«مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه ایران؛ افرادی دوست داشتند مدارس دخترانه تعطیل شوند

افرادی دوست داشتند مدارس دخترانه تعطیل شوند

یونس پناهی،‌ معاون وزیر بهداشت ایران درخصوص مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه گفته است که «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، از اوایل آذر ماه، بیش از ۲۰۰ تن از دختران دانش‌آموز در دستکم ۱۲ مدرسه در قم و دو مدرسه بروجرد، بر اثر مسمومیت تنفسی به بیمارستان منتقل شدند.

معاون وزیر بهداشت ایران در یک نشست خبری در مشهد، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه را ناشی از «ترکیبات شیمیایی در دسترس» خواند و گفت «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

این مقام وزارت بهداشت ایران یکی از اعضای اصلی کمیته علمی بررسی مسمومیت دختران دانش‌آموز است.

هفته گذشته نیز محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران گفته بود که «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» در این رویدادها وجود دارد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم گفته بود وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش در تلاش برای یافتن علت مسمومیت‌ها هستند.

تا کنون هیچ کس در ارتباط با این مسمومیت‌ها دستگیر نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: «اراده پلید برای بازداشتن دختران از آموزش»

علیرضا منادی،‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران هم گفته خبر «عمدی بودن» مسمومیت دانش‌آموزان دختر را پیگیری می‌کند.

او گفت که «معاون وزیر بهداشت عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان دختر را در قم تایید کرد که این خبر خوبی نبود.»

این نماینده مجلس گفت که طبق اخبار رسیده سم استفاده شده از سموم جنگی نیست که خطر بالایی داشته باشد اما همین که «اراده و فکر پلیدی» پشت ماجرا بوده که دختران را از آموزش بازدارند،‌ خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود.»

او گفت که به زودی با حضور وزارت بهداشت، آموزش و اطلاعات در کمیسیون آموزش جلسه‌ای برگزار می‌شود تا این اتفاقات تکرار نشوند.

در اواخر بهمن ماه گروهی از خانواده‌های دانش‌آموزان در اعتراض به مسمومیت فرزندانشان مقابل فرمانداری تجمع کردند.

معاون وزیر بهداشت ایران در حالی از عمدی بودن مسمومیت در مدارس دخترانه ایران خبر داد که همچنان اخباری از مسمومیت دختران دانش آموز منتشر می‌شود.

پس انتشار گزارش‌هایی از مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس دخترانه در ایران، به ویژه در قم،‌ امروز ۵۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه ۱۵ خرداد شهر بروجرد هم راهی بیمارستان شدند.

دیروز هم ۴۴ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه این شهر با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند.


فاضل میبدی: گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسمویت‌های سریالی را رقم زده‌اند

به گزارش خبرنگار شبکه شرق، مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان از قم شروع و حالا به بروجرد رسیده‌است. گفته می‌شود نهادهای امنیتی و قضایی در حال بررسی دلایل این موضوع هستند، با این حال روند این تحقیقات  هنوز منجر به نتیجه روشن و پاسخگویی به افکار عمومی نشده‌است. برخی مقامات از جمله دادستان کل کشور بر عمدی بودن این مسمومیت‌های سریالی تاکید کرده‌اند اما تا امروز هیچ خبری مبنی بر بازداشت فرد یا گروهی منتشر نشده‌است. محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه و حوزه در گفت‌و‌گو با «شبکه شرق» معتقد است که گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسمویت‌های سریالی را رقم زده‌اند.

او در این مورد توضیح داد: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته است.»

محمد تقی فاضل میبدی همچنین گفت: «یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را بگویم در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ و در جلسه‌ای این موضوع را برای برخی شرح داده‌است. در این تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده‌است که هزاره‌گراها این اقدامات را انجام می‌دهند. این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست. این جریان شبیه طالبان هستند،  گرچه طالبان اجازه نمی‌دهد دختران به دانشگاه بروند اما این گروه می‌گویند دختر نهایتا تا سوم دبستان باید درس بخواند. من در شگفتم که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و موضوع برای مردم شفاف نمی‌کند.»

این روحانی در مورد فضای حاکم بر قم بعد از این مسمومیت‌ها توضیح داد: «در مدارس دخترانه رعب و وحشت حاکم است. جامعه‌شناسی که پژوهشی در این خصوص انجام داده، معتقد است مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»

او در پاسخ به این سوال که واکنش بیوت مراجع در این مدت چه بوده‌است، توضیح داد: «من تا به حال نشنیده‌ام که روحانی یا چهره شاخصی از این جریان حمایت کند و نمی‌دانم آیا فرد شاخصی پشت این ماجرا هست یا خیر، اما مطمئنا این ماجرا تصادفی نیست..»

فاضل میبدی در پایان گفت‌: «خبر دارم که خانواده‌ها می‌ترسند دخترانشان را به مدرسه بفرستند. فضای رعب و وحشت در شهر ایجاد شده و درصد زیادی از تحصیل محروم شده‌اند تا جانشان حفظ شود.»

***

* هزاره گرایی چیست و چگونه فکر می کنند؟

به گزارش شبکه شرق،  هزاره گرایی تقریبا در همه فرهنگهای دینی و اجتماعی جهان یافت می شود. برخی از مسلمانان نیز تصور کرده اند که قرآن مجید نیز در آیه ای از هزاره گرایی سخن گفته است:
در مقاله‌ای تحت عنوان  “هزاره گرایی رویکردها وگونه ها” در فصلنامه انتظار موعود نوشته مهراب صادق نیا در تعریف هزاره گرایی آمده است:
“«هزاره گرایی» به معنی اعتقاد به پایان قریب‌الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت‌پیشگی در جهان، مهم‌ترین شاخصه‌های هزاره‌گرایان، اول، نارضایتی از وضع موجود و سپس اعتقاد به وقوع دوره‌ای از جهان است که عدالت، صلح و رفاه در آن فراگیر می‌شود.”
حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب سال ۱۳۸۷ در خبرگزاری ایسنا در مورد حضور موجی از خرافه گرایی هشدار داده بود و چنین توضیح داده بود: ما شاهد خرافه‌گرایی در مورد اعتقاد به منجی در ادیان دیگر هم هستیم،. موجی از خرافه گرایی تحت عنوان هزاره‌گرایی را در میان مسیحیان و دیگر معتقدان به منجی شاهد هستیم که یک سری از بازتاب‌های آن در جامعه‌ی ما حضور یافته است.

ایران امروز


«مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه ایران

ده‌ها دانش‌آموز دیگر به بیمارستان منتقل شدند

در تازه‌ترین موارد از مسمومیت‌های گروهی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ایران، ده‌ها دانش‌آموز دیگر در بروجرد و قم به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش رسانه‌های ایران ۴۴ دانش‌آموز دختر مدرسه «احمدیه» شهر بروجرد در استان لرستان با نشان دادن علائم مسمومیت تحت درمان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش‌ها در روزهای دوم و سوم اسفند هم در دو حادثه مشابه در این مدرسه ده‌ها دانش‌آموز دختر با علائمی مانند «سرگیجه، ضعف و بی‌حالی» به بیمارستان منتقل شده بودند و به همین دلیل روز پنج‌شنبه گذشته مدرسه تعطیل شده بود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم هم روز شنبه ۶ اسفند اعلام کرد که ۴ دانش‌آموز بر اثر مسمومیت در مراکز درمانی پذیرش شد‌ه‌اند «که حال عمومی آن‌ها مناسب است».

مسمومیت گروهی دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران از حدود سه ماه پیش در قم شروع شد.

بعد از گزارش چندین مورد از این وقایع در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، مسئولان شروع به اظهار نظر و وعده دادن برای پیگیری این اتفاقات کردند اما با وجود تکرار این وقایع در شهرهای دیگر، هنوز مقام‌های آموزشی یا قضایی توضیح مشخصی درباره دلیل این مسومیت‌ها و ارتباط احتمالی آنها نداده‌اند.

این مسئله باعث انتقادهای زیادی شده و بسیاری «مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه و پیدا نشدن دلایل یا مسئولان آن را مشکوک می‌دانند.

روز اول اسفند دادستان کل کشور از احتمال عمدی بودن این مسمومیت‌ها خبر داد و از مقام‌های قضایی قم خواست که موضوع را «تحت پیگرد قانونی» قرار دهند.

محمد جعفر منتظری در نامه‌ای از دادستان قم خواست «چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید».

سخنگوی دولت هم از ماموریت وزارت اطلاعات در ارتباط با این مسمومیت‌ها خبر داده بود.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که «کمیته علمی ویژه‌ای» برای بررسی علت مسمومیت‌ها تشکیل داده است.

با وجود این وعده‌ها بعضی از والدین نگران در قم از فرستادن دختران خود به مدرسه در ماه‌های اخیر خودداری کرده‌اند.

چندی پیش هم گروهی از خانواده‌های دانش‌آموزان در مقابل فرمانداری قم تجمع کردند و خواهان تعطیلی مدارس تا زمان روشن شدن وضعیت شدند.

اما وزیر آموزش و پرورش با درخواست تعطیلی مدارس مخالفت کرده و گفته است «در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم، شاهد شایعات هستیم، در حالی که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس بروند.»

حدود ده روز پیش یادداشتی درباره این مسمومیت‌ها در سایت «قم نیوز» منتشر شد ولی خیلی زود حذف شد.

نفیسه مرادی، پژوهشگر و نویسنده یادداشت تکرار این حوادث در مدارس دخترانه را باعث تقویت ظن «خرابکاری منبعث ازدیدگاه‌های طالبانی» عنوان کرده بود.

چنین ظنی پیش از آن هم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود و بسیاری احتمال دست داشتن گروه‌های تندرو را در این وقایع مطرح کرده بودند.

خانم مرادی نوشته بود «امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده و برهم‌زنندۀ امنیت ملی باید لحاظ کرد».

سایت قم نیوز که از ابتدا پیگیر این مسمویت‌ها بود، بعد از حذف این یادداشت مجبور به عذرخواهی شد.

بی بی سی


تقویت فرضیه عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان

روزنامه اطلاعات نوشت: استمرار و تعدد مسمومیت‌ها در مدارس طی سه ماه گذشته، مؤید آن است که این حوادث نمی‌توانند اتفاقی باشند و به احتمال زیاد نتیجه اقدامات گروهی سازماندهی‌شده و با کارگردانی اتاق فکر و معطوف به اهدافی مشخص است. خرابکاری از سوی طیف‌های تندرو خودسر داخلی را که در صدد جایگزینی جمهوری اسلامی با خلافت یا امارت اسلامی از نوع طالبان و جلوگیری از تحصیل دختران دانش‌آموزند، نباید از نظر دور داشت.


علت مسمومیت مشخص نیست/ مدرسه احمدیه به طور موقت تعطیل شد/ چهار دانش‌آموز قمی هم بستری شدند

تکرار حادثه مسمومیت دانش آموزان دبیرستانی در بروجرد؛

به گزارش شبکه شرق، یک منبع آگاه از تکرار حادثه مسمومیت برای ۴۴ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه «احمدیه» بروجرد خبر داد.

 یک منبع آگاه از تکرار حادثه مسمومیت دانش آموزان دبیرستان «احمدیه» بروجرد خبر داد و گفت: این بار نیز ۴۴ دانش آموز این دبیرستان مسموم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بر اساس اعلام منابع بیمارستانی در حال حاضر شرایط این دانش آموزان مطلوب است و تا ساعتی دیگر از مراکز درمانی مرخص خواهند شد.

بنا بر این گزارش، مشابه این اتفاق طی هفته گذشته و در روزهای دوم و سوم اسفندماه رخ داده که در جریان آن ۲۰ دانش آموز و سپس ۶۲ دانش آموز با علائم سرگیجه، ضعف و بی حالی به بیمارستان منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند.

این دبیرستان روز پنج شنبه هفته گذشته به دلیل همین حوادث مسمومیت تعطیل شده بود اما امروز شنبه دوباره کلاس‌های درس در آن برقرار شده است، علت این حادثه در حال بررسی بوده و هنوز به صورت رسمی از سوی مسئولان اعلام نشده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان سوم اسفند نیز از مسمومیت ۵۲ دانش‌آموز دیگر در مدرسه احمدیه بروجرد خبر داده‌بود. همچنین فرماندار بروجرد اعلام کرده‌بود بر اساس اعلام اولیه کارشناسان، نقص فنی سیستم گرمایشی مدرسه و همچنین نشت گاز سالن ورزشی مجاور علت مسمومیت دانش آموزان بوده است. 

دادستان کل کشور در واکنش به مسمومیت‌های سریالی در قم گفته‌بود  اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد.

اواخر بهمن چند نفر از دانش آموزان دبیرستان ریحانه النبی قم و چند نفر از کادر این مدرسه نیز با حال نامناسبی توسط آمبولانس به مراکز درمانی فرستاده شدند. مسمومیت‌های سریالی از اوایل آذر و قم شروع شد و همچنان مشخص نیست دلیل این مسمویت‌ها چیست.

علت مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی مشخص نیست

بازرسی لرستان اعلام کرد: علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دبیرستان احمدیه بروجرد هنوز به‌خوبی روشن نیست و به‌همین دلیل این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان سازمان بازرسی قرار گرفته است.‌

فرماندار بروجرد گفت: دبیرستان احمدیه هم‌اکنون تعطیل شده و فقط مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش در این محل حضور دارند و تعدادی از نیروهای ویژه را از صبح امروز برای بررسی موضوع در دبیرستان احمدیه مستقر کردیم.

چهار دانش‌آموز قمی مسموم شدند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز امروز اعلام کرد:‌ چهار دانش آموز قمی امروز به مراکز درمانی این استان منتقل شدند.

شرق ۶ اسفند

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *