احمد جنتی دوباره دبیر شورای نگهبان شد

بی بی سی   ۱۳۹۱/۰۴/۳۰

احمد جنتی یک بار دیگر با رای اعضای شورای نگهبان به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد.به گزارش خبرگزاری مهر، با رای اکثریت اعضای حاضر در جلسه شورای نگهبان، احمد جنتی به عنوان دبیر، محمدرضا علیزاده به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.دو سال پیش آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، آقای جنتی را برای یک دوره شش ساله دیگر در شورای نگهبان ابقا کرد.آقای جنتی ۸۶ ساله در تمام دوره ها عضو شورای نگهبان قانون اساسی بوده است.

شورای نگهبان قانون اساسی، یکی از قدرتمندترین نهادها در جمهوری اسلامی است و دوازده عضو دارد. شش عضو فقیه آن توسط رهبر ایران منصوب می شوند و شش عضو حقوقدان آن، از سوی رئیس قوه قضاییه که خود منصوب رهبر است به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.

در حال حاضر علاوه بر آقای جنتی، دو رئیس سابق قوه قضائیه یعنی محمود هاشمی شاهرودی و محمد یزدی به عنوان عضو فقیه شورای نگهبان در این شورا حضور دارند و محمد مومن، محمدرضا مدرسی یزدی و غلامرضا رضوانی دیگر اعضای فقیه شورای نگهبان هستند.

طبق اصل ۹۱ قانون اساسی ایران، شورای نگهبان “به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها” تشکیل شده است.

بر اساس قانون اساسی، تمام قوانینی که در مجلس تصویب می شود باید به تایید شورای نگهبان برسد. این شورا همچنین وظیفه تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس را بر عهده دارد.

آقای جنتی که امام جمعه موقت تهران نیز هست، همواره از تریبون نماز جمعه خواهان برخورد تند با مخالفان شده است.

او در خطبه های نماز جمعه تهران از اعدام دو نفر از متهمانی که در دادگاه های بعد از انتخابات محاکمه شده بودند، دفاع کرد و خواستار ادامه برخورد قاطعانه قوه قضائیه شد.

آقای جنتی در سال ۸۶ وظیفه شورای نگهبان را “جلوگیری از دستیابی افراد غیر صالح به مناصب و قدرت” اعلام کرده بود، وظیفه ای که در جریان دوره های مختلف انتخاباتی، روند تایید صلاحیت ها و نظارت بر برگزاری انتخابات، همواره اعتراض منتقدان را برانگیخته است.

عملکرد شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در سال های گذشته همواره مورد انتقاد بوده است، اما بیشترین اعتراض ها به عملکرد شورای نگهبان در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران صورت گرفت.

در این دوره، نامزد ها و رای دهندگان معترض، اعضای شورای نگهبان را به چشم پوشی از تخلفات گسترده در جریان رای گیری و جانبداری از یک نامزد خاص، پیش از انتخابات متهم کردند.

نبود مرجعی برای رسیدگی به شکایت از شورای نگهبان، پاسخگو نبودن این شورا و حمایت رهبر ایران، شورای نگهبان را که قرار بوده نقشی نظارتی داشته باشد به یکی از نهاد های تعیین کننده قدرت در ایران تبدیل کرده است.

Print Friendly, PDF & Email