هشدار لاريجاني به كشورهاي مخالف بشار اسد: آتش جنگ به اطراف سوريه هم سرايت مي‌كند

صدا و سيماي ايران (العالم)، به كشورهاي غربي و همين‌طور كشورهاي منطقه هشدار داد كه هرگونه دخالت نظامي در سوريه، مجوزي براي دخالت ديگران هم هست؛ «ديگراني» كه دخالت آنها مي‌تواند آتش جنگ را به كشورهاي مخالف بشار اسد و از جمله اسراييل بكشاند. او حتي به سران كشورهاي منطقه اعلام كرد كه اگر به بحران سوريه دامن بزنند و مخالفان حكومت بشار اسد را تقويت كنند، ممكن است كشورهاي ديگر هم مخالفان آنها را تقويت كنند. «علي لاريجاني» شامگاه يكشنبه در مصاحبه با شبكه العالم، در پاسخ به سوالي درباره درخواست‌هاي مطرح‌شده از سوي برخي طرف‌هاي منطقه‌يي و فرامنطقه‌يي جهت دخالت نظامي در سوريه خارج از چارچوب شوراي امنيت، و موضع ايران در صورت بروز چنين اتفاقي گفت: فكر مي‌كنم اين كار براي آنها خيلي گران تمام شود. اگر خارج از چارچوب شوراي امنيت كشوري بخواهد در سوريه دخالت كند اين امر به معناي آن است كه همه كشورها مجوز دارند اين كار را انجام دهند. لاريجاني مساله سوريه و عراق را با يكديگر متفاوت دانست و گفت: در عراق تقريبا تفاهمي صورت گرفت؛ درست است كه روسيه و آلمان ابتدا خيلي نظر مساعدي نداشتند ولي پس از آن به اين طرح پيوستند. رييس مجلس تاكيد كرد: اين دخالت نظامي به جاي ايجاد آرامش براي مردم سوريه، اين كشور را به ميدان نبرد قدرت‌ها تبديل خواهد كرد؛ و خسارت عمده متحمل مردم سوريه مي‌شود. لاريجاني ادامه داد: ضمنا اين آتش به اطراف هم سرايت مي‌كند، و طرف‌هاي منطقه‌يي فكر نكنند كه مي‌توانند در آن شرايط مرزهايي آرام با سوريه داشته باشند. لاريجاني عملي شدن تهديدهاي رژيم صهيونيستي براي حمله به سوريه را بعيد دانست و گفت: بعيد مي‌دانم اسراييلي‌ها تا اين اندازه بي‌عقل باشند كه در اين شرايط در سوريه دخالت كنند، زيرا در صورت حمله اسراييل كاملا مشخص است كه وظيفه همه مسلمانان چيست. لاريجاني افزود: احتمال اينكه يك جنگ فراگير وجود داشته باشد از نظر منطقي وجود دارد، ولي زياد نيست، زيرا زمينه گسترش چنين جنگي در صورت بروز آن زياد است و رژيم‌هاي پوشالي مانند رژيم صهيونيستي هم در اين آتش گرفتار خواهند شد.

لذا همان كساني كه اكنون خواستار دخالت نظامي در سوريه هستند، نگاه بسيار حسرت‌آميزي به نتايج و پيامدهاي چنين اقدامي دارند. لاريجاني با اشاره به ديدگاه‌هاي مختلف درباره بحران سوريه در آغاز حوادث اين كشور گفت: در ابتدا يكي از نظريه‌ها اين بود كه موجي كه در دنياي اسلام به وجود آمده در سوريه نيز در حال تكرار است و هيچ عامل خارجي در آن نقش ندارد، يعني مردم سوريه مانند مردم مصر خواستار اصلاحات بودند. نظر گروه ديگري از سياستمداران اين بود كه كلا اين ماجرا خارجي است و امريكايي‌ها و برخي كشورهاي ديگر در حال هدايت آن هستند، و اين بحران بعد داخلي ندارد و طرف‌هاي خارجي در حال پول دادن و تحريك مردم هستند. لاريجاني با اشاره به ديدگاه متفاوت جمهوري اسلامي ايران درباره بحران سوريه، تاكيد كرد: نظر جمهوري اسلامي ايران از همان آغاز متفاوت بود. ما معتقد بوده‌ايم كه بايد اصلاحاتي داخل سوريه انجام شود، ولي اين اصلاحات دموكراتيك است و با سرنيزه صورت نمي‌گيرد. رييس مجلس با اشاره به واكنش كشورها به حادثه اخير دمشق و ترور چند تن از مسوولان دولتي گفت: نوع رفتار و واكنش كشورها به انفجار تروريستي دمشق بسيار جالب است. امريكا، انگليس و كشورهاي غربي هيچ‌كدام تروريست‌ها را محكوم نكردند. همه آنها اظهار خوشحالي كردند و گفتند كه ديگر زمان رفتن بشار اسد است و بايد در شوراي امنيت كاري صورت بگيرد. لاريجاني گفت: ما صددرصد معتقديم كه بايد در نظام سياسي سوريه اصلاحاتي صورت بگيرد، و از ابتدا هم اين مساله را به مسوولان سوريه گفتيم و آنها هم قبول داشتند، ولي مشكل اينجاست كه بعضي از كشورهاي مرتجع منطقه مجال و فرصتي براي تحقق اين مساله نمي‌دهند. وي ادامه داد: آقاي كوفي عنان اگر بتواند بين گروه‌هاي مختلف و دولت مذاكرات سياسي برگزار كند، حتما ايران در اين زمينه كمك‌كننده است.

لاريجاني گفت: من به مسوولان يكي از كشورهايي كه متهم است براي عناصر مسلح سلاح مي‌فرستد، گفتم كه اين كار بازي با آتش است، زيرا اين امر در داخل كشور خودشان نيز مشكل ايجاد خواهد كرد و ديگران هم مي‌توانند چنين اقداماتي را عليه كشور آنها انجام دهند.

اعتماد   ۱۳۹۱/۰۵/۰۳

Print Friendly, PDF & Email