنده را مهیا می سازد.

ورود یک آیت الله به مسئله گرانی مرغ

در این میان اما ورود متفاوت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حاکمیت و از روحانیان حامی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به ماجرای گرانی مرغ و بحران کمیاب شدن آن، موجب تعجب افکار عمومی شده است.

این روحانی همسو با حاکمیت در واکنش به گرانی مواد غذایی و بویژه درباره گرانی قیمت مرغ، در آغاز سلسله مباحث تفسیری خود در ماه رمضان در حرم حضرت معصومه‌ در قم، گفته است: “مردم نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند. عده زیادی درباره قیمت مرغ اصرار می‌کنند؛ در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند خیلی مسئله مهمی نیست. بیشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است.”

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه من خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم، تاکید کرده است: “من بدون اینکه در این مسئله تحریم کنم، خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم. مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند؛ البته دولت هم باید برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد.”

از تبلیغ دین با تجارت شکر

آیت الله ناصر مکارم شیرازی تنها در حوزه مشهور نیست؛ او در بخشی از جامعه شهرت خود را مدیون لقبی است که باب طبع آیت الله مکارم نیست. نام این مرجع و دامادش با «واردات شکر» پبوند خورده است.

برخی مخالفان و منتقدان آیت الله مکارم معتقدند که او و دامادش از وارد کنندگان عمده شکر به ایران هستند و تعدادی از کارخانجات تولید شکر در ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی به داماد آیت الله مکارم شیرازی واگذار شده است. به گفته مخالفان وی، آنها عملا سلطان شکر ایران به شمار می‌روند. در سال 1385 در رسانه های داخل و خارج از کشور گزارشهایی منتشر شد که از اصرار آیت الله و محمد تقی مصباح یزدی به دولت برای عدم پرداخت یارانه ما به التفاوت قیمت شکر وارداتی با شکر تولید داخلی به کارخانجات قند و شکر کشور توسط دولت خبر می دادند. امری که تولیدکنندگان قند وشکر در ایران را مجبور کرد تا هزاران کارگر خود را اخراج کنند وبا وجود اینکه تولید در ایران بیشتر از نیاز داخلی بود اما به اصرار این دو روحانی سرشناس، دولت با صدور مجوز خرید شکر توسط بستگان و وابستگان این دو روحانی مانع ار کار کارخانه های داخلی شده بود.

بنا به برخی از گزارشهای منتشر شده در آن زمان، بیش از 35 هزار کار و کشاورز که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در بخش کشت و داشت و برداشت و تولید کارخانه ای قند و شکر در داخل کشورشاغل بودند، به دلیل اصرار آیت الله مکارم شیرازی و دامادش برای واردات قند و شکر، در همان سال مورد بحث، شغل خود را از دست دادند و از کار بیکار شدند.با وجود انکار و تکذیب رسمی دفتر بیت آقای مکارم شیرازی در همان زمان کارگران کارخانه قند دزفول در نامه ای به آیت الله از وی خواستند به داماد خود بگوید که دستمزد عقب افتاده 6 ماهه کارگران محروم شده از شغل را بپردازد و کارخانه های قند و شکر را به تعطیلی نکشاند.

این در حالی بود که در آخرین روز دیماه سال 1386 دفتر مکارم شیرازی در پاسخ به نامه جمعی از مقلدانش  در آذربایجان شرقی در مورد  شایعات  مافیای شکر در کشور و مرتبط ساختن دلایل گرانی قند و شکر  گفت:”در مورد این شایعات بارها و بارها این قضیه را تذکیب کرده ایم . بقیه را به خدا سپرده ایم اگر پاسخی دارند در پیشگاه عدل الهی مطرح کنند.”

با این همه در اردیبهشت ماه سال 1387 و تقریباً چند ماه پس از این واکنش رسمی دفتر آیت الله، عباس پالیزدار از اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائیه در افشاگری بی سابقه خود در دانشگاه «بوعلی سینای همدان» درباره موضوع « سلطان شکر» گفت: “در مورد سلطان شکر و مافیای شکر باید بگویم که آنها حاضر بودند 700 میلیارد بدهند که پرونده را از زیر ضرب بیرون ببرند. در مافیای شکر «مدلل» کارگزار و داماد یکی از علمای اعلام یا به عبارت بهتر آیت الله مکارم شیرازی است.

پالیزدار به دلیل این افشاگری دستگیر شد و مدتها در زندان و تحت شکنجه های جسمی و روانی به سر برد. اما او هرگز گفته های خود را تکذیب نکرد.

مرجع تقلید حکومتی

بسیاری از مخالفان آیت الله مکارم شیرازی برای او شأنیت یک مرجع تقلید مستقل از جمهوری اسلامی، قائل نیستند و معتقدند امتیازات ویژه ای که نظام برای این روحانی مهیا کرده است، مانع از آن می شود که وی بتواند همچون مراجع تقلید مستقل و نامداری چون مرحوم آیت الله منتظری سمت مردم بایستد و از آنها حمایت کند. آنها به امتیازاتی نظیر چاپ گسترده و غیراقتصادی کتابهای مکارم توسط وزارت ارشاد در تیراژهای انبوه و خرید پیشاپیش این کتابها توسط ارگانهای دولتی به توصیه وزارت ارشاد و نهادهای حکومتی، بدون کمترین توجیهه اقتصادی در این باره، اشاره می کنند و معتقدند کنشها و واکنشهای این مرجع تقلید هرگز فارغ از وابستگی های سیاسی و اقتصادی وی به حکومت و نهادهای حکومتی نبوده است.

به همین خاطر هم هست که مخالفان آیت الله و حتی مردم کوچه و بازار نه تنها سخنان اخیر وی درباره مرغ را جدی نگرفته اند، بلکه این سخنان را دستمایه انتقاد و طنز قار دادند. موضوعی که به نظر می رسد مناسبت چندانی با جایگاه حوزوی آیت الله مکارم شیرازی ندارد.

این مرجع تقلید همسو با حاکمیت درحالی در واکنش به گرانی مرغ و گوشت، توصیه به نخریدن و نخوردن می‌کند که در جریان سرکوب های خونین پس از انتخابات 1388 نیز حاضر به همراهی با مردم معترض و ستم دیده نشد. وی در جدیدترین اظهارنظر خود نیز بدون اشاره به قتل عام مخالفان سوری توسط دولت اسد، تاکید کرده:«بشار اسد یا حزب حاکم سوریه هدف اصلی نیست، آنها می خواهند بشار اسد را زمین بزنند تا مقاومت را با مشکل مواجه کنند.» وی افزوده که «آنها بعد از سوریه و مقاومت، عراق و ایران را در دستور کار قرار دارند.»

Print Friendly, PDF & Email