ایران یک روز بدون پلاستیک را تجربه می‌کند

همزمان با ۲۱ تیر، روز بدون پلاستیک در ایران، کمپین‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران برای گسترش فرهنگ عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی شکل گرفته‌اند.

plastiktueten

امسال در چهارمین مرحله اجرای روز بدون پلاستیک، طی یک هفته از ۲۰ تا ۲۶ تیر، علاوه بر ۲۲ منطقه شهرداری تهران، در استان‌های دیگر از جمله استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و شهر بجنورد و استان همدان، طرح استفاده از کیسه‌های تجزیه پذیر و پارچه‌ای با شعار «پلاستیک کمتر، زمین پاک‌تر، سلامت بیشتر» اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمد صفوی، مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران از جایگزینی پاکت‌های کاغذی و کیسه‌های پارچه‌ای به جای نایلکس‌های پلاستیکی در میادین ۱۵گانه تهران خبر داد و گفت: «در حال حاضر تمامی نایلکس مصرفی برای عرضه محصولات میوه و تره بار در کلیه میادین و بازارهای سازمان که به حدود ۴۰۰ میلیون کیسه در سال می‌رسد، از کیسه‌های تولید پایه گیاهی و تخریب‌پذیر است.»

روز بدون پلاستیک از سال ۱۳۹۱ به ابتکار سازمان میادین با تصویب در ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و با عنوان «روز بدون پلاستیک» در ایران به اجرا درآمده است.

با اجرای این طرح مدتی است که سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به کلی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در میادین تره بار مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را متوقف کرده و تنها از کیسه‌های پایه گیاهی استفاده می‌شود.

اولین بار در سال ۸۸، شورای اسلامی شهر تهران طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن مصرف کیسه‌های پلاستیکی و الگوی مصرف آن تغییر یابد.

در ایران آمارها حاکی از تولید سالانه ۱۷۷ هزار تن پلاستیک است که این رقم معادل ۵۰۰ تن در هر روز است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد روزانه ۳٫۵ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران از این تولید به ۴۰ هزار تن در روز می‌رسد. این میزان ۱۵٫۱ درصد تولید زباله جهان است.

در جهان، روز سوم ژوئیه برابر با ۱۲ تیر، هر ساله به عنوان روز جهانی بدون پلاستیک نام گرفته است.

ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، کیسه‌های پلاستیکی و دیگر محصولات دور ریز از ترکیبات پلیمری از جمله زباله‌های غیر قابل تجزیه و بازگشت ناپذیر به طبیعت هستند.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email