سوء قصد به جان سلمان رشدی را محکوم می کنیم

روز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱  سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی – هندی‌ و نویسنده کتاب و خالق رمان ” آیات شیطانی”،  هنگام سخنرانی در شهر شاتاکووا واقع در غرب ایالت نیویورک، با سلاح سرد، توسط فردی بنام “هادی مطر”، شهروند امریکایی – لبنانی، مورد سوء قصد قرار گرفت و مجروح گردید .

سلمان رشدی پس از صدور  فتوای ارتداد و اعدام  از طرف آیت الله خمینی به دلیل نوشتن رمان “آیات شیطانی” در سال ۱۳۶۷ شمسی، تحت تدابیر شدید امنیتی بسر می برد .

پس از گذشت ۳۴ سال از  فتوای  خمینی برای قتل این نویسنده  ، یکبار دیگر این فتوا را  در کانون توجه جهانیان قرار گرفت. متأسفانه این فتوای ضد انسانی و بر علیه آزادی بیان و دگر اندیشی هیچگاه از طرف مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بازبینی قرار نگرفت، بلکه از طرف سید علی  خامنه‌ای مورد تاکید قرار گرفته است و بنیاد ۱۵ خرداد برای قتل این نویسنده جایزه تعیین کرده ‌است.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره ارتباط فرد مهاجم با جمهوری اسلامی را رد کرده و هرگونه رابطه جمهوری اسلامی و سپاه را با ضارب تکذیب کرده اما بیشرمانه خود آقای رشدی را به خاطر این حمله مقصر دانسته است. از نظر اخلاقی و سیاسی مقامات  نظام  جمهوری اسلامی ایران و شخص آیت الله خامنه ای در قبال این عمل جنایتکارانه مسؤلیت دارند .

اتحاد جمهوری خواهان ایران این اقدام تروریستی و هر گونه حمله به آزادی بیان و اندیشه را محکوم نموده و خواهان پایان دادن به چنین اعمالی می باشد.

هیئت سیاسی-اجرایی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶ اگوست ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *