نوبخت: يارانه ثروتمندان محرزشده را قطع كرديم

yarane_sharqبا اينکه سخن ها پيرامون حذف يارانه برخي از افراد جامعه که در پنج گروه پزشکان، مالکان خودروهاي گران قيمت لوکس، صاحبان صرافي ها، اعضاي هيات مديره بانک ها و هيات مديره شرکت هاي خصوصي و افراد مقيم خارج از کشور، و بنابر گفته يکي از مسئولان بخش يارانه سازمان هدفمندي يارانه ها، دانشجويان رشته پزشکي و عضو هيات مديره شرکت هاي دولتي حضور دارند، به نوعي تاييد شده، اما هنوز هم سخنگوي دولت حاضر به پذيرش اين حذف نيست. بااين حال او پذيرفته حذف صورت گرفته، اما در نهايت تاکيد دارد که اين حذف مربوط به سال گذشته است و نه امسال. محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه هيات دولت گفته در بند (ه) تبصره ۲۰ قانون بودجه، دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصويب آيين نامه اجرايي، يارانه پردرآمدها را قطع کند، اما تصويب آيين نامه اجرايي به دولت واسپاري شده است. بنابراين چون اين آيين نامه هنوز تصويب نشده، اين اقدام صورت نگرفته است. براساس تکليف بودجه سال ۹۴، تا الان هيچ يارانه بگيري از دريافت يارانه ها حذف نشده است. اين در حالي مطرح مي شود که به گفته اين مقام مسئول: البته کساني که در خارج از کشور زندگي مي کنند يا افرادي که به نحوي اطمينان حاصل شده پردرآمد هستند و قبلاحذف شده بودند، يارانه آنها همچنان حذف است و ما حذف جديدي نداشته ايم. وي افزود: بنابراين آنچه در فروردين امسال اتفاق افتاد، ناشي از تشخيص تبصره ۲۱ بودجه سال ۹۳ کل کشور بوده است که براساس آن، ايرانيان خارج از کشور حذف شدند و البته درصورتي که آيين نامه تبصره ۲۰ بودجه سال ۹۴ را مصوب کنيم، حتما به مردم اطلاع رساني خواهيم کرد. نوبخت در پاسخ به اين پرسش که «آيا خبر حذف پنج گروه جديد از يارانه بگيران را که در روزهاي اخير در رسانه ها منتشر شده است، تاييد مي کنيد؟» گفت: اين صحت ندارد. وي افزود: چون بايد براي حذف افراد يا گروه هاي جديد، تبصره ۲۰ بودجه ۹۴ مصوب شود و هنوز اين اتفاق نيفتاده، بنابراين اين موضوع صحت ندارد. سخنگوي دولت گفت: براساس بودجه سال ۹۴، به هيچ وجه افرادي مشمول اين حذف نيستند. سخنگوي دولت همچنين گفت: در جلسه هيات دولت افزايش ۱۵درصدي حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، تصويب شد. نوبخت با بيان اينکه هيات وزيران همچنين آيين نامه هاي اجرايي تبصره هاي ۱۵ و ۱۷ قانون بودجه سال ۹۴ را به تصويب رساند، گفت: هيات دولت به تدريج در حال تصويب همه آيين نامه هاي اجرايي قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور است.

تاييد حذف يارانه افراد پردرآمد از سوي سازمان هدفمندي
يکي از خبرگزاري ها با سازمان هدفمندي يارانه ها تماس گرفت و در گفت وگو با يکي از مسئولان بخش يارانه سازمان هدفمندي يارانه ها، علت قطع يارانه برخي از شهروندان را جويا شد. اين پيگيري مشخص کرد که چند گروه از افراد در اسفندماه حذف شدند و يکي از علت هاي آن مسافرت به خارج از کشور بوده که البته سفرهاي زيارتي به مکه، کربلاو سوريه را دربر نمي گيرد. از ديگر عواملي که موجب حذف افراد شده، دارابودن خودروهاي خارجي است. از طرفي به گفته اين مسئول سازمان هدفمندي يارانه ها، پزشکان، صرافان، دانشجويان رشته پزشکي، عضو هيات مديره بانک ها و شرکت هاي دولتي از گروه هايي هستند که حذف شده اند. هر تعداد از افراد خانواده که خودرو خارجي به نامشان باشد، يارانه سرپرست نيز حذف خواهد شد. به گفته وي، از اسفندماه يارانه افرادي از گروه هاي يادشده حذف شده که به عبارتي جزء اقشار پردرآمد محسوب مي شوند. همچنين اين مسئول تاکيد دارد که اين پنج گروه افراد طبق بخش نامه رسمي از دريافت يارانه محروم شدند و به اين ترتيب داده از روي کد ملي يارانه افرادي که شامل آن پنج گروه هستند، حذف شد. به گزارش فارس، طبق تبصره ٢٠ قانون بودجه سال ٩٤، دولت موظف است يارانه ثروتمندان را حذف کند و اين موضوع در بودجه ٩٣ نيز به گونه اي ديگر ذکر شده بود تا دولت از طريق درآمد خانوار، افراد نيازمند متقاضي را شناسايي کند.

يارانه هيچ زمان به طورکلي حذف نخواهد شد
با تمامي اين تفاسير، کارشناسان همچنان بر آن هستند تا براي ياري دولت، راهکارهايي را ارائه دهند، البته بايد توجه داشت که دولت چندان توجهي به راهکارهاي کارشناسان تا به امروز نکرده است.
عضو سابق هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: ممکن است در آينده شکل يارانه و چگونگي تعلق آن به افراد جامعه تغيير کند اما نمي توان به طورکلي يارانه را به عنوان يک اقدام تامين اجتماعي حذف کرد. به گزارش ايسنا، کاظم دوست حسيني اظهار کرد: درباره چگونگي و سازوکار شناسايي افراد و گروه هاي پردرآمد جامعه عنوان کرد: مرکز آمار و سازمان امور مالياتي عنوان کرده است که به بانک اطلاعاتي قوي اي دسترسي دارند، اگر اين بانک اطلاعاتي وجود داشته باشد، شناسايي افراد و گروه ها کار سختي نيست. تمام افرادي که بدهکار مالياتي هستند يا ماليات پرداخت مي کنند، مشخص هستند و افرادي که درآمدهاي بالايي دارند از طريق گردش هاي مالي شان مشخص هستند و بسياري از افرادي که کارمند دولت هستند نيز درآمدشان مشخص است. براي همين شناسايي افراد و گروه هاي پردرآمد نمي تواند کار سختي باشد. او درباره چشم انداز اين اقدام دولت درمورد وضعيت يارانه ها در آينده گفت: يارانه به عنوان يک کارِ در حوزه تامين اجتماعي نمي تواند به طورکلي حذف شود؛ چون افراد نيازمندي در جامعه وجود دارند که براي مثال به مسکن نياز دارند يا با بيماري هاي سخت روبه رو هستند، چنين مشکلاتي به دليل اينکه هزينه اجتماعي براي جامعه دارد، بايد از سوي دولت پوشش داده شود.
اين همه در حالي مطرح مي شود که برخي از کارشناسان معتقدند حذف برخي گروه هاي پردرآمد به شيوه فعلي انتظاراتي را از دولت ايجاد مي کند که در آينده موجب ايجاد مشکلات زيادي خواهد شد، درحالي که دولت مي تواند با پرداخت يارانه نقدي به افراد نيازمند در کميته امداد و سازمان بهزيستي و بررسي افرادي که خود را مستحق دريافت آن مي دانند، اقدام به حذف تمامي بخش هاي جامعه براي دريافت يارانه کند.

شرق

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *