خواسته‌های مهم اهل سنت از رئیس جمهور آینده ایران

عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان “مشارکت در مدیریت کشور” و “آزادی مذهبی” را مهم‌ترین خواست اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده اعلام کرد. کارزار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و دیدار آنها با نمایندگان اهل سنت ادامه دارد.

Iran Sunnitische Abgeordnete im Iran treffen Abdolhamid دیدار نمایندگان سنی مجلس شورای اسلامی با مولوی عبدالحمید (عکس از آرشیو)

مولوی عبدالحمید در صحبت های خود در مراسم نماز جمعه زاهدان (۲۵ اردیبهشت/ ۵ مه) در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری گفت: «خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است مفید و مؤثر باشد.»

بیشتر بخوانید: رای اقوام در نتایج انتخابات تا چه حد تعیین‌کننده است؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر عبدالحمید، او خاطرنشان کرد که نزدیک ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و وقت آن رسیده است “شایستگان اقوام، مذاهب و گرایش‌های مختلف” به‌صورت مساوی و عادلانه کار گرفته شود. عبدالحمید همچنین تاکید کرد: «درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود. نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است.»

مولوی عبدالحمید اخیر نیز از مقامات عالیرتبه ایران خواسته بود که  قانون ممنوعیت کاندیداتوری اهل سنت برای ریاست‌جمهوری باید تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: روسای جمهوری ایران؛ چرا همیشه یک شیعه؟

کاندیداهای ریاست جمهوری در ادامه کارزار انتخاباتی‌شان با عده‌ای از نمایندگان سنی کشور دیدار و ملاقات داشتند. برخی از کاندیداها با سفر به مناطق قومی  تلاش کردند با رای دهندگان محلی ارتباط مستقیم برقرار کنند.

حسن روحانی اخیر به بندرعباس رفت و در سالن فجر این شهر سخنرانی کرد. عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت شهر بندرعباس پیش از سخنرانی روحانی در این شهر ضمن اعلام حمایت از او، گفت “در دولت یازدهم دل شیعه و سنی نزدیک‌تر شده است.” این روحانی سنی تاکید کرد که در دوره قبل  ۸۰ درصد آرای غرب بندرعباس متعلق به روحانی بوده و رای دهندگان سنی این منطقه به دولت روحانی وفادار خواهند ماند.

ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگر ریاست جمهوری هم (۲۶ اردیبهشت/۶ مه) در “اجتماع سراسری علمای اهل سنت” که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد گفت که “کردستان، سیستان و بلوچستان و بندرعباس از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردارند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود”.

او تاکید کرد: «اولویت ما در دولت‌مان ارتباط با همسایگان است. ما ۱۵ همسایه داریم و باید اولویت اول ما، آنها باشند.»

در این دیدار تعدادی از روحانیان سنی و طرفداران رئیسی از مناطق مختلف کشور به تهران آمده بودند تا با  او دیدار کنند. در حاشیه این دیدار رئیسی با برخی از افرادی که لباس ملی ترکمنی (دُن) پوشیده بودند نیز عکس گرفت.

دویچه وله

***

 

مولوی عبدالحمید: اهل سنت در ایران با مشکلات بیشتری مواجه است


مولوی عبدالحمید، از روحانیون برجسته اهل سنت ایران

مولوی عبدالحمید، از روحانیون برجسته اهل سنت ایران

امام جمعه اهل سنت زاهدان با ذکر این‌که جامعه اهل سنت در ایران نسبت به شیعیان «با مشکلات بیشتری مواجه است»، «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده ایران برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید این مطلب را روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در مراسم نماز جمعه بیان کرد.

او هم‌چنین بار دیگر این درخواست را تکرار کرد که اهل سنت در ایران اجازه داشته باشند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند.

برپایه اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران، اعتقاد به مذهب شیعه، از شرایط اصلی تصدی پست ریاست جمهوری در ایران است.

مولوی عبدالحمید روز جمعه در این باره گفت: «قانون اساسی کشور به‌جز ریاست‌جمهوری در بقیه موارد بر مساوات و برابری بین اقوام و مذاهب تأکید دارد. البته تقاضای جامعه اهل سنت آن است که در این یک مورد هم تجدیدنظر صورت گرفته و اصلاح شود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کرد: «درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود. نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است.»

مولوی عبدالحمید افزود: «خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است، مفید و مؤثر باشد.»

آقای عبدالحمید با ذکر این‌که نزدیک به ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد» گفت «وقت آن رسیده است که بزرگان نظام دغدغه‌های جامعه اهل سنت را برطرف کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز ۳۱ فروردین نیز در جمع شهروندان سراوان، با بیان اینکه نباید بین ایرانیان اعم از شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد، بر لزوم تغییر قانون ممنوعیت تصدی پست ریاست جمهوری برای اهل سنت تأکید کرده بود.

این درخواست‌ها در حالی بیان می‌شود که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به تازگی در ابلاغیه‌ای خواستار رد صلاحیت نامزدهای غیرمسلمان برای شوراهای شهر و روستا در مناطق دارای اکثریت مسلمان نیز شده است.

مولوی عبدالحمید در سال‌های اخیر در مراسم و مناسبت‌های گوناگون درخواست رفع تبعیض شغلی از ایرانیان سنی‌مذهب را بارها تکرار کرده و در آذرماه ۹۵۵ در این باره گفت که به‌کارگیری اهل سنت در ادارات حتی در مناطقی با اکثریت ساکنان سنی «بسیار معدود است» و حتی در برخی از مناطق «هیچ استفاده‌ای از شایستگان اهل سنت نشده است».

به گفته این روحانی سرشناس اهل سنت، در بعضی از ادارات در مناطقی با اکثریت جمعیت سنی، از میان ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند یک اداره تنها ۱۹ تا ۱۵ نفر اهل سنت هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران چندی پیش اعلام کرد که مولوی عبدالحمید، به جز سفر به تهران، «امکان سفرهای داخلی و خارجی» ندارد و روحانیون اهل سنت دیگر نقاط ایران نیز اجازه سفر به استان سیستان و بلوچستان را «ندارند».

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email