پس از حضور شركت هاي اروپايي، ورود نخستين گروه سرمايه گذاران امريكايي به ايران

گروه اقتصادي پس از انتشار بيانيه سوئيس و چشم انداز بسيار مثبتي که براي لغو تحريم هاي ايران وجود دارد، فضاي اقتصادي ايران شاهد يک تغيير اساسي است. علاوه بر جو اميدي که در ميان فعالان داخلي شکل گرفته است، شرکت ها و سرمايه گذاران خارجي نيز با روش هاي مختلف تمايل خود را براي ورود يا بازگشت به ايران نشان مي دهند، برخي به صورت رسمي قصد خود را براي ازسرگيري روابط اقتصادي اعلام کرده اند و برخي ديگر با سفر به ايران و بررسي شرايط سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف گام عملي تري برداشته اند.
نخستين گروه هايي که براي مشارکت و همکاري با طرف هاي ايراني وارد کشورما شدند، اروپايي ها بودند که به محض امضاي چارچوب توافقات اوليه در لوزان سوئيس دست به کار شدند و بعضاً براي عقد قرارداد نيز اقدام کردند.
اما هفته گذشته درکنار تمام سرمايه گذاران اروپايي نخستين گروه سرمايه گذاران امريکايي پس از انقلاب اسلامي وارد تهران شدند تا از نزديک با طرف هاي ايراني خود به گفت و گو بپردازند که علاوه بر سنجش شرايط اقتصادي ايران، زمينه را براي امضاي قراردادهاي همکاري فراهم کنند.
به اين ترتيب در شرايطي که اروپايي ها براي بازگشت به بازار بزرگ ايران اشتياق زيادي از خود نشان مي دهند، امريکايي ها نيز در قالب يک گروه 22 نفره متشکل از کارآفرينان، مشاوران و سرمايه گذاران امريکايي براي اينکه از اين رقابت عقب نمانند پيش از لغو کامل تحريم ها خود را به تهران رساندند. يک روزنامه انگليسي گزارش داد گروهي از تجار امريکايي در رستوراني در شمال شهر تهران با طرف هاي ايراني به بررسي ابعاد سرمايه گذاري در اين کشور پرداختند.
روزنامه «فايننشال تايمز» يکشنبه هفته جاري در گزارشي تحت عنوان «جشن سرمايه گذاران امريکايي در تهران با وجود رفع نشدن تحريم ها»، نوشت: مشاوران و سرمايه گذاران اقتصادي امريکا هفته گذشته براي يافتن زمينه هاي سرمايه گذاري و فرصت يابي به مجرد رفع تحريم هاي بين المللي به ايران سفر کرد ند.
به گزارش اين نشريه انگليسي، سرمايه گذاران اقصي نقاط جهان بي سر و صدا براي انجام مراودات تجاري و توسعه همکاري با ايران به محض رفع تحريم ها اقدام به سفر به اين کشور مي کنند. گفته مي شود هيات هاي ارشد تجاري امريکايي از جمله صاحب منصبان بخش هوايي گرفته تا شرکت هاي نفتي و غذايي در سکوت به ايران سفر مي کنند و با برقراري نشست با طرف هاي ايراني خود را آماده داد و ستد با يکي از بکرترين بازارهاي جهان مي کنند.
«ند لامونت» نامزد دموکرات سناي امريکا در سال 2006 که به عنوان نماينده شرکت «لامونت ديجيتال سيستمز» در تهران حضور داشت، در اين زمينه با اشاره به ميسر نبودن مسير تجارت امريکا با ايران گفت: «هنوز براي تجارت با ايران مشکل وجود دارد. ما اينجا آمده ايم تا شاهد آنچه به باراک اوباما در مسير توافق هسته اي کمک مي کند باشيم.»
ليندا ميسون، رئيس شرکت برايت هورايزون، توليد کننده وسايل نوزاد که در 45 ايالت امريکا و کشور اروپايي فعاليت دارد در اين باره گفت: «از آنجا که تجار امريکايي اغلب به دنبال بازارهاي جديد و اهل ريسک کردن هستند، من بيشتر براي جمع آوري اطلاعات و ايده ها به اينجا آمده ام.»

«اني» ايتاليا خواستار بازگشت به ايران شد
در حالي که نخستين گروه از سرمايه گذاران امريکايي وارد ايران شده اند، اروپايي ها نيز همچنان براي بازگشت به ايران اظهار تمايل مي کنند. دراين زمينه رئيس شرکت«اني» ايتاليا گفت اين شرکت علاقه مند است در صورت برداشته شدن تحريم هاي غرب و پيشنهاد قراردادهاي جديد مشارکت در توليد از سوي تهران، به ايران باز گردد.
به گزارش فايننشال تايمز، رئيس اني ايتاليا، يکي از بزرگترين گروه هاي انرژي اروپا، خواستار همکاري بين بزرگترين توليد کنندگان نفت و گاز جهان يعني اوپک، امريکا و روسيه به منظور جلوگيري از تکرار اقدامات «بي ثبات کننده» قيمت ها نظير سقوط اخير قيمت نفت شد.
کلوديو دسکالزي، مدير اجرايي شرکت اني گفت، انتظار دارد قيمت نفت در طي سال آينده ترميم شود و به حدود 70 دلار برسد. کاهش توليد نفت «شيل» در امريکا، بهبود تقاضا و تاثيرات کاهش سرمايه گذاري در طرح هاي انرژي منجر به اين ترميم خواهد شد.
دسکالزي افزود: شرکت اني علاقه مند است در صورت برداشته شدن تحريم هاي غرب و پيشنهاد قراردادهاي جديد مشارکت در توليد از سوي تهران، به ايران باز گردد. «اين راه سريع شروع مجدد در ايران خواهد بود.» اين مدير نفتي در جريان نشست اوپک در سال 2014، با وزير نفت ايران ديدار کرده بود.

حجم مبادلات ايران و آلمان چند برابر مي شود
مجله اقتصادي آلماني طي گزارشي نوشت، رئيس اتاق بازرگاني آلمان و ايران پيش بيني مي کند که حجم مبادلات تجاري 2 کشور در سال هاي آينده 2 برابر شود درحالي که اتاق بازرگاني و صنعت آلمان از افزايش اين رقم به 12 ميليارد دلار خبر مي دهد.
تجار آلماني پيش بيني مي کنند که حجم مبادلات تجاري با ايران در 5 سال آينده در صورت برداشته شدن تحريم ها، به 2 برابر افزايش يابد.ميشائيل توکوس رئيس اتاق بازرگاني آلمان و ايران تاکيد کرد، به محض برداشته شدن تحريم ها، ارزش مبادلات تجاري ميان دو کشور مي تواند از 4/2 ميليارد يورو، حداقل به 5 ميليارد يورو افزايش يابد.
در عين حال، مجله اقتصادي دويچه ويتشافت ناخريشختن به نقل از اتاق بازرگاني و صنعت آلمان نوشت، با وجود رقابت سخت ميان روسيه، ترکيه و چين بر سر دسترسي به بازار ايران، مبادلات تجاري ايران و آلمان طي سال هاي آتي به بيش از 12 ميليارد يورو خواهيد رسيد.
اتحاديه مهندسي ماشين آلات و مکانيک آلمان نيز پيش بيني مي کند که تقاضاي ايران براي ماشين آلات صنعتي اين کشور به محض برداشته شدن تحريم ها، افزايش يابد. به نوشته اين مجله آلماني، اين اتحاديه که نماينده بيش از 3100 شرکت نه چندان کوچک در بخش صنايع ماشين هاي صنعتي اين کشور است نيز از بانک هاي آلمان خواسته است تا به «سياست هاي محدودکننده خود در مبادلات تجاري با ايران پايان دهند.»

روزنامه ایران

—————————————————————————————–

تجار آمريكايي در پارك لاله
٢٤ بازرگان آمريكايي براي بررسي فرصت هاي تجاري به ايران آمدند
us_businessman_iran
شرق: توماس اردبرينک، خبرنگار نيويورک تايمز در تهران، از سفر گروهي از سرمايه گذاران و تجار آمريکايي به ايران خبر داده است. بر اساس اين گزارش، هفته گذشته يک گروه ٢٤نفره از تجار آمريکايي که همگي مديران عامل شرکت هاي تجاري و ثروتمند بودند، در قالب يک هيات حقيقت ياب به ايران سفر کردند تا فرصت هاي تجاري ايران را بررسي کنند.
اين روزها، ديپلمات هاي ايراني و آمريکايي تلاش مي کنند به توافق جامعي درباره پرونده هسته اي ايران دست يابند. در آن سوي خط، تندروهاي کنگره و سناتور هاي طرفدار رژيم اسرائيل پا در يک کفش کرده اند تا جلو توافق را بگيرند. در ايران هم دلواپسان و شعارسازان، بي توجه به شرايط زمانه و منافع ملي، همچنان شعار هاي ٣٠ سال گذشته را بازنويسي مي کنند، اما بيرون از دنياي سياست، در شهرهاي ايران، شرکت ها و فعالان اقتصادي، منتظرند با برداشته شدن تحريم ها، اندکي از فشار وارد بر صنعت و اقتصاد کاسته شود تا دوباره، چرخ زندگي، آن گونه که بايد، بچرخد. در آن سو نيز بازرگانان و مديران حوزه صنعت و اقتصاد غربي منتظرند تا بازار جديدي براي کالاها و فعاليت هاي خود بيابند.
گزارش توماس اردبرينک با اين جمله آغاز مي شود: «بيلبورد ها در ايران مي گويند مرگ بر آمريکا، اما مقامات مي گويند بياييد مذاکره کنيم». همين جمله، نماد تمام بيم واميدهايي است که در روابط ميان ايران و آمريکا وجود دارد. اردبرينک در گزارش خود نوشته است: مديران آمريکايي توسط راهنماي جواني که لباس هاي ورزشي مارک دار پوشيده در پياده روهاي باريک تهران – بزرگ ترين شهر ايران – قدم زدند؛ يعني در پايتخت کشوري که قبلاادعا شده بود «محور شرارت» است. مقصد آنها يکي از لوکس ترين رستوران هاي تهران است. جايي که در آن، مقامات ايراني و مشاوران اقتصادي، با آغوش باز از آنها استقبال کردند و آهنگ «هپي» فارل ويليامز از سيستم هاي صوتي پخش مي شد. «ند لامونت» يک کارآفرين در حوزه ديجيتال که قبلانيز سياست مدار بوده، در حالي يک ليوان آب هويج در دست دارد، مي گويد: همه اينجا ما را دوست دارند. درست در زماني که دولت اوباما و کنگره در حال جروبحث درباره جزئيات توافق هسته اي با ايران هستند، در هفته گذشته، يک گروه ٢٤نفره مديران اين کشور در سفري براي ماموريت حقيقت ياب وارد تهران شدند. ديک سيمون، يکي از پايه گذاران سازمان روساي جوان که شبکه اي از مديران اقتصادي است، گفت: ما توريست هستيم؛ اما طبيعي است که بسياري از کمپاني هاي ما پتانسيل و تمايل حضور در ايران را دارند، چون معاملات بسيار مهمي را رهبري مي کنند.
شرکت هاي آمريکايي تا به امروز به دليل تحريم هاي اقتصادي که با هدف فشار بر برنامه هسته اي ايران وضع شده بود از تجارت با ايران منع شده بودند. اين تحريم ها اغلب نقل وانتقالات مالي، کشتيراني و بازار نفت ايران را هدف قرار داده است. با توجه به اينکه ايران و آمريکا در حال مذاکراتي هستند که در نهايت منجر به لغو تحريم هاي تهران مي شود، شرکت هاي آمريکايي اميدوارند بتوانند به فرصت هاي تجاري جديد در بازار ايران دست پيدا کنند.
ديدار از ايران توسط اين گروه آمريکايي که شامل سرمايه گذاران و مديران اجرائي فعال در حوزه وسيعي از صنايع، همچنين مديران فعال در حوزه املاک و مستغلات، بيمه و خدمات درماني هستند، توسط سازمان «روساي جوان» برگزار شده بود. سفر هفته گذشته اين گروه، سومين سفر گروه هاي اين چنيني به ايران بود. سيمون مي گويد ما منتظر فرصت هاي جديد هستيم، چشم انداز تغيير در ايران بسيار جالب است.
سفر اين گروه آمريکايي که از مديران عامل شرکت هاي تجاري و سرمايه داران ماجراجو از يک سري شرکت هاي صنعتي، بيمه و بهداشت و درمان تشکيل شده بود، توسط اعضاي سازمان روساي جوان ترتيب داده شده بود. زنان اين گروه، همان طورکه لازم است در طول سفر، روسري بر سر کردند. اين گروه، پيش از تهران به شهر قديمي شيراز سفر کرده و تحت نظارت مراقبان دولتي، آثار باستاني اطراف شيراز را ديده اند و همچنين به شهر مذهبي قم رفته اند و در آنجا با يکي از علماي اصلاح طلب اين شهر ديدار کردند که به آنها گفت ايران در آستانه تغيير عمده است.
لامونت درباره اين سفر گفت: ايراني ها بسيار ميهمان نواز هستند و نمي خواستند ما با مشکلي روبه رو شويم؛ اما ما براي گشت و گذار کاملاآزاد بوديم. او گفت: من در آنجا درباره شعار مرگ بر آمريکا که به صورت بيلبورد در بسياري از مناطق کشور نصب شده اند پرسيدم؛ اما يک روحاني به من گفت اين شعار در دوره اي متفاوت سر داده مي شد. اين ايران جديد است. لامونت گفت چنين پيام هايي اميدوار کننده و متفاوت است. روز پنجشنبه در رستوراني لوکس در تهران، کوروش رزاقي، مشاور برجسته اقتصادي در ايران و ديگر سخنرانان در مورد پتانسيل اقتصاد ايران براي سرمايه گذاران آمريکايي سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران، براي مخاطبان در مورد ظرفيت هاي ايران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگليسي گفت: «از جمعيت ٨٠ ميليوني ايران ٤٠ ميليون نفر از گوشي هوشمند استفاده مي کنند و شبکه هاي ٣G و ٤G به سرعت در ايران در حال توسعه است».بااين حال سوالات زيادي درباره اقتصاد و نفوذ تندروها وجود دارد که پاسخ آنها روشن نيست. از سال ١٩٩٥، تحريم تاجران آمريکايي را از انجام کارهاي اقتصادي در ايران منع کرده است؛ درحالي که ايران با داشتن يک طبقه متوسط قابل توجه، بازاري سودآور بالقوه براي شرکت هاي خارجي است. اين اميد وجود دارد که تفاهم هسته اي بتواند زمينه هاي آغاز روابط تجاري و سرمايه گذاري را در ايران ايجاد کند. سيمون گفت: حقيقت اين است که درحال حاضر ما مجاز به آغاز اين روابط نيستيم.
جنيفر آوافر بالدوک، يکي ديگر از اعضاي گروه و مديرعامل سابق در صنعت چاپ، گفت: آنچه من دريافتم اين است که ايراني ها خواهان ارتباط با جهان هستند. آنها مي خواهند رو به جلو حرکت کنند.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *