فیلدمارشال طنطاوی در کابینه جدید مصر همچنان حضور دارد

فیلدمارشال حسین طنطاوی، فرمانده ارتش مصر در دولت جدید این کشور که به نخست وزیری هشام قندیل شکل گرفته، سمت وزیر دفاع را کماکان به عهده خواهد داشت.او در دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر نیز این سمت را عهده داشت.فیلدمارشال طنطاوی تا زمان انتخاب محمد مرسی به ریاست جمهوری، به عنوان رئیس شورای نظامی حاکم بر این کشور، اداره امور را به عهده داشت.

نظامیان مصری به میزان اختیارات خود در این دوره به شدت افزودند که این با اعتراض گروه‌ها و احزابی مواجه شد که در واداشتن حسنی مبارک به کناره گیری از قدرت نقش داشتند.

آقای مرسی پس از پیروزی در انتخابات، از تمام سمت‌های خود در اخوان‌المسلمین کناره‌گیری کرد و گفت که در دولتش از تمامی نیروها از جمله زنان و مسیحیان استفاده خواهد کرد.

او اولین رئیس‌جمهوری اسلامگرا و بدون پیشینه نظامی در این کشور به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز می گوید نخست وزیر مصر قرار است به زودی با کابینه جدید این کشور در مورد کسب وام از صندوق بین المللی پول نشستی برگزار کند.

هشام قندیل در اولین دولتی که پس ازناآرامی‌های مصر از سوی شورای نظامی حاکم و به ریاست عصام شرف تشکیل شد، وزارت آب را به عهده گرفت و در دولت بعدی به ریاست کمال جنزوری هم در این سمت باقی ماند.

آقای قندیل در خارج از مصر چهره شناخته شده ای نیست و انتخاب او برای تشکیل دولت با شگفتی بسیاری رو به رو شد.

در دولت جدید مصر، وزرای امور خارجه و دارایی دولت کمال جنزوری سمت‌های خود را نگه خواهند داشت.

ژنرال احمد جمال الدین، معاون وزیر کشور در امور امنیتی نیز سمت وزارت کشور مصر را در اختیار خواهد گرفت.

او به خبرنگاران گفته است با توجه به شرایط موجود، دولت و مردم برای برقراری ثبات، باید با یکدیگر همکاری کنند.

در دولت جدید مصر، رئیس دانشگاه الازهر، وزیر اوقاف خواهد شد. پیش از این گفته می شد که یک روحانی تندروی سلفی این سمت را در اختیار خواهد گرفت.

بی بی سی    پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email