جمعه خونین زاهدان و سرکوب و ارعاب در شهرهای استان سیستان و بلوچستان

هم میهنان عزیز، نیرو های انتظامی و امنیتی در استان سیستان و بلوچستان به بهانه “مقابله با تروریسم“، مردم منطقه را که در مخالفت و اعتراض به تجاوز به دختر نوجوان بلوچ ‌‌توسط یکی از متصدیان نیروی انتظامی به ‌خیابان ‌آمده بودند، ،به رگبار سلاح هایشان گرفته اند. اخبار و گزارش ها حاکی است که ده ها نفر از هموطنان ما در این استان کشته و تعداد پرشماری نیز مجروح و زخمی شده اند

اعتراض اولیه مردم در رابطه با تجاوز به دختر نوجوان بلوچ ابتدا در شهر چابهار صورت گرفته بود و سپس به زاهدان مرکز این استان کشیده شد ؛ که در روز جمعه ۷شهریور بعد از پایان نماز جمعه زاهدان در مصلای بزرگ این شهر عده ای از نمازگزاران همراه دیگر اهالی شهر زاهدان به طرف کلانتری ۱۶ زاهدان حرکت و تظاهرات کردند . در درگیری ها بین ماموران با تظاهرات کنندگان، نیروهای انتظامی به سوی مردم آتش گشودند که بنا به خبرهای اولیه بیش از ۵۰ نفر از مردم کشته و بسیاری نیز مجروح شدند. این اعتراضات به نقاط دیگر شهر زاهدان و شهرهای دیگر استان نیز کشیده شد. در گیری خونینی در عصر همان روز بعد از محاصره مسجد بزرگ شهر توسط نیرو های انتظامی صورت گرفت، حاضرین مسجد پس از شکستن محاصره و یورش و مقابله با نیروهای انتظامی، که این بار به کشته شدن تعداد دیگری از مردم و از جمله یکی از مسئولین سپاه و چند پاسدار و بسیجی منجر گردید . منابع خبری از چند و چون درگیری ها و مقابله ها ، گزارش ها و روایت متفاوتی تاکنون داده اند و تعداد کل کشته شدگان منطقه را ۶۷ و مجروحان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده اند.

 نیرو ها و ماموران انتظامی هم اکنون هنوز در زاهدان و تعدادی از شهر های استان در حال آماده باش هستند به جز تعدادی از مراکز ضرور و بیمارستان ها و واحد های درمانی کلیه ادارات و مدارس و آموزشگاه های تعطیل است و جو امنیتی در منطقه برقرار است .

رژیم جمهوری اسلامی تاکنون با دادخواهی ها و اعتراضات و مخالفت ها و مطالبات مردم میهن ما در جای جای کشور، در مقابل طبقات و اقشار گوناگون جامعه جززبان زور و اعمال قدرت وسرکوب نداشته است. این رویه حکمرانی در مناطق اتنیکی میهن ما به اعتبار خصیصه اصلی رژیم یعنی تبعیض ،به مراتب افزون تر، خشن تر وشدید تر بوده است.

 اتحاد جمهوری خواهان ایران با اعلام همدردی با خانواده های کشته شدگان و ابراز انزجار شدید از رفتار سبعانه مامورین نظامی و انتظامی به رگبار بستن و کشتار هموطنان بلوچ و ایجاد فضای امنیتی و اعمال فشار به ساکنان شهرهای استان سیستان و بلوچستان را شدیدا محکوم میکند.

هیئت سیاسی- اجرایی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱۴ مهر ۱۴۰۱ -۶ اکتبر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *