دولت چین دستور اوباما برای تحریم بانک چینی را محکوم کرد

چین دستور رئیس جمهوری آمریکا در تحریم یک بانک چینی به خاطر ارتباط مالی با ایران را مورد انتقاد قرار داده است.روز چهارشنبه، ١١ مرداد (١ اوت)، سخنگوی وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای، با انتقاد از تحریم بانک کونلون چین توسط آمریکا، گفت که اینگونه اقدامات تنها می‌تواند به روابط ایالات متحده و چین آسیب برساند و مانع از گسترش این روابط شود.وزارت خارجه چین گفته است که در نظر دارد در این مورد، رسما به دولت آمریکا اعتراض کند.

روز سه شنبه، گزارش شد که رئیس جمهوری آمریکا با صدور دستوری، بانک اسلامی ایلاف عراق و بانک چینی کونلون را مورد تحریم قرار داده زیرا این دو موسسه با فراهم کردن امکاناتی برای معاملات مالی بانک های ایرانی، مقررات تحریم های بین المللی علیه صنایع نفت و گاز ایران را نقض کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که ایران و چین روابط عادی تجاری دارند و در زمینه های انرژی و تجارت، به همکاری شفاف و متعارف ادامه می دهند.

وی گفت که این همکاری ها هیچ ارتباطی با فعالیت های هسته ای ایران ندارد و هیچ قانون بین المللی را نیز نقض نکرده است.

در خبری دیگر در مورد روابط ایران و چین، “روزنامه بازرگانی ملی” چاپ چین نوشته است که “گروه ملی نفت چین” از طرح فاز یازدهم توسعه حوزه گازی پارس جنوبی خارج شده است.

یکشنبه این هفته، منابع خبری ایران با انتشار گزارش لغو قرارداد گروه ملی نفت چین برای توسعه حوزه گازی پارس جنوبی، دلیل آن را تعلل شرکت چینی در انجام تعهدات خود عنوان کردند.

به نوشته این منابع، شرکت چینی طی سه سال گذشته، هیچ فعالیت قابل توجهی برای اجرای قرارداد با طرف ایرانی صورت نداده و حتی به اقدامات مقدماتی مانند تسطیح زمین و نرده کشی نیز مبادرت نکرده است.

روزنامه بازرگانی ملی به نقل از یک منبع وابسته به گروه ملی نفت چین، که از او نام نبرده، تایید کرد که این شرکت از قرارداد توسعه فاز یازدهم پارس جنوبی خارج شده است.

شرکت چینی هنوز در این مورد اطلاعیه رسمی منتشر نکرده است.

قرارداد توسعه فاز یازدهم حوزه گازی پارس جنوبی به ارزش ٤.٧ میلیارد دلار در سال ٢٠٠٩ بین ایران و گروه ملی نفت چین امضا شد و به این ترتیب، این شرکت چینی به جای شرکت هایی مانند شرکت فرانسوی توتال و شرکت مالزیایی پتروناس، اجرای این طرح را بر عهده گرفت.

روزنامه بازرگانی ملی چین به نقل از منابع خود در گروه ملی نفت چین افزوده است که طرف چینی در تامین منابع مالی برای اجرای این قرارداد با دشواری هایی مواجه بوده است.

سایت خبری تابناک با انتشار خبر خروج چین از طرح توسعه فاز یازدهم حوزه پارس جنوبی، نوشته است که “تاخیر و وقت کشی شرکت‌های چینی تنها مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی نیست و شرکت های آسیایی در طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران با تاخیرهای متعددی روبرو هستند.”

بی بی سی   چهارشنبه 01 اوت 2012 – 11 مرداد 1391

 

Print Friendly, PDF & Email