بازداشت ۳۲۰ کودک در ۳۸ روز اعتراضات ایران

گزارش شماره دو «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»

در ۳۸ روز اعتراضات سراسری در نقاط مختلف ایران هزاران نفر از جمله دست‌کم ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. بر اساس تحقیقات «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» تا روز ۲۸ مهر ۱۴۰۱ مقامات و نهادهای رسمی از بازداشت بیش از شش هزار نفر خبر داده‌اند و رسانه‌های مستقل و نهادهای مدنی و حقوق‌بشری آمار بازداشت دست‌کم هفت‌هزار نفر را مستند کرده‌اند. فعالان مدنی و سیاسی می‌گویند که اطلاعات و آمار بسیاری از بازداشت‌شدگان هنوز ثبت نشده است و آمار اعلام شده بسیار کمتر از تعداد واقعی بازداشت‌شدگان است.

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» توانسته است تا ۲۸ مهرماه، اسامی و شهر محل بازداشت بیش از ۱۰۵۴ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را ثبت کند. این اسامی شامل ۶۱۶ شهروند، ۲۱۲ دانشجو، ۱۰۹ فعال مدنی، ۳۲ فعال حقوق زنان، ۳۰ فعال سیاسی، ۲۹ روزنامه‌نگار و ۱۴ وکیل و ۱۲ کودک زیر ۱۸ سال است.

این کمیته همچنین از آزادی موقت ۲۴ نفر از شهروندان، ۶۰ نفر از دانشجویان، ۹ نفر از فعالان مدنی، ۱۲ نفر از فعالان حقوق زنان، ۱ نفر از فعالان سیاسی، ۶ نفر از روزنامه‌نگاران و ۲ نفر از وکلای دادگستری و ۳ نفر از کودکان مطلع شده است. براساس این آمار، ۱۱۷ نفر از بازداشت‌شدگان به صورت موقت و اغلب با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند و ۹۳۷ نفر از آنها (در زمان تدوین نهایی این گزارش در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱) در زندان بوده‌اند.

* آمارهای رسمی مقامات و نهادهای مسئول: بیش از شش هزار بازداشت
براساس اظهارات مقامات رسمی و نهادهای قضایی و امنیتی که در خبرگزارهای رسمی منتشر شده، تا روز ۲۷ مهرماه دست‌کم ۶۲۷۹ تن در جریان اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده‌اند. بر اساس آمارها و گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های مستقل، نهادهای صنفی و دانشجویی و سازمان‌های حقوق‌بشری، تعداد بازداشت‌ها بسیار بیشتر از این آمار رسمی هستند.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای که هشتم مهرماه منتشر کرد، از بازداشت دست‌کم ۲۶۵ نفر از جمله ۹ تبعه‌ خارجی در نقاط مختلف ایران خبر داد.

علاوه بر این آمار کلی، برخی مقامات و نهادهای محلی نیز آمارهایی در رابطه با بازداشت‌شدگان اعلام کرده‌اند. در خبرهایی که به نقل از مقامات و نهادهای امنیتی و قضایی منتشر شده، بسیاری از بازداشت‌شدگان متهم به اقدامات خشونت‌آمیز و ارتباط با احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف حکومت و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران شده‌اند. همچنین بسیاری از آنها «لیدر» تجمعات معرفی شده‌اند. اتهاماتی که می‌تواند مجازات‌های سنگین قضایی برای بازداشت‌شدگان را در پی داشته باشد. دستگیری برخی شهروندان کشورهای دیگر و منتسب کردن آنها به مشارکت در اعتراضات از دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت بازداشت‌شدگان است.

در رباط کریم، در۳۰ شهریورماه، سازمان اطلاعات سپاه رباط کریم از بازداشت ۷ نفر خبر داد. در اطلاعیه‌ سپاه از یکی از این افراد به عنوان «تبعه‌ خارجی و از شش تن دیگر به عنوان لیدرهای داخلی فعال در جهت ایجاد آشوب» یاد شده است. خبرگزاری فارس در روز ۲۷ مهرماه نیز بدون اعلام آمار دقیق، از بازداشت شهروندان ۱۴ کشور خارجی خبر داد.

در شیراز، در ۳۰ شهریور، لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز از بازداشت دست‌کم ۱۵ تن از معترضان در خیابان معالی‌آباد این شهر خبر داد.

در قم، در ۳۰ شهریور خبرگزاری فارس از بازداشت ۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی خبر داد. در ۴ مهر، روابط عمومی سپاه استان قم اعلام کرد که دست‌کم ۶ نفر که از آنها به عنوان «محرکان تجمع‌های غیرقانونی» یاد کرده، بازداشت شده‌اند. براساس این گزارش شمار دیگری نیز به دلیل اطلاع‌رسانی درباره‌ی سرکوب اعتراضات و فراخوان‌های تجمع‌ها دستگیر شده‌اند.

در ملایر، در اول مهر، سلمان اسماعیلی، فرماندار ویژه ملایر از بازداشت ۶۹ نفر خبر داد و مدعی شد که «از تعدادی از آنها انواع سلاح گرم و سرد، فشنگ و مواد انفجاری کشف شد.»

در زنجان، در سوم مهر، روابط عمومی سپاه استان زنجان اعلام کرد که چهار نفر تحت عنوان «لیدرهای اغتشاشات» از سوی اطلاعات سپاه استان زنجان دستگیر شده‌اند. در ۷ مهر ماه نیز سازمان اطلاعات سپاه از بازداشت یک زن به اتهام آتش زدن روسری‌اش، دو نفر به اتهام «خلع سلاح ماموران مدافع امنیت» و چند تن دیگر به اتهام انتشار فراخوان‌های تجمع خبر داد.

در مازنداران، سوم مهرماه، محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب ساری از بازداشت ۴۵۰ تن خبر داد و برخی از آنها را متهم به «عضویت در داعش و کومله و لیدری اغتشاشات» کرد.

در سمنان، ۷ مهرماه، علی میراحمدی، جانشین انتظامی استان سمنان از بازداشت ۱۵۵ تن از سوی پلیس خبر داد و گفت ۲۶ نفر از بازداشت‌شدگان زن و ۱۲۴ تن مرد هستند. او بازداشت‌شدگان را «صحنه‌گردانان ناآرامی‌ها در فضای مجازی و اغتشاشات خیابانی» معرفی کرد.

در ساوه، ۱۱ مهر، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه ساوه در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک نفر به اتهام آتش زدن یک دستگاه اتوبوس خبر داد.

در همدان، روز ۱۴ مهر، فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان اعلام کرد که ۷۰۰ نفر در استان همدان در پی اعتراضات اخیر دستگیر شدند که ۸۰ درصد افراد دستگیر شده زیر ۲۵ سال بودند. علی حقیقی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز روز ۲۶ مهر از بازداشت چهار مربی در جریان اعتراضات اخیر در استان همدان خبر داد.

در خراسان شمالی، در ۱۷ مهر، رضا براتی‌زاده، رئیس کل دادگستری از بازداشت حدود ۴۰ نفر از افرادی که آنها را «لیدرهای اغتشاشات خراسان شمالی» عنوان کرد، خبر داد.

در زنجان، ۱۸ مهر، سازمان اطلاعات سپاه زنجان اعلام کرد که ۶ نفر را بخاطر شعارنویسی در خیابان بازداشت کرده است.

در بوشهر، در ۱۸ مهر، اکبر پورات، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از بازداشت ۲۰۰ نفر از معترضان خبر داد.

در هرمزگان، در ۲۰ مهر، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور کیفرخواست برای ۶۵ نفر از افراد شرکت‌کننده در اعتراضات در این استان خبر داد. او همچنین اعلام کرد که برای ۱۳ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان «قرار جلب به دادرسی» صادر شده است. در قرار صادر شده از سوی دادسرا، این افراد متهم به «تخریب و تحریق اموال عمومی، تحریک مؤثر دیگری به قتل و کشتار، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تمرد توأم با ضرب و جرح» شده‌اند.

در خراسان رضوی، در ۲۱ مهر، روابط عمومی سازمان اطلاعات سپاه انصارالرضا از بازداشت ۱۰ نفر بخاطر شعارنویسی در خیابان و توزیع شبنامه خبر داد.

در قشم، در ۲۴ مهر، امید مهدوی مجد دادستان عمومی و انقلاب قشم از تشکیل ۶۵ پرونده برای بازداشت‌شدگان در قشم خبر داد و گفت که تمام متهمان تفهیم اتهام شده‌اند.

در ملارد، در ۲۵ مهر، مهدی جهانشیر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملارد، از بازداشت یک زن خبر داد و مدعی شد که این زن یکی از «لیدرهای اغتشاشات» بوده و به «حمل سلاح گرم از نوع کلت کمری اعتراف کرده است.»

در گیلان، در ۲۵ مهرماه، حسین حسن‌پور، جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از دستگیری ۸۸۰ نفری که آنها را «عوامل اغتشاش و تخریب أموال عمومی» معرفی کرد خبر داد.

در لرستان، در ۲۶ مهر، داریوش شاهون‌وند، دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان گفت که ۳۰۰ نفر در اعتراضات این استان بازداشت شده بودند که ۲۰۰ نفر آنها آزاد شده‌اند. به گفته‌ او این ۱۰۰ نفر تا تعیین تکلیف نهایی در بازداشت خواهند ماند.

در تهران، در ۲۷ مهر، احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که ۳۰۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان در تهران به زندان فشافویه منتقل شده بودند. به گفته‌ی او ۲۱۶۵ نفر از آنها با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و ۸۳۵ نفر هنوز در بازداشت هستند. او که روز سه‌شنبه ۲۶ مهر به همراه اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از زندان فشافویه بازدید کرده بود، به سایت خبری عصر ایران، گفته است که حدود ۲۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ دانشجو نیز در بین بازداشت‌شدگان بوده‌اند. ۳۶۰ نفر از بازداشت‌شدگان زن و ۲۶۴۰ نفر از آنها مرد بوده‌اند. این نماینده‌ی مجلس گفته است که تمامی دانش‌آموزان منتقل شده به زندان فشافویه آزاد شده‌اند. او با اعلام اینکه «تعداد قابل توجهی» از دانشجویان نیز آزاد شده‌اند، گفته است: « قطعا برای این دانشجویان سابقه سیاسی و امنیتی ایجاد می‌شود.»

در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، کرمان، قزوین، اردبیل، قم، مشهد، منطقه پارس جنوبی، خراسان رضوی، بیجار، رجایی شهر کرج، هم اگرچه مقامات رسمی بازداشت افراد مرتبط با اعتراضات اخیر را تایید کرده‌اند اما آماری از تعداد بازداشت‌شدگان ارائه نکرده‌اند.

علاوه بر آمارهای اعلام شده درباره بازداشت معترضان، برخی مقامات قضایی آمارهایی از آزادی برخی بازداشت‌شدگان نیز اعلام کرده‌اند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۹ مهرماه از آزادی ۱۷۰۰ نفر به صورت «بلاقید» و در مرحله تحقیقات خبر داده و گفته بود که این افراد تا سه روز پیش {قبل از ۱۶ مهر} آزاد شده‌اند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۵ مهر گفت که فقط در یکی از روزهای اعتراضات بیش از هزارنفر بازداشت شده بودند که در «یک بازه» آزاد شدند. او همچنین گفته بود که «در یک مرحله» حدود ۴۰۰ نفر از دستگیرشدگان در تهران «تعیین تکلیف» و آزاد شدند. اطلاعات بیشتری از مکان و زمان دقیق بازداشت این افراد، مدت زمانی که در بازداشت بوده‌اند و شیوه‌ی آزادی‌شان اعلام نشده است. روز ۱۲ مهر نیز کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، بدون اعلام آماری از بازداشت‌شدگان، از آزادی ۶۲۰ نفر از کسانی در اعتراضات استان تهران بازداشت‌شده‌اند، خبر داد. به گفته‌ی او این افراد «احیاناً بی‌گناه بازداشت شده‌اند، یا در خرابکاری‌ها و ناامنی نقشی نداشته‌اند.»

مشخص نیست که این مقامات به طور مشخص درباره‌ی آزادی چه تعداد از بازداشت‌شدگان صحبت می‌کنند. تاریخ و محل بازداشت این افراد و زمان دقیق آزادی‌شان روشن نشده است. همچنین مشخص نیست که آیا این افراد جزو کسانی هستند که خبر بازداشت آنها قبلا به صورت رسمی اعلام شده یا نه؟ به همین دلیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان این آمار را به تعداد بازداشت‌شدگان اضافه نکرده است و فقط به شمارش آماری که از بازداشت‌ها اعلام شده اکتفا کرده است.

* آمار رسانه‌ها و سازمان‌های مدنی و حقوق‌بشری: بیش از هفت هزار بازداشت
براساس آمار و گزارش‌های اعلام شده از سوی رسانه‌های مستقل و نهادهای حقوق‌بشری و مدنی تا تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، دست‌کم هفت هزار نفر (از جمله ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال) در جریان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

از هنگام شروع اعتراضات در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ شماری از نهادهای حقوق‌بشری و رسانه‌های مستقل گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت بازداشت‌شدگان منتشر کرده‌اند. بخشی از این گزارش‌ها حاوی اسامی و مشخصات بازداشت‌شدگان است که پس از راستی‌آزمایی در فهرست اسامی ثبت شده از سوی «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» نیز وارد شده‌اند. بخش دیگر، آمار بازداشت‌شدگانی است که هنوز امکان دسترسی به نام و مشخصات دقیق تمامی آنها وجود ندارد.

بر اساس گزارش «شبکه‌ حقوق بشر کردستان»، تا ۲۱ مهرماه، بیش از ۲۱۸۰ نفر در شهرهای کردنشین از جمله در ارومیه، اشنویه، تکاب، مهاباد، پیرانشهر، بوکان، سقز، دیواندره، قروه، بیجار، دهگلان، مریوان، بانه، کامیاران، جوانرود، پاوه، کرمانشاه، ثلاث‌ باباجانی، اسلام آباد غرب، ایلام و آبدانان بازداشت شده‌اند. بنا به گزارش این شبکه برخی از بازداشت‌شدگان با قرار وثیقه و تعهد کتبی به صورت موقت آزاد شده‌اند. برخی دیگر از جمله شماری از زندانیان در ارومیه، پیش از آزادی، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش ماه حبس تعلیقی، محکوم شده‌اند. یکی از زندانیان آزاد شده گفته که این احکام با حضور بازپرس شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب صادر شده است.برخی از آزادشدگان گفته‌اند کسانی که آثار شکنجه بر روی بدن‌شان باقی مانده بود، را مشمول شرایط آزادی قرار نداده و همچنان در زندان نگه‌داشته‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان، همچنین به نقل از یک منبع مطلع در مشهد اعلام کرد که در ۲۳ مهر، دست‌کم ۳۰ زن بازداشت شده به قرنطینه زندان مشهد منتقل شده و در همان‌جا از سوی ماموران امنیتی بازجویی شده‌اند.

براساس آمار اعلام شده از سوی نهادهای حقوق‌بشری و رسانه‌های مستقل و همچنین اسامی ثبت شده توسط «کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان» دست‌کم ۱۰۴ نفر در شهرهای بلوچ‌نشین بازداشت شده‌اند.

سایت خبری حال وش، گزارش داده است که در روز ۳۱ شهریور نیروهای امنیتی لباس شخصی که برخی از آنان در لباس رفتگر بودند از داخل کوچه‌ها با گلوله ساچمه‌ای به معترضان شلیک کردند و دست کم ۳۵ نفر را بازداشت کردند. ۱۴ نفر از آنها روز اول مهر آزاد شدند. به گزارش یک منبع مطلع این افراد پس از ضرب و شتم شدید از سوی ماموران و گرفتن تعهد آزاد شده‌اند. در روز ۱۲ مهرماه، نیز ۲۹ نفر در زاهدان بازداشت شده‌اند. این افراد پس از تیراندازی نیروهای نظامی و لباس شخصی وابسته به پایگاه بسیج محمد شاهوزهی به منازل مسکونی مردم در منطقه کریم زاهدان بازداشت شده‌اند و شماری از آنها در حالی که مجروح شده بودند به بازداشتگاه منتقل شدند. حال‌وش در ۱۰ مهر از تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان در مقابل ساختمان فرماندهی نیروی انتظامی ایرانشهر خبر داد اما آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان در این شهر، اعلام نکرد.

علاوه بر این «کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان» توانسته است اسامی ۴۰ نفر از شهروندان بلوچ بازداشت‌شده را ثبت کند. به گفته‌ی منابع مختلف از بلوچستان آمار بازداشت‌شدگان بسیار بیشتر از اسامی و آماری است که تا کنون موفق به ثبت و راستی‌ازمایی آنها شده‌اند.

خبرگزاری هرانا در گزارشی که ۱۷ مهر، از بازداشت‌های ۲۰ روز نخست اعتراضات منتشر کرده، به نقل از شاهدان عینی، از بازداشت ۱۱۳۸ نفر در شهرهای یاسوج، مشهد ، قوچان، گنبدکاووس و بهبهان در بیست روز نخست اعتراضات خبر داده است. براساس این گزارش، ۱۰ نفر در یاسوج در ۲۹ شهریور، ۳۰۰ نفر در مشهد در سه روز نخست اعتراضات، ۱۰۰ نفر در قرچک در ۳۱ شهریور، ۱۵۰ نفر در قوچان در اول مهر، ۱۸۰ نفر در گنبدکاووس (تاریخ بازداشت مشخص نیست)، بازداشت شده‌اند. ۴۲ نفر نیز در تاریخ ۳۱ شهریور در بهبهان بازداشت شده‌اند که بر اساس گزارش‌های رسیده به هرانا تمامی آنها آزاد شده‌اند. (در خبرهای رسمی ارائه شده توسط مقامات و نهادهای جمهوری‌اسلامی آماری از بازداشت‌ها در این شهرها اعلام نشده است.) هرانا همچنین از انتقال ۸۰ زن بازداشتی به زندان قرچک در تاریخ ۳۰ شهریور و ۲۶ بازداشتی دیگر در تاریخ ۱۰ مهر خبر داده است. هرانا همچنین در گزارشی دیگر از بازداشت ۲۵۰ نفر در اردبیل در تاریخ ۲۳ مهر خبر داده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی نیز طی اطلاعیه‌ای که در ۲۵ مهر ماه منتشر کرد از بازداشت ۱۰۰ نفر از کارگران پروژه‌ای نفت در عسلویه خبر داد.

سینا یوسفی، نایب رییس کمیسیون حقوق‌بشر کانون وکلا و از بازداشت‌شدگان روز ۲۳ مهر، در ۲۰ مهر، اعلام کرد: «گفته می‌شود بیش از ۱۷۰۰ نفر در شهر تبریز بازداشت شده‌اند.» به گفته‌ی او کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان برای حمایت حقوقی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر «کمیته دفاع» را تشکیل داده است. ایران وایر نیز در چهارم مهر نوشت که حدود ۱۴۳۰ تن از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر تهران به زندان اوین منتقل شده‌اند.

* بازداشت دست کم ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال
براساس آمار و گزارش‌های اعلام شده از طرف نهادهای حقوق ‌بشری، دست کم ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال در میان بازداشت‌شدگان هستند. ۲۰۰ کودک در تهران بازداشت شده و به زندان فشافویه منتقل شده‌اند، ۲۹ کودک نیز در مهاباد بازداشت شده‌اند. همچنین وکلای دادگستری از بازداشت ۵۴ کودک در شهرهای شیراز، شهریار و کرج خبر داده‌اند. روزنامه هم‌میهن نیز توانسته بازداشت ۲۵ کودک را ثبت کند. علاوه بر این، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، نیز اسامی ۱۲ تن از کودکان بازداشت شده را ثبت کرده است. بر اساس اطلاعات رسیده به کمیته چهار کودک در زاهدان، دو کودک در پاوه و شش کودک در شهرهای آستارا، یاسوج، اشنویه و دهگلان بازداشت شده‌اند. براساس اخبار رسیده به کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، دانش‌آموزان معمولا پس از چند روز بازداشت، آزاد می‌شوند که آزادی بعضی از آن‌ها با وثیقه است.

در ۲۷ مهر ماه، احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی به سایت خبری عصر ایران، گفته است که حدود ۲۰۰ دانش‌آموز در بین بازداشت‌شدگان زندان فشافویه بوده‌اند. همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز ۲۸ مهر از بازداشت ۲۹ دانش‌آموز دختر در دبیرستان بیان مهاباد خبر داد. بر اساس این گزارش در پی اعتراض دختران دانش‌آموز در دبیرستان بیان، سلطان عیسوی، مدیر این دبیرستان خصوصی، همزمان با قفل کردن در مدرسه، با مأموران امنیتی تماس گرفته و ۲۹ دانش‌آموز را به آن‌ها تحویل داده است.

در روز ۲۳ مهرماه، نیز روزنامه هم‌میهن، با تایید بازداشت شماری از کودکان زیر ۱۸ سال در جریان اعتراضات اخیر، از انتقال آنها به کانون‌های اصلاح‌ و تربیت خبر داده است. این گزارش، بازداشت دست‌کم ۲۵ کودک زیر ۱۸ سال را تایید می‌کند. به گفته یک وکیل دادگستری، تعدادی از این نوجوانان هم یکی دو ماه بیشتر از ۱۸ سال داشتند، اما مسئولان کانون اصلاح و تربیت سعی کرده‌اند که آنها را آنجا نگه دارند تا به زندان‌های بزرگسالان فرستاده نشوند. براساس اطلاعات به دست آمده از وکلایی که پیگیر وضعیت این کودکان بوده‌اند، خانواده‌های هفت دانش‌آموز در شهرهای بندرعباس، مشهد و تهران، قوچان با آنها تماس گرفته و خواهان پیگیری پرونده‌شان شده‌اند. علاوه بر این در مراجعه‌ی وکلا به کانون اصلاح و تربیت تهران، آنها از بازداشت سه دختر نوجوان مطلع شده‌اند که دو نفر از آنها آزاد شده‌اند. به گفته‌ی این وکلای دادگستری، تعداد پسران زیر ۱۸ سالی که بازداشت شده‌اند بسیار بیشتر بود و آنها وکالت ۱۵ نفر از این کودکان را بر عهده گرفته‌اند. بررسی‌های روزنامه هم‌میهن نشان می‌دهد، بازداشتی‌های زیر ۱۸ سال به کانون‌های اصلاح و تربیت استان‌ها منتقل شده‌اند و پرونده تعدادی از آنها در دادسرای اطفال در حال بررسی است. گروهی می‌گویند همان شبد‌اول دستگیری، تعدادی از آنها رها شده‌اند و از سرنوشت عده‌ای دیگر، خبری در دست نیست.

کمیته‌ی پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، همچنین مطلع شده است که ۱۴ دانش‌آموز دبیرستانی در شیراز، ۲۳ دانش‌آموز در شهریار و ۱۷ نفر در کرج بازداشت شده‌اند و خانواده‌های آنها برای پیگیری وضعیت‌شان به وکلای دادگستری مراجعه کرده‌اند.

بازداشت دانش‌آموزان دست‌کم از ۱۰ مهر آغاز شده است. سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، دهم مهرماه بدون اشاره به تعداد دانش‌آموزان بازداشت شده از هماهنگی با دادستانی کل کشور برای «آزادی سریع‌تر دانش‌آموزان بازداشت شده» در جریان اعتراضات خبر داده بود.


برگرفته از: ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *