رئیس دادگستری اصفهان: برای ۸ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر حکم ‘مفسد فی الارض’ صادر شده

رئیس دادگستری استان اصفهان در نمازجمعه این شهر از صدور حکم “مفسد فی الارض” برای ۸ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سه سال اخیر خبر داده است.

مشخص نیست چرا محمدرضا حبیبی، رئیس دادگستری اصفهان “نهایی شدن” چنین احکامی را در نمازجمعه اعلام کرده است.

اتهام مفسد فی الارض یکی از سنگین‌ترین اتهامات قضایی در ایران است. این اصطلاح فقهی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ وارد قوانین جزایی ایران شد و چنانچه فردی به آن محکوم شود، مجازاتش اعدام خواهد بود.

مقام‌های قضایی توضیح بیشتری در باره احکام دادگستری اصفهان نداده‌اند و آقای حبیبی هشدار داده است در صورت تکرار اعتراض‌های مشابه سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، “قاطعانه” برخورد خواهد شد.

چند روز پیش مدافعان حقوق بشر در ایران گزارش دادند که دیوان عالی کشور حکم اعدام سه تن دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه سال ۱۳۹۸ را تائید کرده است.

این سه نفر در تهران در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام‌ “مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران” و “محاربه” به اعدام محکوم شده‌اند. برخی منابع رسانه‌ای در ایران گفته‌اند این احکام هنوز قطعی نیست.

تظاهرات هواداران جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ علیه نتایج انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه شد. شماری از معترضان به ضرب گلوله، اصابت ماشین های نیروی انتظامی و یا پرت شدن از بالای پل کشته شدند. هزاران نفر نیز بازداشت و زندانی شدند.

در اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ و مرداد ۱۳۹۷ در شهرهای مختلف ایران، نیروهای امنیتی با معترضان برخورد کردند. در اعتراض‌های سال ۱۳۹۶ طبق آمار قوه قضائیه حداقل ۲۵ نفر کشته و نزدیک به ۵ هزار نفر بازداشت شدند. گروه‌های حقوق بشری تعداد کشته‌شدگان را بیشتر از این رقم می‌دانند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در ناآرامی‌های آبان ۱۳۹۸ دست کم ۳۰۴ معترض جان خود را از دست دادند.

رئیس دادگستری اصفهان که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه بود، در هشداری صریح در مورد تکرار چنین اعتراض‌هایی گفت “اگر خلافی صورت بگیرد، همانند آن چه که در سال ۸۸، ۹۶ و آبان سال گذشته افتاد، یقینا قاطعانه با دست نشانده‌ها و آشوب‌گران برخورد خواهیم کرد به گونه‌ای که امروز ۸ پرونده مربوط به اتفاقات ذکر شده نهایی و حکم مفسد فی الارض برای آن‌ها ثابت شده است.”

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *