پیام نوروزی به مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۹۶ خورشیدی

etehade-jomhourikhahanفرا رسیدن عید نوروز ۱۳۹۶ و آغاز سال نو را به همه هم میهنان تبریک می گوئیم.

سال ۱۳۹۵ با امید های زیادی آغاز گشت. امیدهائی که بعد از «برجام» و لغو تحریم های بین المللی ایجاد شده بود، یکی پس از دیگری با موانع متعدد مواجه شدند. موانعی که مخالفان برجام از داخل و خارج از کشور سعی در بزرگ تر و حادتر شدن آنها کرده اند. از تریبون های رسمی اصولگرایان که نهادهای حکومتی محسوب می شوند؛ علیه هر نوع گشایشی در عرصه داخلی و در مناسبات خارجی موضع گرفته شد. آشتی با ملت مذموم و هر تغییری در سیاست خارجی به ضعف در برابر «دشمن» تعبیر شد و با طرح تئوری «نفوذ» از طرف بالاترین مقام حکومتی، عملا دست نهادهای متعدد سرکوب و قوه قضائیه تحت امر ولی فقیه برای امنیتی تر کردن فضای کشور هر چه گشوده تر شد.

سال ۹۵ هم، سال بازداشت ها، سال صدور احکام زندان های طویل المدت برای فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی، سال افزایش باز هم بیشتر اعدام ها از طرف قوه قضائیه و بدون توجه به درخواست های ملی و بین المللی بود. در نوروز امسال هم چنان، حبس خانگی رهبران جبش سبز ادامه دارد. تلاش ها برای پایان دادن به «حصر» خانگی خانم رهنورد و آقای میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم چنان بی نتیجه مانده است. نهادهای صنفی و احزاب سیاسی با محدودیت فعالیت و فشار نهادهای امنیتی مواجه شدند. روزنامه نگاران آزادیخواه و اصلاح طلب هم چنان به عناوین مختلف از جمله «نفوذی» و «عامل دشمن» بازداشت و شکنجه گشتند. طی هفته ای اخیر و در آستانه سال نو، تعداد دیگری از روزنامه نگاران و فعالان شبکه های اجتماعی بازداشت شده اند.

در سال ۱۳۹۵ اوضاع اقتصادی کشور هم چنان دستخوش مشکلات متعدد است. گشایش مهمی در وضعیت اقتصادی  مردم ایجاد نشده است. قابل ذکر است که تورم فزاینده و رو به رشدی که حاصل هشت سال تسلط اصولگرایان بر کشور بود، تا حد زیادی مهار شد، اما رکود حاصل از آن همچنان پابرجاست. در کنار اخبار اختلاس های میلیاردی که به یک امر عادی تبدیل شده است، خانواده های بسیاری به دلیل درآمد بسیار پائین و گرانی روزافزون، سفره نوروزی شان خالی است و در آستانه نوروز با مشکلات عدیده ای مواجه اند.

سال ۹۵ سال تحولات جدیدی در جهان و منطقه بود. مخالفان توافق اتمی «برجام»، با تغییر ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در صدد کسب قدرت بیشتری هستند. همزمان با کارشکنی های مخالفان داخلی، رقبای منطقه ای کشور ما نیز، به صف آرائی جدید مشغول اند و دست در دست هم، فضای گفت و گو و تنش زدائی بعد از برجام  را به سوی تهدید و دخالت نظامی سوق می دهند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران در سال ۱۳۹۶ امنیت و آسایش بیشتر برای مردم کشورمان آرزو می کند. امیدواریم که در سال ۹۶ چرخشی در تحولات کشورمان در جهت تامین حقوق شهروندی مردم و بهبود وضعیت اقتصادی آنان صورت گیرد و نیروهای مدافع صلح و امنیت در منطقه بحرانی خاورمیانه، فرصت و امکان مهار جنگ ها و خشونت های جاری در سوریه، یمن ، عراق، افغانستان و … را پیدا کنند و سیاست خارجی کشور ما هر چه بیشتر در جهت حفظ صلح و امنیت در منطقه و عادی سازی مناسبات با همه کشورها بر اساس منافع متقابل سوق داده شود.

عید نوروز را با ارجگذاری بر تلاش خستگی ناپذیر زنان و مردان آزاده ای که برای ایجاد جامعه ای متکی بر اراده جمهور مردم تلاش می کنند، با درود به فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در بند و همدردی با خانواده های آنان و با ادای احترام به خاطره جانباختگان راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی، به همگان شادباش می گوئیم و برای همۀ هموطنان، نوروزی شاد و نوبهاری خجسته آرزو می کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ – ۱۹ مارس ۲۰۱۷

Print Friendly, PDF & Email