تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان در بیش از ۲۰ شهر؛ بازداشت های تازه

هم‌زمان با برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در بیش از ۲۰ شهر ایران در روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، شماری از معترضان در تهران بازداشت شدند.

بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده تاکنون گزارش هایی از برگزاری تجمع‌ بازنشستگان در شهرهای کرج، زنجان، اصفهان، اراک، دزفول، شوشتر، کرمان، اهواز، کرمانشاه، رشت، تبریز، مشهد، شوش، ارومیه، اردبیل، خرم آباد، شرکت هفت تپه، بندرعباس، بندر ماهشهر، قزوین، کرج، شیراز و تهران رسیده است.

محافل و رسانه های کارگری، همچنین شبکه های اجتماعی ضمن انتشار ویدیوهایی از این تجمعات از حضور سنگین نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان و بازداشت در برخی شهرها از جمله تهران خبر داده و اعلام کرده اند شماری از معترضان در تهران بازداشت و با چند ون به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

در تهران نیروهای امنیتی مانع از تجمع بازنشستگان شدند و تعدادی را بازداشت کردند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در تهران در اعتراض به مصوبه افزایش حقوق ۱۰ درصدی توسط دولت و طبق فراخوان قبلی برای تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه اقدام کردند که با حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی روبرو شدند.

خیابان‌های منتهی به محل سازمان برنامه و بودجه به طور کامل در قُرُق نیروهای امنیتی و انتظامی درآمده بود و مانع از شکل‌گیری تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شدند.

بنابر اخبار دریافتی تعداد زیادی از بازنشستگان توسط مأموران امنیتی مرد و زن دستگیر شده و با چند ون به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

نیروهای امنیتی مطابق شگرد همیشگی خود، با به خط کردن ماشین‌ها و ون‌های پلیس مانع از این می‌شدند که حضور بازنشستگان و یورش پلیس به آنها از داخل خیابان‌ها دیده شود.

این اعتراضات در برخی از شهرها از جمله اهواز، شوشتر، تبریز و شیراز همراه با راهپیمایی در سطح شهر بود.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده، بازنشستگان در این تجمع‌ها شعاریی را علیه دولت سر دادند و تجمع‌کنندگان در شیراز با در دست گرفتن و حمل سفره خالی اعتراض خود را به وضعیت معیشت خود نشان دادند.

از جمله شعار های داده شده می توان به « دولت خیانت میکند، مجلس حمایت می کند» ، « مرگ بر رئیسی » « حاصل وعده هات کو، بیشرف دروغگو» و « دشمن ما همینجاست، دروغ میگند آمریکاست» اشاره کرد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خواهان افزایش حقوق به میزان نرخ واقعی سبد معیشت هستند اما دولت حتی مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی برای غیرحداقل‌بگیران را نیز زیر پا گذاشته و اجرا نکرده است.

اخبارروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *