تاكيد عباسي بر ادامه فعاليت‌هاي غني‌سازي

فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به مذاكرات برنامه‌ريزي شده ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد مسوولان آژانس در موعد مقرر به سرپرستي هرمان نكائرتس، معاون آمانو به ايران مي‌آيند و با نمايندگان تهران مذاكرات قبلي را ادامه مي‌دهند. ماه گذشته سخنگوي يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده بود اين مذاكرات در تاريخ 23 آذرماه در تهران برگزار مي‌شود.

به گزارش فارس، عباسي درباره ادعاهاي رسانه‌هاي غربي پيرامون بروز برخي عارضه‌هاي جسمي در ساكنان اطراف نيروگاه اصفهان و تاكيد رييس اورژانس اصفهان ‌گفت: اين سوال را مي‌توانيد از رييس اورژانس اصفهان بپرسيد.

آنچه من مي‌توانم بگويم اين است كه كل فعاليت‌هاي هسته‌يي كه در ايران صورت مي‌گيرد، تحت نظارت آژانس انرژي اتمي است و ايمني كامل در آنها رعايت مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه هيچ حادثه و اتفاق خاصي كه بخواهد به مردم آسيب برساند، واقع نشده است، ‌افزود: برخي مواقع ممكن است حوادث عادي مانند هر كارخانه‌يي، در نيروگاه‌ها اتفاق بيفتد اما اينكه هر جا حادثه‌يي اتفاق مي‌افتد مواد هسته‌يي وجود دارد، قابل قبول نيست. اخيرا هم هيچ نوع حادثه خاصي نداشته‌‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي درباره نو شدن قلب رآكتور تهران گفت: در حال حاضر توليد صفحات سوخت و تبديل آنها به مجتمع‌ها در كارخانه اصفهان ادامه دارد. ظرفيت فعلي ما نيز حدود دو مجتمع سوخت در ماه است كه اين رقم به سه مجتمع نيز قابل افزايش است.

عباسي با بيان اينكه در حال حاضر به رآكتور تهران چهار يا پنج بسته سوختي منتقل شده است، گفت: اين رآكتور مي‌تواند به كار خود با تركيب سوخت نو و سوخت‌هاي استفاده شده ادامه دهد.

به گفته وي، روند توليد سوخت در كشور طبق معمول ادامه پيدا مي‌كند و تمام توليدات پس از اينكه به رويت بازرسان آژانس رسيد پلمب و در انبار نگهداري مي‌شود تا رآكتور تهران مطالبه آن سوخت را داشته باشد.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه بايد سوخت‌هاي كافي را به اندازه كافي مصرف كنيم، گفت: از نظر اقتصادي انتقال سوخت بايد به صرفه باشد. در حال حاضر با ورود چهار يا پنج بسته سوختي كه توليد و به رآكتور منتقل شده، مشكل خاصي در راه‌اندازي رآكتور تهران و توليد راديودارو نداريم و به تدريج سوخت‌هاي مصرف شده را با سوخت‌هاي نو جايگزين مي‌كنيم.

 

ادامه غني‌سازي

اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز با استناد بر گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از متوقف شدن روند تبديل اورانيوم غني شده به سوخت براي رآكتور تهران از اواخر ماه سپتامبر خبر داد. برخي كارشناسان از اين توقف ابراز نگراني كرده و مدعي شده‌اند كه در اين صورت ذخاير اورانيوم غني شده ايران به طور چشمگيري افزايش پيدا مي‌كند. در مقابل برخي كارشناسان اعلام كرده‌اند توقف توليد سوخت مي‌تواند در نتيجه برخي مشكلات فني ايجاد شده باشد.

رييس سازمان انرژي اتمي در اين زمينه گفت: ‌با وجود تحريم‌ها، در غني‌سازي و افزايش سانتريفوژ‌هاي نسل قديم و جديد امسال رشد قابل ملاحظه‌يي داشته و خواهيم داشت.

وي اظهار كرد: ‌ما غني‌سازي را با قدرت ادامه مي‌دهيم.

عباسي با بيان اينكه غرب قصد دارد با علم كردن حوادث مصر شكست اسراييل را بپوشاند، تاكيد كرد: به طور قاطع مي‌گويم اگر سران غرب فرصتي داشتند و ما ضعفي نشان مي‌داديم كه آنها بتوانند به ما حمله كنند و تاسيسات‌مان را از بين ببرند، مثل خرابكاري‌هاي صنعتي و قطع برق كه قبلا گزارش كرديم، اقدام مي‌كردند. رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: دشمنان ما تاكنون نتوانسته‌اند چنين كاري بكنند. ضمن اينكه نيروهاي مسلح ايران به خوبي مي‌توانند از مرزهاي كشور دفاع كنند.

وي درباره برخي شايعات مبني بر تاخير در راه‌اندازي رآكتور تحقيقاتي اراك به دليل نقص فني با رد اين شايعات گفت: ‌قاطعانه مي‌گويم كه به همت همه متخصصان و به لطف خدا رآكتور اراك طبق برنامه و بدون هيچ مشكلي در حال پيشرفت است. تنها به دليل ملاحظات امنيتي ما با احتياط جلو مي‌رويم، چراكه دشمن قصد آسيب زدن به اين رآكتور را دارد وگرنه مشكل فني يا بودجه‌يي نداريم.

عباسي گفت: ‌تمام تجهيزاتي كه بايد براي آماده‌سازي اين رآكتور خريداري شود از بازار تامين شده و صنعت داخلي نيز در اين باره كار خود را به خوبي انجام داده است.

رييس سازمان انرژي اتمي همچنين از تست رآكتور اراك با سوخت مجازي در آينده نزديك خبر داد.

او درباره نيروگاه بوشهر اظهار كرد: به لطف خدا رآكتور بوشهر كارهاي نهايي‌اش انجام مي‌شود و مراحل بازبيني از سوي بهره‌بردار ايراني در تمامي نيروگاه و بخش‌هاي مختلف در حال انجام است. سعي داريم اشكالاتي كه در طول يك سال گذشته مشاهده شده است را رفع كنيم و پس از آن نيروگاه به زودي وارد مدار خواهد شد.

رد ادعاي آسوشيتدپرس

رييس سازمان انرژي اتمي در واكنش به اخبار منتشر شده از سوي يك خبرگزاري امريكايي مبني بر دستيابي به اسنادي كه «از شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌يي يك سلاح هسته‌يي با قدرت انفجاري سه برابر انفجار‌هاي اتمي هيروشيما» حكايت مي‌كند اين خبر را تكذيب كرد. وي گفت: اين گزارش‌ها صحت ندارد. علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در پاسخ به خبرنگار آسوشيتدپرس اعلام كرد چنين خبري را نشنيده است. همچنين گيل تودور، سخنگوي آژانس نيز گفت در اين مورد اظهارنظر نمي‌كند.

آسوشيتدپرس در گزارشي بر اساس نمودار‌هاي به دست آمده از يك كشور منتقد برنامه‌هاي هسته‌يي ايران نوشت، دانشمندان ايراني در حال شبيه‌سازي رايانه‌يي يك سلاح هسته‌يي هستند كه مي‌تواند سه برابر بمب به كار گرفته شده در جنگ جهاني دوم كه هيروشيما را تخريب كرد، قدرت انفجار داشته باشد.

اين در حالي است كه ايران همواره بر صلح‌جويانه بودن اهداف هسته‌يي خود تاكيد داشته و ادعا‌هاي غرب درباره ترديدآميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي را تكذيب مي‌كند.

اما آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش سال گذشته خود درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران اعلام كرده بود نمودار‌هايي را به دست آورده كه نشان مي‌دهد ايران روي عمليات انفجاري با پتانسيل ساخت سلاح هسته‌يي كار مي‌كند. البته آژانس به جزييات اين نمودارها اشاره‌يي نكرده بود اما نمودار‌هايي كه در اختيار آسوشيتدپرس قرار گرفته انحنايي را نشان مي‌دهد كه در كسري از ثانيه بالا و پايين رفته و متغير‌هاي قدرت و انرژي نيز در آن وجود دارند.

بنا بر ادعاي آسوشيتدپرس، اين نمودار يك توضيح فارسي نيز دارد كه در آن به جزيياتي درباره انرژي و عملكردها اشاره شده است.

ديويد آلبرايت كه رياست موسسه بين‌المللي علوم و امنيت بين‌الملل را بر عهده دارد از طريق دولت امريكا به عنوان منبعي براي بررسي برنامه‌هاي هسته‌يي ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد. او بر اين باور است كه اين نمودار بسيار بزرگ است اما به نظر مي‌رسد بيشتر براي درك يك روند طراحي شده باشد تا اينكه عمليات واقعي ساخت سلاح از روي آن انجام شود.

ديپلمات‌ها مي‌گويد اين نمودار بخشي از طيفي از مدل‌هاي رايانه‌يي ايراني است كه از طريق سرويس‌هاي جاسوسي در اختيار اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار گرفته تا از آنها براي بررسي برنامه‌هاي هسته‌يي ايران استفاده كنند.

اعتماد

Print Friendly, PDF & Email