در انتظار برنامه‌هایی که هاشمی اعلام می‌کند

باید همچنان منتظر بود و دید بعد از روشن شدن صف بندی ها، آقای هاشمی چه برنامه‌ای ارائه می دهند و چه مسائلی را در جامعه مطرح می‌کنند و تا چه حد خواست های جامعه مدنی و جنبش سبز را در برنامه خود می گنجانند. چگونگی موضع گیری ها، به برنامه ایی که اعلام می شود، بستگی خواهد داشت و هنوز برنامه ای اعلام نشده است.

در مورد رفتار شورای نگهبان در مورد نامزدهای انتخابات معمولا نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون نظارت استصوابی بیشتر جنبه سیاسی به خود می‌گیرد و می‌بایست منتظر ماند تا تصمیمی که می‌گیرند (یا به هر صورت برای شورای نگهبان پیش بینی شده!) مشخص گردد. تاکنون شورای نگهبان سعی کرده کسانی را که مطلوب نمی‌داند، از همان ابتدا حذف کند و باید دید این دوره چه خواهد کرد.

با توجه به تمدید دوره بررسی صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان معلوم می‌شود که به خصوص در این دوره برای آنها هم تصمیم‌گیری راحت نبوده است. بنابراین نمی توان آینده را از حالا پیش‌بینی کرد.

در مجموع می‌توان گفت حدس و گمان در مورد نظر شورای نگهبان در رابطه با نامزد اصلی دولت که آقای مشایی است ، دشوار است. و نیز با توجه به تبلیغات وسیعی که علیه آقای هاشمی از سوی جریان راست معروف به جریان اصول‌گرا و به خصوص طیف نیروهای امنیتی و نظامی  نزدیک به بیت رهبری راه افتاده است و در رابطه با نقش ایشان در آن چه که جریان «فتنه» نامیده می شود، گفته و نوشته می شود؛ باید دید که شورای نگهبان در این مورد چه تصمیمی می‌گیرد.

اما آن چه که روشن است با آمدن طیف نیروهایی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند، یک قطب‌بندی سه گانه در حال شکل‌گیری است. در یک طرف آقای هاشمی رفسنجانی قرار دارد که اصلاح‌طلبان یا نیروهای معتدل جمهوری اسلامی از وی حمایت خواهند کرد.

قطب دیگر مربوط به حامیان دولت است که رحیم مشائی چهره شاخص آن است و در قطب سوم کاندیدای نزدیک به بیت رهبری جای می‌گیرد. اگر شورای نگهبان یکی از قطب‌ها – بخصوص کاندیدای حامیان دولت- را حذف نکند، این قطب‌بندی سه گانه محتمل ترین شکل بندی انتخابات آتی است.

اما در باره برخورد با انتخابات، کاندیداتوری آقای هاشمی کلا شرایط حاکم بر انتخابات را تغییر داد. قبل از آمدن ایشان برای افراد زیادی مشارکت و یا حتی رای دادن در چنین انتخاباتی با توجه به این که چهره شاخصی از اصلاح‌طلبان وارد عرصه نشده بود، چندان مسئله جدی ای نبود. اما با آمدن ایشان می‌توان گفت انتخابات وارد فاز دیگری شده است و باید منتظر بود و دید که بالاخره آرایش نیروها پس از اعلام نظر شورای نگهبان چگونه خواهد شد.

اما نیروهایی که خواهان تغییر و تحول در ایران هستند، نمی‌توانند درباره این انتخابات بی‌موضع یا بی‌تفاوت باشند و طبیعتا انتخاب خاص خود را خواهند داشت.

آن چه که روشن است اصلاح‌طلبان در صورت ادامه کاندیداتوری آقای هاشمی، پشت ایشان قرار خواهند گرفت و نیروهایی که خواهان تغییر و تحول در جامعه هستند، طبعا با هر انتقاد و برخوردی که با گذشته و سابقه آقای هاشمی داشته باشند، بر روی ایشان متمرکز شده و یا احیانا به نفع ایشان جهت‌گیری خواهند کرد. اما برای این که بتوان – به خصوص در رابطه با موضع بخش مهمی از نیروهای خارج از کشور- به طور قطعی اظهار نظر کرد، باید همچنان منتظر بود و دید بعد از روشن شدن صف بندی ها، آقای هاشمی چه برنامه‌ای ارائه می دهند و چه مسائلی را در جامعه مطرح می‌کنند و تا چه حد خواست های جامعه مدنی و جنبش سبز را در برنامه خود می گنجانند. چگونگی موضع گیری ها، به برنامه ای که اعلام می شود، بستگی خواهد داشت و هنوز برنامه ای اعلام نشده است.

سایت ملی – مذهبی

Print Friendly, PDF & Email