همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا به حال تعلیق در آمد

همراه با تعطیلی دفتر شرکت ملی نفت ایران در ونزوئلا، همکاری‌های نفتی ایران و این کشور به حال تعلیق در آمد. ونزوئلا پس از بولیوی دومین کشور آمریکای جنوبی است که همکاری‌های نفتی ایران با آن پایان می‌گیرد.

“محمدجواد شمس” مدیرعامل شرکت پتروپارس، وابسته به شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت/ ۷ مه) به خبرگزاری مهر اعلام کرد، فعالیت‌های نفتی مشترک این شرکت با ونزوئلا “به طور کامل متوقف شده است.”

وی با اشاره به اینکه مذاکرات این شرکت و شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) در نهایت منجر به همکاری‌های مشترک نشد گفته، دفتر شرکت پتروپارس در ونزوئلا تعطیل شده است. شمس در توضیح علت این قطع همکاری گفته، با وجود آمادگی شرکت پتروپارس برای همکاری با ونزوئلا در زمینه پروژه‌های مشترک نفت و گاز و مذاکرات دو طرف “اما هر زمان که قرار بود فعالیتی انجام شود طرف ونزوئلایی درخواست‌های جدیدی مطرح می‌کرد.”

“ایران تنها امتیازدهنده بود”

امیرعباس سلطانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به لغو قرارداد ایران و ونزوئلا به وب‌سایت “تدبیر” گفته است: «در دولت قبلی قراردادهایی بسته شد که متأسفانه ایران فقط امتیازدهنده بود.» او برخی قراردادهای دولت محمود احمدی‌نژاد را “نامطمئن” خواند و اظهار داشت، در این قراردادها “بیشترین امتیاز از ایران گرفته می‌شد و در مقابل کمترین امتیاز به طرف ایرانی داده می‌شد.”

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

این نماینده مجلس گفت: «حتی پس از بستن قرارداد مثلا با کشورهایی مانند ونزوئلا طرف ایرانی از بخشی از امتیازهای خود گذشت می‌کرد و در واقع پولی از کشور خارجی به ایران پرداخت نمی‌شد.»

او با بیان این که وزارت نفت در حال حاضر می‌خواهد جلوی “سوء استفاده” برخی از کشورها از “حسن نیت” ایران را بگیرد تاکید کرد که باید به دنبال جایگزین بود. وی ابراز امیدواری کرد که دولت حسن روحانی “اشتباهات دولت قبل در زمینه قراردادهای نفتی را تکرار نکند.”

قراردادهای ایران و ونزوئلا

شرکت پتروپارس ایران پیش از این با شرکت دولتی نفت ونزوئلا تعدادی توافق‌نامه ‌و قرارداد همکاری مشترک امضا کرده بود. این توافق‌نامه‌ها از جمله در زمینه تولید نفت از برخی مخازن نفت سنگین ونزوئلا، توسعه مشترک میدان گازی “رافائل اوردانتا” در شمال خلیج ونزوئلا و توسعه بلوک هفتم این میدان نفتی امضا شدند.

توسعه میدان نفتی فوق سنگین “دوبکوبی” و احداث پالایشگاهی در سوریه با مشارکت ونزوئلا و تأسیس کارخانه تولید گاز مایع “ال ان جی” در ونزوئلا نیز از دیگر موارد توافق میان دو کشور بود.

تعطیلی دفتر ایران در بولیوی

دفتر شرکت ملی نفت ایران در ونزوئلا دومین دفتر نفتی جمهوری اسلامی در آمریکای جنوبی است که بسته می‌شود. در فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۳) نیز با دستور وزیر نفت ایران، دفتر شرکت ملی نفت ایران در بولیوی تعطیل شد.

“رکن‌الدین جوادی” مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آن زمان پروژه‌های بولیوی را “غیر اقتصادی” اعلام کرد و گفت، “این پروژه توجیه اقتصادی نداشت و بیشتر به پشتوانه اهداف سیاسی دنبال می‌شد.”

هفته گذشته نیز وزیر نفت ایران شرکت ملی نفت چین (CNPCI) را از میدان نفتی آزادگان خلع ید کرد.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email