پرونده ابهامات فعالیت‌های هسته‌ای ایران به زودی بسته خواهد شد

با انتشار آخرین گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران و ابعاد نظامی احتمالی آن، تایید شده که تولید تسلیحات هسته‌ای از سال ۲۰۰۳ از دستور کار ایران خارج شده و پرونده ابهامات تا دو هفته دیگر بسته خواهد شد.

iran-iaea

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۱ آذر/ ۲ دسامبر) با انتشار گزارشی پیرامون فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای جمهوری اسلامی در گذشته، اعلام کرد که فعالیت‌های معطوف به تولید تسلیحات هسته‌ای در ایران تا پایان سال ۲۰۰۳ بوده و برخی از فعالیت‌های مبهم پراکنده تا سال ۲۰۰۹ نیز ادامه داشته، اما پس از آن آژانس نشانه قابل توجهی از ادامه این برنامه نیافته است.

این گزارش که از پیش‌نیازهای اجرای مفاد توافق جامع شش قدرت جهانی با ایران بود، قرار است دو هفته دیگر (۲۴ آذر/ ۱۵ دسامبر) به شورای حکام آژانس ارائه شود. تایید این گزارش در شورای حکام عملا پرونده ابهامات برنامه هسته‌ای ایران که در یک دهه گذشته منشا بسیاری از نگرانی‌های جامعه جهانی بود را خواهد بست. بخشی از محتوای این گزارش محرمانه در گزارشی اختصاصی از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده است.

با نشانه‌های روشن همکاری که از زمان دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران دیده شده، آمریکا اعلام کرده که نسبت به این فعالیت‌های پیشین نگرانی ندارد و به این ترتیب با مختومه شدن این پرونده، عملا اجرای مفاد توافق جامع هسته‌ای که لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هم بخشی از آن است، تا دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آمانو: گزارش بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران “سیاه‌وسفید” نیست

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که تا زمانی که پرونده این ابهامات بسته نشود، اجرای تعهدات خود در قبال توافق جامع هسته‌ای را آغاز نخواهد کرد. عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، ساعاتی پس از انتشار این گزارش گفت که محتوای آن موید این است که برنامه هسته‌ای ایران معطوف به اهداف نظامی نبوده و صلح‌آمیز بوده است.

استقبال آمریکا از نتایج بررسی‌های آژانس
مارک تونر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به خبرهای مرتبط با گزارش محرمانه آژانس درباره “ابعاد احتمالا نظامی” برنامه هسته‌ای ایران گفت: «گزارش آژانس با ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا – که مدت‌ها پیش با اطمینانی بالا نسبت به توقف ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ منتشر شده بود – هم‌خوانی دارد.»
مارک تونر گفت: «یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حالا می‌تواند این پرونده را مختومه اعلام کند و به این ترتیب می‌توانیم بر اجرای مفاد توافق جامع هسته‌ای متمرکز شویم.»

او همچنین تاکید کرد که با آغاز اجرای مفاد برجام، قدرت‌های جهانی اطمینان حاصل خواهند کرد که چنین فعالیت‌هایی هرگز در آینده رخ نخواهد داد. ایران پیش‌تر اعلام کرده که انتظار دارد اجرای مفاد برجام از ماه ژانویه آغاز شود.

بیشتر بخوانید: دیدار ظریف و کری در وین درباره اجرای مقدمات برجام

ایران با فراهم کردن اطلاعات لازم برای تهیه آخرین گزارش آژانس، گام مهمی در جهت کمک به لغو تحریم‌ها برداشت. گزارش آژانس با نثری روشن ابهامات گذشته را برطرف می‌کند، اما با این حال همچنان اختلاف ایران و آژانس بر سر تاسیسات نظامی پارچین به قوت خود باقی است.

ایران متهم است که در تاسیسات پارچین آزمایش‌های انفجاری مشکوکی انجام داده است. بر اساس گزارش آژانس، نتایج تحلیل نمونه‌برداری‌ها و تصاویر ماهواره‌ای با آنچه ایران درباره اهدافش از ساخت این تاسیسات می‌گوید هم‌خوانی ندارد.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email