بیانیه کانون صنفی معلمان تهران پیرامون شرایط بازگشایی زودهنگام و عجولانه مدارس

کانون صنفی معلمان تهران ضمن ابراز نگرانی شدید خود از این شرایط بازگشایی مدارس و به خطر افتادن جان و سلامتی معلمان و دانش‌آموزان؛ هشدار می‌دهد که وزیر و وزارتخانه متبوعش نسبت به این قضیه و عواقب آن بار دیگر بیندیشند و به جای ایجاد فضای هیجانی کاذب در رقابت با عملکرد دیگر وزارتخانه‌ها، سلامتی بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و بیش از ۱.۵ میلیون معلم را در اولویت قرار دهد

سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ در ایران از امروز رسما آغاز شد و دانش آموزان در برخی مدارس در شرایط گسترش بیماری کرونا راهی مدارس شدند.

کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه ای نسبت به بازگشایی زودهنگام و عجولانه مدارس هشدار داده و عواقب این تصمیم نسنجیده را بر عهده ی مسئولان کشور اعلام کرده است. در این بیانیه آمده است:
در حالی ۱۵شهریور شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اعلام شده که هنوز شرایط تثبیت شده‌ای برای این آغاز فراهم نشده است. روزانه اخبار مختلفی از سوی مسئولین آموزش وپرورش منتشر و سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس بیان می‌شود که خود حکایت از ساختار آشفته‌ی این وزارتخانه دارد.

آخرین سناریو این است که مدارس در ۱۵ شهریور باز شود و معلمان و دانش‌آموزان الزاما در مدرسه حضور خواهند داشت. شیوه نامه‌ای منتشر می‌شود که وضعیت آموزش را در شرایط سه گانه (سفید و زرد و قرمز ) تشریح می‌کند، بدون آنکه بیان کنند شرایط و ضوابط اجرایی شیوه‌نامه چیست، در پیشبرد اهداف آن کدام بودجه یا امکانات برای ارتقای شرایط بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده است، مدارس برای ایجاد فضایی ایمن و سالم به کدام امکانات تازه و مدرن مجهز شده‌اند و چه امکاناتی در اختیار دانش آموزان و معلمان و کادر مدارس قرار گرفته تا در پیشبرد اهداف آموزش این روزهای کشور موثر و کارآمدتر عمل کنند؟! همچنین صحبت از حضور دائمی دانش آموزان در مناطق سفید، حضور زوج و فرد و گروه‌بندی شده دانش‌آموزان در مناطق زرد و آموزش مجازی در مناطق قرمز است. این روش نشان از آن دارد که وزیر نه تنها به آمار روزانه وزارت بهداشت از وضعیت مناطق مختلف و پروتکل‌های بهداشتی توجهی نمی‌کند بلکه نمی داند که در وزارتخانه متبوع وی، به دلیل کمبود معلم و جبران پایین بودن حقوق، هر معلم در چند مدرسه تدریس می‌کند و امکانات مدارس را می‌توان با انگشتان دست شمرد! از تراکم بالای جمعیت در کلاس های درس خبر ندارد و متوجه نیست اگر مدارس بخواهند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند فضای مدارس که سهل است؛ خیابانهای اطراف هم جوابگو نخواهد بود.

در شرایط زرد، گروه‌بندیِ اعلام شده از سوی وزارت گنگ و نامفهوم است و طبق معمول مسئولیت اجرای آن بر دوش معلم و کادر مدارس قرار گرفته تا همچنان نقش وزارتخانه در حد یک نهاد میرزابنویس حفظ شود. در این میان وضعیت امکانات بهداشتی مدارس خود حدیث دیگری است. نبود صابون مایع، نبود مواد شوینده بهداشتی برای ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و کلاس‌ها، تهویه نامناسب کلاس‌ها و کارگاه‌ها و از همه مهمتر فقر مالی خانواده‌ها در تهیه لوازمی چون ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی برای فرزندان، قصه‌ای علی‌حده است. کیست که نداند حضور دائمی معلمان در مدارس نه تنها جان معلمان و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازد بلکه برای دانش‌آموزانی که به طور زوج و فرد به مدرسه مراجعه می‌کنند نیز خطرآفرین خواهد بود.

در وضعیت قرمز آموزش مجازی اعلام می‌شود اما توضیح نمی‌دهد معلمان با چه امکان مالی، از پس هزینه بسته‌های اینترنت که چندین برابر شده است، بربیایند؟ با کدام حمایت مالی وزارتخانه؛ هزینه تهیه گوشی یا تبلت یا لپتاپ را – که امکان ضبط ویدیوی آموزشی را داشته باشد- بپردازند؟
گفته شده است که معلمان از اینترنت و امکانات مدرسه استفاده کنند‌. ظاهرا منظور همان اینترنتی است که در مدارس هم سرعتش کم است و هم در اغلب مواقع قطع.‌ امکانات تهیه ویدیوی آموزشی نیز که محدود به همان گوشی معلم است که یک وسیله شخصی است و نباید برای کار استفاده شود. وزارت آموزش وپرورش موظف است برای آموزش مجازی علاوه بر اینترنت رایگان، امکانات الکترونیکی در اختیار معلمان قرار دهد و همچنین برای تهیه فیلم‌های آموزشی امکان تصویربرداری توسط دوربین و استودیوهای کلاسی را برای معلمان فراهم کند. معلمان در هشت ماه گذشته به دلیل وضعیت ناگهانی از دل و جان و با امکانات محدود شخصی؛ ایثارگرایانه و مهربانانه، جان بیمار آموزش کشور را در مقابل ویروس کرونا نجات داده‌اند؛ اما فرادستان آموزشی، وزیر و دولت در هشت ماهی که فرصت داشته اند دست روی دست گذاشتند تا چون گذشته شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند و در پس پُست ها و نام ها فقط شیوه‌نامه‌هایی را منتشر کنند که خودشان به آن عمل نمی کنند.

در این میان اعلام شده است که کلاس‌های مدارس روستایی و عشایری حضوری خواهد بود.با توجه به اعلامیه‌های وزارت بهداشت، باید از وزیر محترم پرسید که آیا نقطه‌ای در ایران هست که کرونا به آنجا نرفته باشد؟ آیا اساسا سلامتی و جان معلمان و دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری، برای این وزارتخانه اهمیتی دارد؟ به همه این ها بیفزایید این خبر تکان‌دهنده را که در سال تحصیلی گذشته بیش از ۳.۵ میلیون دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به گوشی و تبلت هوشمند و اینترنت، از تحصیل بازمانده‌اند. وزارت آموزش وپرورش برای رفع این مشکل، طبق رویه‌ای ثابت که در سالیان گذشته هم داشته، به سراغ پویش‌های مردمی رفته است و باز هم قرار است کمبودهای این وزارتخانه را از طریق فعالیت‌های خیّرمآبانه برطرف کند و نه از راه افزایش بودجه و حمایت و پشتوانه دولت. البته این مسئله که بودجه آموزش و پرورش که نه خرج تهیه لوازم الکترونیک برای آموزش مجازی می‌شود و نه صرف تهیه امکانات بهداشتی برای کل مدارس کشور و نه خرج تهیه لوازم مورد نیاز دانش آموزان، دقیقا در کجا و به چه صورتی خرج می‌شود؛ خود پرسشی است که مسئولان باید آن را پاسخ بدهند. همچنین دولت‌ها و مجلس‌های گذشته و حال، باید پاسخگوی سیاست‌های اشتباه و قصور خود در تامین بودجه‌ی مورد نیاز آموزش و پرورش باشند.

متاسفانه در این شرایط است که وزارت آموزش وپرورش تصمیم قطعی خود را برای بازگشایی مدارس اعلام کرده و گویی وزیر از اتاق پر از تجملات خود، آن‌سوتر را ندیده است و هنوز از وضعیت قرمز شهرهای خرد و کلان بی خبر مانده است.

کانون صنفی معلمان تهران ضمن ابراز نگرانی شدید خود از این شرایط بازگشایی مدارس و به خطر افتادن جان و سلامتی معلمان و دانش‌آموزان؛ هشدار می‌دهد که وزیر و وزارتخانه متبوعش نسبت به این قضیه و عواقب آن بار دیگر بیندیشند و به جای ایجاد فضای هیجانی کاذب در رقابت با عملکرد دیگر وزارتخانه‌ها، سلامتی بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و بیش از ۱.۵ میلیون معلم را در اولویت قرار دهد. کانون صنفی معلمان تهران اعلام می‌کند که مسئول هر گونه اتفاق ناگوار در این شرایط وزارت آموزش وپرورش است.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)
۱۳۹۹/۶/۱۴

اخبارروز

******

بازگشایی مدارس ایران؛ کمی تا قسمتی حضوری، اندکی مجازی

مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ در ایران به خاطر شیوع کرونا با حضور مجازی حسن روحانی برگزار شد. امسال مدارس در حالی کار خود را آغاز می‌کنند که هنوز درباره حضوری یا غیرحضوری برگزار شدن کلاس‌ها ابهام وجود دارد

.

در حالی که دانش‌آموزان امروز شنبه ۱۵ شهریور موظف به شرکت حضوری در مدارس بودند، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مراسم آغاز سال تحصیلی را به صورت “ویدیوکنفرانس” برگزار کرد و در این مراسم حضوری مجازی داشت.

روحانی در این مراسم گفت: «امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیرو‌های مسلح. انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده است، اما امسال انضباط اصل مهمی است، دانش‌آموز باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کند و در زمان ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود.»

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز به تازگی اعلام کرده بود که مدارس سراسر ایران از روز ۱۵ شهریور به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حاجی‌میرزایی گفت: «البته اگر در مناطقی با شیوع گسترده کرونا مواجه شویم که آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند، در آن مناطق حضور دانش‌آموزان منتفی می‌شود وگرنه در همه نقاط کشور مدارس از پانزدهم شهریور باز خواهند شد.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت در مدارسی که تعداد دانش‌آموز زیاد است آنها به دو گروه تقسیم می‌شوند و بخشی در روزهای زوج و گروه دیگر در روزهای فرد به مدرسه می‌روند.

اصرار وزارت آموزش و پرورش بر حضوری برگزار شدن کلاس‌ها تا حد ممکن، با اعتراض‌های زیادی روبرو شد. منتقدان می‌گویند با توجه به روند رو به افزایش شیوع کرونا در روزهای اخیر چنین اصراری غیرمسئولانه است.

هشدار درباره وقوع فاجعه انسانی

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران هشدار داده که این کار “می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود”.

آقازاده در نامه سرگشاده‌ای خطاب به ستاد ملی مقابله با کرونا، که ریاست آن را رئیس جمهوری حسن روحانی بر عهده دارد، تاکید کرد که “دستور” وزیر آموزش و پرورش “با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت قرمز بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد”.

او این کار را “به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسؤلین غیرمرتبط با امور بهداشتی” خواند و از روحانی خواست از بازگشایی حضوری مداری در همه مناطق “اکیدا جلوگیری” کند.

صبح شنبه آغاز سال تحصیلی جدید به رسم سال‌های گذشته به صورت نمادین با نواختن زنگ مدرسه “نوجوانان” در خیابان فرجام تهران برگزار شد. رئیس جمهوری حسن روحانی به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم حضور یافت.

مدارس محروم از کمترین امکانات

یکی از انتقادها به وزارت آموزش و پرورش به کمبود امکانات آموزش مجازی در بسیاری از مناطق ایران مربوط می‌شود؛ در ایران مدارس زیادی وجود دارند که از کمترین امکانات سرمایشی و گرمایشی نیز محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه مراسم بازگشایی مدارس در جمع خبرنگاران گفت: «آموزش و پرورش در چارچوب اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص بازگشایی مدارس پیش می‌رود و تابع آنها است؛ از این رو در حوزه سلامت کوچک‌ترین عدولی نخواهیم داشت.»

Iran Beginn des neuen Schuljahrs

آغاز سال تحصیلی جدید در ایران با نواخته شدن زنگ مدرسه “نوجوانان” تهران، ۱۵ شهریور ۹۹

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید به گروهی که به دلیل بیماری یا تعداد زیاد دانش‌آموز در مدارس نمی‌توانند در کلاس درس حضور یابند، از طریق مجازی آموزش داده می‌شود.

او چند روز پیش هم گفته بود برای دانش‌آموزانی که در روزهای زوج یا فرد به مدرسه نمی‌روند آموزش به صورت مجازی پیگیری می‌شود و صداوسیما در این زمینه دروس تمامی مقاطع را عرضه می‌کند و در کنارش سامانه شاد هم وجود دارد.

شبکه شاد، سامانه‌ای برای “آینده‌ای نزدیک”

شبکه شاد یک اپلیکیشن است که بر بستر آن دانش‌آموزان و آموزگاران می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. ظاهرا این شبکه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است، باشگاه خبرنگاران ۱۳ شهریور به نقل از مسئول پروژه شبکه شاد، حسن الحسینی از فعال شدن “تیم فنی گسترده‌ای” برای رفع مشکلات خبر داد. او ابراز امیدواری کرده “در آینده نزدیک” این کار انجام شود.

به گزارش “عصر ایران” مادر یک دانش‌آموز در صفحه اینستاگرام خود سردرگمی و ضد و نقیض گویی مسئولان آموزش و پرورش را به پیش‌بینی وضع هوا تشبیه کرده و نوشته است: «کلاس‌ها نیمه‌حضوری، گاهی حضوری، همراه با کمی مجازی. در بعضی مناطق کاملاً حضوری تا اندازه‌ای مجازی تا حدودی نیمه‌حضوری با احتمال اندکی مجازی. حضور معلمان در این مدت اجباری و همراه با رگبار حضور اولیا.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۱۴ شهریور اعلام کرد از ۳۱ استان ایران ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارند. او می‌گوید ۹۹ شهرستان ایران در وضعیت قرمز هستند و هیچ منطقه سبزی، به معنی عاری بودن از ویروس کرونا در کشور وجود ندارد.

وزارت آموزش و پرورش که متولی امور حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز است از سالیان پیش همیشه با کمبود بودجه و امکانات روبرو بوده و بسیاری منتقدان معتقدند اصرار بر حضوری برگزار شدن کلاس‌های درس می‌تواند به خاطر کمبود امکانات برای آموزش مجازی باشد.

افزون بر این، تمرکز جمعیت و شدت شیوع بیماری کووید۱۹ در مناطق مختلف ایران بسیار متفاوت است و بر همین اساس بسیاری معتقدند واگذاری تصمیم‌گیری در مورد نحوه بازگشایی مدارس به مسئولان محلی و انجمن‌های خانه و مدرسه می‌تواند راه‌حل معقول‌تری باشد.

“ضرر اسلام و انقلاب” از ورود تبلت به روستاها

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که از ۲۷ هفته پیش تا کنون به دلیل برگزار نشدن نماز جماعت، خطبه‌های نماز را مکتوب منتشر می‌کند روز گذشته فراهم کردن امکان دسترسی همه شهرها و روستاها به فضای مجازی را “به ضرر اسلام، انقلاب و نظام” دانست.

علم‌الهدی نوشت: «این‌که شما بخواهید وسایل رسانه‌ای و دستیابی به فضای مجازی را در اقصی نقاط کشور، در روستا‌ها و در دهات اجرا کنید، معلوم نیست به مصلحت باشد؛ یعنی بردن تبلت و وسیله رسانه‌ای و لپ‌تاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزش‌وپرورش است، به همین‌جا تمام نمی‌شود، وارد شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مضری می‌شود.»

او می‌گوید تبلتی که به دست بچه روستایی می‌رسد یک بخش آن درس آموزش و پرورش است اما ۱۰ برابر آن امکان دسترسی “به شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی” و بدآموزی‌هایی است که “این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند”.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی با اشاره به این که بسیاری از روستاهای این استان به صدا و سیما هم دسترسی ندارند پیشنهاد می‌کند به جای واردات تبلت و لپ‌تاپ که “توسعه ابزار فساد” است باید بودجه صدا و سیما را افزایش داد تا آنتن‌دهی به تمام نقاط کشور و روستاها را تقویت کند.

به این ترتیب و با توجه به این که بسیاری از مناطق نه تنها به اینترنت و وسائل مورد نیاز آن دسترسی ندارند که از برنامه‌های تلویزیونی هم نمی‌توانند استفاده کنند، پیش‌بینی وضعیت آموزش در سال جدید تحصیلی مصداق همان کنایه اینستاگرامی خواهد بود: «حضوری، نیمه‌حضوری همراه با اندکی مجازی پراکنده.»

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *