دیدار خودکامگان در حاشیه اجلاس

 شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در ایران، درحالی برگزار می‌شود که کشور در معرض سنگین ترین تحریم هاست. صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی تلاش می کنند این اجلاس را به سود خود مصادره کنند و از بحران مشروعیت و انزوای تجمیل شده، بکاهند. اما آنان چقدر توفیق داشته اند؟ سخنرانی تند محمد مرسی علیه دمشق اسد و انتقادهای صریح دبیرکل سازمان ملل متحد از اظهارات ماجراجویانه و مخاصمه آلود رهبران جمهوری اسلامی و نیز اعتراض تلویحی به حمایت ایران از رژیم سرکوبگر اسد و همچنین وضع حقوق بشر در ایران، آن هم با استفاده از امکانی که تهران فراهم کرده و با کمک تریبون های تبلیغی جمهوری اسلامی، رخدادهای کوچکی نبوده است.

در چنین وضعی، عصر دیروز (پنج شنبه) درحالی  معدودی از سران خودکامه حاضر در اجلاس به ملاقات ایت الله خامنه ای رفتند که محمد مرسی، رییس جمهور برآمده از انتخابات آزاد اخیر در مصر، بدون دیدار با رأس هرم قدرت در جمهوری اسلامی، تهران را به مقصد قاهره ترک کرد.

دیکتاتور موگابه در کنار رهبر جمهوری اسلامی

رابرت موگابه، دیکتاتور زیمباوه به قدر لازم در جهان شهره شده است. حتی رسانه های رسمی جمهوری اسلامی هم تا قبل از اجلاس سران، از وی با عنوان «دیکتاتور» یاد می شد. سیاست های انقلابی دیروز و خودکامه ی امروز در سرکوب مخالفانش مشهور است. وی رهبری زیمباوه را از آغاز استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ تاکنون بر عهده داشته است. بسیاری از کشورها وی را به «تبعیض نژادی» و نفرت‌پراکنی نسبت به اقلیت سفیدپوست ساکن در زیمباوه  متهم، و تحریم هایی را متوجه این کشور کرده اند. زیمباوه در رتبه 120 آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد. اکثریت مردم زیمباوه هم اکنون در فقر مطلق (درآمد روزانه کمتر از یک دلار) قرار دارند؛ با وجود این، موگابه و کودتاچیان همراه وی قسمت اعظم کمکهای بین المللی و درآمدهای محدود کشور را صرف تجمل و تفریح و خوشگذرانی خود و نزدیکانشان و نیز امور امنیتی و نظامی می کنند.

حکومت زیمباوه نیز همانند دولت کره شمالی در انزوای بین المللی بسر می برد و جز جمهوری اسلامی و سوریه ی اسد و کوبا و ونزوئلا و بلاروس با کشورهای دیگری ، رابطه ی تجاری و اقتصادی و سیاسی ویژه ای ندارد .

موگابه و احمدی نژاد تنها دو نفری بودند که در اجلاس جهانی غذا در سال 2008 به میزبانی رم و سازمان ملل متحد، برای شام توسط برلوسکونی دعوت نشدند.

حالا، رئیس جمهور اقتدارگرای زیمبابوه به ملاقات آیت الله خامنه ای رفته و ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را «خبر بسیار خوبی» دانسته است.

موگابه كه عصر پنجشنبه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت، سخنرانی وی را در جلسه افتتاحیه «عالی، آموزنده دارای نكات فلسفی عمیق و تحرك آفرین» خواند.

دیکتاتور زیمبابوه، با انتقاد شدید از «دروغ های بزرگ غربی ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسی»، عملكرد غرب در سوریه را نشان دهنده نقشه چینی آنها برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی كرده و افزوده است: «بسیار مضحك است كه غربی ها، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می كنند.»

رهبر جمهوری اسلامی هم پس از شنیدن سخنان موگابه، انقلابی دیروز و دیکتاتور امروز، گفته است: «حدود ۲۵ سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همین روحیه انقلابی، تأكید كردید بقیه اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است كه عمل می كند و اكنون فرصتی است تا با همكاری یكدیگر، همه اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت كنیم.»

دیدار آیت الله خامنه ای با حاکم خودکامه ترکمنستان

از میان معدود سران و رهبرانی که در اجلاس سران شرکت کرده بودند، رییس جمهور خودکامه و اقتدارگرای ترکمنستان،  یکی از ملاقات کنندگان با رهبر جمهوری اسلامی بود. قربان قلی بردی محمداف که پا جای پای سلف خودکامه ی ترکمنستان گذاشته، مثل او دچار کیش شخصیت است. تا آنجا که چندی پیش و در پی افزایش روزافزون كیش شخصیت پرستی در تركمنستان یك خربزه و یك هندوانه به افتخار نام رییس جمهور این كشور آسیای مركزی نامگذاری شدند.

ترکمنستان در رتبه 177 از جهت آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد و تنها از کره شمالی و اریتره وضعی بهتر دارد و کنار ایران و سوریه قرار گرفته است.

قربان قلی بردی محمداف علاوه بر عنوان رییس جمهور، رهبر حكومت و ژنرال ارتش است.

حالا رهبر معظم انقلاب اسلامی مفتخر شده که رئیس جمهور اقتدارگرای ترکمنستان، به ملاقات وی رفته است.
آیت الله خامنه ای از «پیشرفتهای ترکمنستان» گفته و بردی محمداف از «تلاش خود»برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با تهران.

رییس جمهور اقتدارگرای تاجیکستان فقیر در کنار رهبر جمهوری اسلامی

 امام‌علی رحمانف، رییس جمهور اقتدارگرای تاجیکستان ازجمله معدود سرانی بود که به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت. رحمانف که چند سالی است نام خود را به «رحمان» تغییر داده، فرد نخست کشوری است که کشورش در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز در رتبه 122 از نظر آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد. او از 1371 رییس جمهور تاجیکستان است. در رفراندومی که 9 سال پیش برگزار شد، رحمانف با اصلاح قانون اساسی که مدعی شد 93 درصد تاجیک ها به آن رای داده اند، اجازه یافت که بار دیگر رییس جمهور شود. دولت مدعی شرکت 96 درصد مردم شد. در میان ده ها اصلاحیه بر قانون اساسی، این امکان (تمدید رییس جمهوری رحمانف) نیز گنجانده و مصوب شد.

حالا امامعلی رحمان نیز به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی رفته؛ رئیس جمهور تاجیكستان به آیت الله خامنه ای گفته: «سخنرانی جنابعالی در افتتاحیه اجلاس مهم سران، زمینه ساز پویایی و تأثیرگذاری این جنبش خواهد شد.»
رحمان که ازجمله حامیان جمهوری اسلامی در موضوع انرژی اتمی است با اشاره به آنچه «تلاشهای بیگانگان برای ایجاد ناامنی و عقب نگه داشتن كشورهای منطقه» خوانده، افزوده: «با كمك یكدیگر در مقابل این طرحها می ایستیم.»

قابل اشاره است که تاجیکستان ازجمله فقیرترین کشورهای منطقه و جمهوری های استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود.

آیا این دیدارها (دیدار موگابه ی زیمباوه و روسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان می تواند به آیت الله خامنه ای کمک کند که جمهوری اسلامی را از انزوا و تحریم های گسترده جهانی، خارج سازد؟

ندای سبز آزادی     پنج شنبه 30 اوت 2012 – 09 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email