جان کری: توافق اتمی با ایران تنها بدیل گزینه نظامی است

kerry2یک روز پس از حضور در کمیته روابط خارجی سنا و پاسخ دادن به پرسش‌های متعدد نمایندگان درباره توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران، وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه راهی نیویورک شد تا در «شورای روابط خارجی» بار دیگر از رویکرد کاخ سفید برای رسیدن به توافق جامع وین دفاع کند.

ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ روز ۲۳ تیر ماه به توافقی جامع دست یافتند که محدودیت‌های گسترده‌ای بر روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند و در ازای آن بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه تهران را لغو می‌کند.

منتقدان در آمریکا که بیشتر آنها از حزب جمهوریخواه هستند، توافق حاصل شده را مناسب نمی‌دانند و می‌گویند رفع تحریم‌ها و افزایش درآمدهای ایران، فعالیت‌های تهران در منطقه را افزایش داده و امنیت همپیمانان آمریکا بویژه اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

جان کری در شورای روابط خارجی در سخنانی در باره ویژگی‌های این توافق، با تاکید بر این که گزینه نظامی تنها بدیل توافق بدست آمده با ایران بود، گفت امنیتی که با اجرای این توافق در منطقه حاصل می‌شود را هیچ گزینه دیگری نمی‌تواند تامین کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود، هیچ بخشی از توافق بر اعتماد استوار نشده است؛ ما ساده نیستیم و با تاریخ آشنا هستیم. ما می‌دانیم ایران در منطقه چه می‌کند … اگر می‌خواهید با تهدید آنها روبرو شوید و آن را مهار کنید، اولویت اول باید دست نیافتن آنها به بمب هسته‌ای باشد.»

وی با اشاره به نگرانی‌های اسرائیل از اجرای توافق بدست آمده و افزایش درآمدهای ایران به دنبال لغو بخشی از تحریم‌ها و در نتیجه افزایش فعالیت‌های تهران در منطقه، گفت ما نخست وزیر اسرائیل را با یک کارتون بمب هسته‌ای در سازمان ملل متحد دیدیم، اما چه تدبیری صورت گرفت؟ آیا کسی هیچ طرحی برای مهار این برنامه دارد؟»

آقای کری با تاکید بر این که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در نهایت ممکن است سرعت توسعه برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد، گفت «بله، ما می‌توانیم این کار بکنیم و این گزینه را از روی میز بر نداشته‌ایم … اما رئیس جمهوری امروز اعتقاد دارد که باید اول مسیر دیپلماسی طی شود. جنگ باید آخرین گزینه باشد.»

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده انتقادات برخی جمهوریخواهان و نیز حامیان اسرائیل در مورد این که توافق وین امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد را رد کرده و می‌گوید این توافق، جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به صورت مسالمت‌آمیز می‌گیرد و در نتیجه امنیت همپیمانان واشنگتن را تضمین می‌کند.

جان کری، به همراه ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا حضور یافتند و بیش از پنج ساعت به پرسش‌های نمایندگان حاضر در باره جزئیات و ابعاد توافق با ایران پاسخ دادند.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این جلسه، ضمن اشاره به حمایت ایران از تروریسم جهانی خطاب به جان کری گفت «شما مسیر دستیابی به سلاح اتمی را برای ایران هموار کردید،» و افزود دولت در توافق به دست آمده «فریب ایرانی‌ها را خورده است.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت توافق فعلی بهترین گزینه است و تصور هرگونه توافق بهتری با ایران «خیال‌پردازی» است. وی با اشاره به این که ایرانی‌ها هر آنچه که می‌خواهند را در زمینه هسته ای در اختیار دارند، تاکید کرد الان مسئله بر سر این است که «چطور می‌شود برنامه آنها را محدود کرد.»

آقای کری همچنین قرار است در نیویورک با رهبران کمیته یهودیان آمریکا و نیز کنفرانس رؤسای سازمان‌های مهم یهودی-آمریکایی دیدار و به پرسش‌های آنها درباره برنامه جامع مشترک اقدام، که کاخ سفید آن را بهترین شانس برای حل و فصل صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی می‌داند، پاسخ دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده در گفتگویی جداگانه در روز جمعه گفت اگر اسرائیل تصمیم بگیرد به اقدام نظامی یکجانبه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران دست بزند، «اشتباهی بزرگ» را مرتکب خواهد شد.

جان کری در گفتگویی با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا توافق بر احتمال حمله نظامی یا سایبری اسرائیل بر ایران خواهد افزود یا خیر، گفت این «اشتباهی بزرگ با پیامدهای خطیر برای اسرائیل و منطقه خواهد بود، و فکر نمی‌کنم لازم باشد.»

صدای آمریکا

Print Friendly, PDF & Email