بهشتی شیرازی: بحران سیاسی فروکش نکرده

وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالف دولت که در حبس خانگی به سر می‌برد، یادداشتی از علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور زندانی آقای موسوی منتشر کرده که فضای سیاسی ایران را “بحرانی” توصیف می‌کند.آقای بهشتی شیرازی “دو قطبی شدن جامعه” را نشانه این بحران می‌‎داند و می‌نویسد ایرانیان تنها به ظاهر در کنار هم زندگی می‌کنند. به گفته او شرایط کشور با وضعیت پیش از انتخابات قابل مقایسه نیست، “به صورتی که شاید دیگر وضعیت به گذشته بازنگردد.”او همچنین می‌گوید که نهادهای مختلف حکومتی در ایران به سادگی نمی‌توانند نیروی انسانی موردنیازشان را به همکاری با خود جلب کنند، چرا که “اداره کردنشان سخت است. پیرو و وفادار نیستند. آنها زیر علم خودشان و نه حکومت سینه می‌زنند. کار می‌کنند ولی همکاری نمی‌کنند.” آقای بهشتی شیرازی دلیل آنچه را “عدم همکاری نیروی انسانی” می‌نامد، این می‌داند که “حکومت آنان را در جامعه صاحب هیچ حق و صدایی نمی‌داند.”

او ادامه می‌دهد که این مساله محدود به یک طیف سیاسی نیست و مثال می‌زند که “خواص بی‌بصیرت گواه عمومیت این بحران هستند.”

“خواص بی‌بصیرت” عنوانی بود که هواداران تندروی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی و محافظه‌کارانی که در قبال تنش‌های پس از انتخابات سکوت کرده و یا به تندی موضع نگرفته بودند، به کار می‌بردند.

علیرضا بهشتی شیرازی از مشاوران میرحسین موسوی بوده و به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است. او هم‌اکنون دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

وبسایت کلمه همچنین خبر داده که ابوالفضل قدیانی، دیگر زندانی سیاسی و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده و به او اطلاع داده‌اند که ٤٠ ضربه شلاق به حکم او اضافه شده است.

“استبداد محکوم به شکست است، اما دموکراسی تضمین‌شده نیست و جایگزین دیکتاتوری می‌تواند هرج و مرج و نزاع‌های خونین داخلی باشد”

مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی

مشخص نیست که آیا این حکم اجرا شده است یا خیر.

ابوالفضل قدیانی، که گفته می‌شود مشکل قلبی نیز دارد، در دوران زندانش نامه‌های تندی نوشته و در آنها مستقیما به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حمله کرده است.

یک ماه پیش حکم شلاق ١٤ زندانی سیاسی در ایران اجرا شد.

‘مبارزه با تک‌صدایی’

همچنین وبسایت نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت، نامه‌ای از مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی اسبق وزارت کشور در دولت محمد خاتمی را منتشر کرده است.

آقای تاجزاده در این نامه، که خطاب به همسرش نوشته شده با اشاره به اظهارنظرهای سیاستمداران کشورهای مختلف اسلامی، از جمله راشد غنوشی از رهبران حزب نهضت تونس، محمد مرسی رییس جمهور مصر و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، اظهار امیدواری کرده است که رهبران اسلام‌گرا قواعد دموکراتیک را پذیرفته و با تک‌صدایی مبارزه می‌کنند.

او نسبت به بروز درگیری‌های فرقه‌ای و “لبنانیزه شدن خاورمیانه” هشدار داده و گفته است: “استبداد محکوم به شکست است، اما دموکراسی تضمین‌شده نیست و جایگزین دیکتاتوری می‌تواند هرج و مرج و نزاع‌های خونین داخلی باشد.”

نامه‌نگاری روشی است که مخالفان حکومت ایران و به ویژه زندانیان سیاسی، برای بیان خواسته‌های خود بسیار از آن بهره می‌برند.

بی بی سی     شنبه 15 سپتامبر 2012 – 25 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email