“کاهش آزادی های مذهبی در جهان”

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است جهان در زمینه آزادی های مذهبی عقب گرد کرده است.خانم کلینتون که همزمان با انتشار گزارش سالانه آزادی های مذهبی وزارت خارجه آمریکا در بنیاد کارنگی سخنرانی می کرد.گزارش سالانه آزادی های مذهبی که حوادث سال 2011 میلادی را بررسی می کند اولین گزارش وزارت خارجه آمریکا در این زمینه است که بعد از بهار عربی منتشر می شود.خانم کلینتون در این سخنرانی محمد مرسی رییس جمهوری تازه مصر را تحسین کرد و گفت آقای مرسی علنی وغیرعلنی می گوید رییس جمهوری برای همه مصریان خواهد بود.

خانم کلینتون گفت آمریکا آماده است با رهبرانی که مردم انتخاب می کنند همکاری کند اما اساس این همکاری براساس تعهد این رهبران به اصول دموکراتیک خواهد بود.

در گزارش سالانه وزارت خارجه اگرچه به تلاش های رهبران دوران گذار مصر برای افزایش تکثرگرایی اشاره شده از افزایش خشونت و تنش های فرقه ای ابراز نگرانی شده است.

در این گزارش به ویژه از کوتاهی دولت مصر در مقابله با “افزایش خشونت علیه مسیحیان قبطی” انتقاد شده و نیز دست داشتن دولت در حملات خشونت آمیز محکوم شده است.

این درحالی است که لیبی در این گزارش شرایط بهتری دارد و تلاش های دولت انتقالی آن برای لغو قوانین تبعیض آمیز مذهبی دوران معمر قذافی رهبر سابق این کشور به رسمیت شناخته شده است.

نقض سازمان یافته آزادی های مذهبی

در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده ایران، چین، عربستان سعودی، کره شمالی و اریتره به صورت سازمان دهی شده و سیستماتیک آزادی های مذهبی را نقض می کنند و اضافه شده که این کشور ها در کنار سودان، برمه و ازبکستان “شرایط نگران کننده ” دارند.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال نسبت به گسترش قوانین مربوط به توهین به مقدسات مذهبی در پاکستان، عربستان سعودی و اندونزی ابراز نگرانی کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود این گزارش را هشداری به کشورهای ناقض آزادی های مذهبی دانست و تاکید کرد این کشورها باید بدانند که “جهان شاهد اقدامات آنهاست”.

در این گزارش در عین حال از گرایش های “ضد دیگری” در برخی کشورهای اروپایی انتقاده شده است.

براین اساس در برخی کشورهای اروپایی که شاهد تغییر ترکیب های جمعیتی هستند بیگانه هراسی، اسلام ستیزی و یهود ستیزی در حال افزایش است.

دولت آمریکا در عین حال از افزایش کشورهای اروپایی که مانند بلژیک و فرانسه حق پوشش مذهبی را نقض می کنند ابراز نگرانی کرده است.

این قوانین به طور خاص به کار بردن پوشیه یا برقع برای زنان مسلمان را ممنوع کرده اند.

در بخشی دیگر از این گزارش به تاثیر درگیری ها بر نقض آزادی های مذهبی اشاره شده است.

در این بخش آمده برخی دولت ها در مقابله با گروه هایی که “افراطیان خشونت طلب” می خوانند به شکلی عمل کرده اند که آزادی های مذهبی را نقض می کند و به عدم مدارای اجتماعی منجر می شود.

کشورهایی چون بحرین، روسیه، عراق، و نیجریه در این دسته قرار گرفته اند.

مقامات این کشور ها متهم شده اند که بین اعمال تروریستی یا جنایتکارانه و اعتراضات مسالمت آمیز مذهبی تفاوتی قائل نشده اند.

ایران، حلقه ای که تنگ تر می شود

یوسف ندرخانی که حدود سه سال پیش دستگیر شده یک کشیش پروتستان ایرانی است که در نوزده سالگی آیینش را از اسلام به مسیحیت تغییر داده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته کشورش آماده است با رهبران منتخب مردم همکاری کند اما اساس این همکاری تعهد این رهبران به اصول دموکراتیک است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا شرایط ایران را در زمینه آزادی های مذهبی رو به وخامت می بیند.

براین اساس دولت ایران متهم شده همچنان از زندان، ارعاب، آزار و تبعیش بر اساس باورهای مذهبی استفاده می کند و حبس و حکم اعدام برای کشیش یوسف ندرخانی و ادامه حبس هفت رهبر بهایی در ایران به عنوان مثال های نقض آزادی های مذهبی مطرح شده است.

یوسف ندرخانی یک کشیش پروتستان ایرانی است که بر اساس گزارش ها در نوزده سالگی کیش خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داده است.

وی به هنگام دستگیری رهبری یک گروه از مسیحیان در شهر رشت را برعهده داشت.

آقای ندرخانی اکتبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و براساس قوانین شریعت اسلامی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شد.

این قانون اجازه می دهد در صورت ندامت محکوم، حکم لغو شود اما آقای ندرخانی حاضر به انکار دیانت مسیحی خود نشده است.

وزارت خارجه آمریکا می گوید دولت ایران برای تمام گروه های مذهبی غیر شیعه در کشور شرایطی تهدید آمیز ایجاد کرده ولی تاکید می کند حتی شیعیانی که نگاه رسمی دولت به مذهب را نمی پذیرند با ارعاب و آزار روبرو هستند.

افغانستان، نقض تعهدات بین المللی

در گزارش وزارت خارجه آمریکااز دولت افغانستان بابت کوتاهی در دفاع از گروه های اقلیت مدهبی و حمایت از آزادی های محدود افراد انتقاده شده است.

در این گزارش آمده باوجود تضمین آزادی مذهب در قانون اساسی افغانستان، بند دیگری تاکید می کند هیچ قانونی که در تضاد با اسلام باشد در این کشور تصویب نمی شود.

از نمونه های نقض آزادی های مذهبی در افغانستان به تفسیر آزادانه دادگاه ها از شریعت در مواردی مثل ارتداد یا توهین به مقدسات اشاره شده و آمده این تفسیرها در مواردی تعهدات بین المللی افغانستان به قطعنامه جهانی حقوق بشر و پیمان نامه حقوق سیاسی و مدنی نقض می کند.

بی بی سی  سه شنبه 31 ژوئيه 2012 – 10 مرداد 1391

Print Friendly, PDF & Email