رفسنجانی: تجسس از بدترین رویه‌های ضداخلاقی است

سخنان هاشمی رفسنجانی در کتابخانه ملی ایران حاوی انتقادات صریح او از اقدامات فرهنگی مسئولان بود. وی همچنین از شنود مکالمات مردم و نیز تجسس در زندگی داخلی آنان انتقاد کرده و آن را “گناهی به نام امنیت” دانست.

انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در کتابخانه ملی ایران از سوی خبرگزاری “تسنیم” با عکس‌العمل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت روبرو شد.

روز سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت / ۶ مه) خبرگزاری تسنیم گزیده‌ای از سخنان هاشمی رفسنجانی را با این عنوان منتشر کرد: “نباید زنان زیبارو را از میدان به در کنیم”.

در متن این گزارش که هم‌اکنون از سایت تسنیم حذف شده همچنین از قول رفسنجانی نوشته شده بود: «باید محقق بتواند با اینترنت به کنگره آمریکا وصل شود.»

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اما با انتشار متن کامل سخنان رفسنجانی، اصل این جمله را اینگونه نوشته است: «باید به‌گونه‌ای باشیم که یک محقق که در اینجا (کتابخانه ملی ایران) نشسته، با اینترنت به کتابخانه کنگره آمریکا وصل شود تا هر کتابی را که می‌خواهد، ببیند و مطالعه کند.»

بخشی از سخنان رفسنجانی نیز که در “تسنیم” به صورت “نباید زنان زیبارو را از میدان به در کنیم” به تیتر تبدیل شده بود، از سوی روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت بدین‌گونه آمده است: «من می‌دانم رهبری راضی نیستند که ایشان سال فرهنگ بگویند، ولی عساکری پیدا شوند و فقط دنبال این باشند که اگر کسی را که خوب می‌خواند، از میدان در کنند یا کسی که قیافه زیبایی دارد و خانمی را نگذارند پیدا شود و امثال این چیزها.»

خبرگزاری تسنیم البته بعد از حذف متن گزارش روز گذشته خود، متن جدیدی را منتشر کرده و فایل صوتی سخنان رفسنجانی را نیز در میان متن قرار داده است.

این خبرگزاری با تیتر “اصلاح یک خبر” به اشتباه خود معترف شده و نوشته است: «در انتشار خبر مربوط به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جریان بازدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی و سخنرانی در جمع نخبگان و اهل فرهنگ در سالن همایش‌های این سازمان، بخشی از سخنان ایشان متأسفانه، به‌اشتباه نادرست منتشر شده است.»

این خبرگزاری سپس با عذرخواهی و پوزش از مخاطبان خواسته تا به جای خبر قبلی متن کنونی را که فایل صوتی آن هم منتشر شده، بخوانند.

رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش درباره فرهنگ با انتقاد از جامعه سنتی گفته است: «الآن دارید می‌بینید، بحث فرهنگی که می‌شود بخش زیادی از جامعه سنتی، وقتی موی زن، آرایش زن، فیلم یا موسیقی را ببینند، حساس می‌شوند، و خیال می‌کنند فرهنگ همین است. فرهنگ اصلاً این نیست و اگر باشد، یک از هزارم در مسایل فرهنگی است.»
«بزرگترین گناه را به اسم امنیت مرتکب می‌شویم »

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از تجسس در امور داخلی مردم گفت: «تجسس از بدترین رویه‌های ضداخلاقی است. ما حق نداریم به زندگی مردم وارد شویم و تجسس کنیم. حق نداریم به عقاید مردم وارد شویم و ببینیم فکرشان چیست. ما حق نداریم اسرار مردم را حتی برویم بفهمیم، چه برسد به اینکه افشا کنیم. بزر‌گ‌ترین گناه را به‌اسم امنیت مرتکب می‌شویم.»

هاشمی رفسنجانی همچنین قرار دادن شنود در خانه‌ها و روی موبایل‌ها را عملی ضد اخلاقی دانست و اظهار داشت: «شنود بگذاریم در خانه‌های مردم و روی موبایل‌های مردم و در ماشین‌های مردم، در هرگوشه زندگی مردم. اینها همه ضداخلاقی است.»

وی اظهار امیدواری کرد که با کمک او این وضعیت تغییر کند و مبنایی اساسی برای امور فرهنگی گذاشته شود.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email