خاکسپاری آرمیتا گراوند در میان تدابیر شدید امنیتی، بیش از ۱۰ نفر دستگیر شدند

به‌رغم تدابیر شدید امنیتی و دستگیری ۱۲ تا ۱۵ تن، جمعیت قابل توجهی خود را برای وداع با آرمیتا به بهشت زهرا رساندند. صدای روضه‌خوانی یک آخوند در میان فریادهای حاضران که نام آرمیتا را فریاد می‌زدند، کمرنگ شد.

آرمیتا گراوند دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ای که روز ۹ مهرماه هنگام رفتن به مدرسه در مترو تهران «بیهوش» شده و به کُما رفته و شنبه ششم آبان مرگ او در بیمارستان فجر تهران اعلام شد، یکشنبه هفتم آبان در میان تدابیر شدید امنیتی در «بهشت‌ زهرا» در تهران به خاک سپرده شد.

به‌رغم تدابیر شدید امنیتی، آن‌گونه که در فیلم‌های منتشر شده از مراسم دیده می‌شود، جمعیت قابل توجهی خود را برای وداع با آرمیتا به «بهشت زهرا» رسانده‌اند و صدای روضه‌خوانی یک آخوند در میان فریادهای حاضران که نام آرمیتا را فریاد می‌زنند، کمرنگ می‌شود.

گزارشی از دستگیری تعدادی از کسانی که قصد شرکت در مراسم را داشتند به دست «زمانه» رسیده است.

بر مبنای این گزارش، مأموران امنیتی حاضر به تحویل جنازه به خانواده آرمیتا نبودند. خاکسپاری با تأخیر انجام شد. برای جلوگیری از تجمع جمعیت در محل خاکسپاری، پیرامون قبر آرمیتا را حصار کشیده بودند. خاکسپاری ساعت یازده و نیم انجام شده است. تعدادی از زنان که با عکس‌های نیکا شاکرمی و ژینا امینی برای شرکت در مراسم به محل رفته بودند، با خشونت دستگیر شدند.

بر اساس برخی گزارش‌های اولیه، حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفر دستگیر شده‌اند.

شورای همانگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز از بازداشت محمد گراوند از آشنایان آرمیتا که از معلمان اخراجی است خبر داده و نوشته است از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

در یکی از ویدئوها، راوی می‌گوید حالش از این اتفاق خیلی بد است و آرزو می‌کند دست کسی که این جنایت را انجام داد، بشکند.

نهادهای امنیتی از زمان بروز حادثه تا روز خاکسپاری آرمیتا از یک سو تلاش زیادی به کار گرفتند تا به افکار عمومی بقبولانند «بیهوشی» و به کُما رفتن آرمیتا ربطی به برخورد خشن ماموران حجاب و عفاف ندارد، اما همزمان با تحت فشار قراردادن خانواده آرمیتا و مانع تراشی بر سر راه خبرنگاران، راه هرگونه اطلاع‌رسانی آزاد درباره وضعیت او را مسدود کردند.
خانواده آرمیتا گراوند از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده بودند و در طی ۲۸ روز گذشته آن‌ها فقط اجازه داشتند با خبرگزاری رسمی‌دولت، یعنی ایرنا مصاحبه کنند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ای که در مترو تهران «بیهوش» شده بود و به کُما رفته بود، صبح شنبه ششم آبان، بعد از ۲۸ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر جان‌باخت. ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در حالی که آرمیتا گراوند را «دانش‌آموز‌ تهرانی» معرفی کرده، خبر درگذشت این دانش‌آموز را تایید کرده و نوشته «معالجات گسترده پزشکی به ثمر ننشسته» است.

زمانه پیش‌تر به نقل از منابع خود نوشته بود آرمیتا گراوند صبح روز یک‌شنبه ۹ مهر در حالی که با دو نفر دیگر از دوستانش بدون مقنعه در مترو میدان شهدا تهران به مدرسه می‌رفت، با «ماموران بر سر حجاب درگیر شده و او را هُل دادند» که در نتیجه آن «سر آرمیتا به یک میله آهنی برخورد کرد».
روزنامه اعتماد یکشنبه ۷ آبان گزارشی درباره مرگ آرمیتا منتشر کرد. دو خبرنگار روزنامه که برای تهیه گزارش به «هنرستان فنی‌حرفه‌ای دخترانه عروه‌الوثقی» که آرمیتا دانش‌آموز رشته نقاشی بود، رفته بودند، مشاهدات خود در مقابل مدرسه آرمیتا را نوشته‌اند. به دانش‌آموزانی که پس از شنیدن خبر مرگ آرمیتا گریه‌کنان مدرسه را ترک می‌کنند، اشاره کرده و افزوده‌اند:

«به مدرسه که می‌رسیم، دو موتور اورژانس خودنمایی می‌کنند. از ظواهر امر پیداست بچه‌ها در مدرسه حال و روز خوبی ندارند و نیاز به امدادرسانی پیش آمده است. از همین ظواهر هم می‌شود حدس زد چرا والدین زودتر از زمان تعطیلی مدرسه، دنبال بچه‌ها آمده‌اند تا زودتر آنها را به خانه ببرند.»
تلاش خبرنگاران «روزنامه اعتماد» برای صحبت با مدیر مدرسه به جایی نمی‌رسد اما معاون مدرسه در توضیح امتناع از گفت‌و ‌گو به خبرنگاران می‌گوید:

«امروز حال همه بد است، اینجا جو خوب نیست، لطفا بروید اداره صحبت کنید، لطفا بروید چند روز دیگر بیایید، اورژانس را نمی‌بینید؟ حال بچه‌ها خوب نیست.»

رادیو زمانه


خاکسپاری آرمیتا گراوند به خشونت کشیده شد؛ بازداشت تعدادی و «ضرب و شتم شدید» حاضران از جمله نسرین ستوده

مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان باخته در مترو تهران، با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. شاهدان در مراسم به بی‌بی‌سی فارسی گفتند که تعدادی از شرکت کنندگان از جمله نسرین ستوده، وکیل و فعال مدنی سرشناس مورد «ضرب شتم شدید» قرار گرفتند.

روز یکشنبه ۷ آبان ماه، یک روز پس از اعلام خبر جان باختن آرمتیا گراوند، پیکر او امروز در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

از تهران گزارش شده که خاکسپاری او تحت «تدابیر امنیتی شدید» بوده است. این دختر نوجوان، ۲۸ روز در کما در بیمارستان نظامی فجر در تهران بستری بوده است. شب گذشته در برخی از مناطق تهران شعارهای شبانه از سر گرفته شد.

در آستانه خاکسپاری این نوجوان، فعالان حقوق بشر از حضور تعدادی از مردم در بهشت زهرا خبر دادند. در تصاویر منتشر شده دور محل خاکسپاری او را با پارچه سفید حصار کشیده بودند و گزارش‌ها از حضور ماموران امنیتی حکایت داشت.

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، نام او به ترند اول اکس (توییتر سابق) تبدیل شد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. مقامات برخی از کشورها از جمله آمریکا هم به خبر مرگ این دختر نوجوان واکنش نشان دادند.

شب گذشته تصاویری از مناطقی از شهر تهران از جمله منطقه سعادت آباد منتشر شد که گروهی از مردم شعار میدادند: «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد.». در شهرک اکباتان در غرب تهران هم صدای «مرگ بر دیکتاتور» شنیده شد.

جلوگیری از فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در ایران

خاکسپاری
توضیح تصویر، تصاویری از محل خاکسپاری آرمیتا گراوند

همزمان با خبر جان باختن آرمیتا گراوند، انتقادها از شیوه اطلاع‌رسانی و ممنوعیت رسانه‌ها برای پیگیری اخبار این دانش‌آموز ۱۷ ساله بالا گرفت.

در حالی که انتقادها رو به افزایش است، میزان، پایگاه خبری قوه قضاییه ایران اعلام کرده که دادستان تهران علیه کانال تلگرامی روزآروز، صادق زیباکلام، سارا معصومی و میلاد علوی، به دلیل آنچه «انتشار مطالب خلاف واقع و بدون سند» خوانده، اعلام جرم کرده است. خبرگزاری قوه قضائیه توضیح بیشتری در این باره نداد.

روزنامه اعتماد امروز، یک روز پس از مرگ آرمیتا گراوند، گزارشی با عنوان «پایان مراقبت‌های ویژه از آرمیتا» منتشر کرد که بیشتر روایت تلاش خبرنگاران این رسانه برای پوشش خبرهای مربوط به آرمیتا گراوند و برخورد آنها با درها بسته و سکوت مسئولان در این پرونده است.

محمد باقرزاده، یکی از خبرنگاران روزنامه اعتماد در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در حدود ۱۰روز گذشته من و همکارم، غزل حضرتی، پیگیر پرونده آرمیتا گراوند بودیم و با حضور در مدرسه و بیمارستان، تماس با رئیس بیمارستان، مدیر تیم پزشکی، رئیس مترو و.. تلاش کردیم وظیفه خود را انجام دهیم که در اکثر موارد به در بسته خوردیم..»

غزل حضرتی هم در ایکس نوشت: «معاونت مطبوعاتی گفت تهیه گزارش هیچ منعی نداره، امنیتی‌ها گفتن باید مجوز بیارین، مدرسه گفت نمیتونیم حرف بزنیم، دوستاش گریه میکردن، رییس بیمارستان گفت چیزی نمیگم وخاموش کرد، مترو گفت از سوالات تون خوشم نیومد، خونواده ممنوع‌المصاحبه بودن، خلاصه که هیچ منعی نداشت!»

در اولین روزهایی که خبر انتقال آرمیتا گراوند به بیمارستان منتشر شد، مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق که برای پوشش این مساله به بیمارستان نظامی «فجر نیروی هوایی» رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

با انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، بسیاری از کاربران عادی و چهره‌های سرشناس سیاسی و هنری داخل و خارج ایران جان باختن او را «قتل حکومتی» خواندند و نحوه جان باختن او را با مهسا امینی مقایسه کردند. ‌‌

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای در توییتر سابق، «اکس»، نوشت: «سازمان حقوق بشر ایران ضمن پافشاری بر لزوم تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد وقایع رخ‌داده در متروی شهدای تهران در روز ۹ مهر که منجر به بیهوشی آرمیتا شد، روایت جمهوری اسلامی درباره‌ مرگ آرمیتا گراوند را قابل قبول نمی‌داند. این سازمان با توجه به روایت‌های شهروندی و سابقه جمهوری اسلامی در لاپوشانی جنایات مأمورانش، آن‌چه را که برای آرمیتا روی داد، قتل حکومتی برمی‌شمارد.»

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *