اعتصاب و اعتراض سراسری در ایران: سالگرد آبان خونین ۹۸

سالگرد آبان خونین ۹۸؛ تجمع، تحصن و اعتصاب در ده‌ها شهر

اعتصاب ذوب‌آهن اصفهان

مراکز آموزشی، بازارها و پاساژها، خیابان‌ها و میادین ده‌ها شهر ایران در نخستین روز گرامیداشت قربانیان سرکوب تظاهرات آبان ۹۸، صحنه تندترین شعارهای ضدحکومتی بودند. از دانشگاه‌های شریف و پلی‌تکنیک خبر درگیری می‌رسد.

دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و بازارهای ده‌ها شهر ایران شاهد تجمع، تحصن و اعتصاب  در سالگرد تظاهرات سراسری آبان ۹۸ هستند. ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرات تهران در نازی آباد، جنت آباد، شریعتی، سهروردی، میدان صنعت را نشان می‌دهند. در ده‌ها شهر مغازه‌داران و کسبه کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند.

در بازار بزرگ تهران و محلات مختلف معازه‌‌ها بسته‌اند. آتنا دایمی، فعال مدنی در توییتی نوشته است: «در تهران امیرکبیر، لاله زار، حسن آباد، خیابان ملت، ناصرخسرو، بازار بزرگ، باغ سپهسالار، سعدی شمالی و جنوبی با وجود فضای به شدت امنیتی در اعتصاب هستند.»

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو بازاریان دستکم ۱۸ شهر کردنشین به اعتصاب پیوسته‌اند؛ ایلام، کرمانشاه، روانسر، جوانرود، پاوه، کامیاران، دهگلان، سنندج، مریوان، بانه، سقز، دیواندره، بوکان، مهاباد، پیرانشهر و اشنویه، بیجار، سردشت و اسلام‌غرب.

مشهد، تبریز، شیراز، کرمانشاه، رشت، ماهشهر ، یزد و کرمان شاهد اعتصاب دست‌کم بخشی از بازار هستند. 

جوانان مشهدی بامداد سه‌شنبه ۲۴ آبان، روی تابلوی خیابانی که نام پدر علی خامنه‌ای را دارد، اسم حسین رونقی را چسباندند.

در ویدئویی از تجمع کارگران ذوب آهن اصفهان، این شعار شنیده می‌شود: «وعده وعید کافیه، سفره‌ ما خالیه»

ویدئویی از خیابان چراغ برق تهران، آتش زدن یک مبل در خیابان و تجمع گروهی از مردم و کسبه را با طنین شعار “مرگ بر دیکتاتور” نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند در بورس پارچه مبل دروازه شمیران، همه مغازه‌ها تعطیل هستند.

درگیری در شریف، پلی‌تکنیک و علم و صنعت

تحصن دانشجویان پلی تکنیک

دانشگاه‌ها هم‌چنان پیشتاز اعتراض و کانون تحصن هستند. در نوشیروانی بابل، رازی کرمانشاه، آزاد تبریز، آزاد اصفهان، آزاد کرج، آزاد تهران غرب، فردوسی مشهد، تهران، بهشتی، علامه، علم و صنعت، خواجه‌نصیر، شریف و پلی تکنیک دانشجویان با شعارهای ضدحکومتی یا پرفورمنس‌های هنری، همراهی و همبستگی باخیزش سراسری  را نمایش دادند.

از دانشگاه علم و صنعت، پلی‌تکنیک و شریف خبر درگیری و دستگیری دانشجویان معترض می‌رسد. کاربران شبکه‌ها از زخمی شدن چند دانشجو گزارش داده و درخواست کمک کرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های اقتصاد و مدیریت و دامپزشکی ارومیه کلاس‌ها را بایکوت کردند. دانشجویان دانشگاه کردستان در فضای باز. صحنه بسته شدن نورخدا لجعی به میله را بازسازی کردند. 

در ویدئویی از تجمع دانشجویان علم و فرهنگ تهران این شعار طنین دارد: «خونی که در رگ ماست، خوراک رهبر ماست»

مهاجری: بی‌حجابی مثل ماهواره به عرف مبدل می‌شود

محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری “خبر آنلاین” و فعال اصولگرا در یادداشتی با اشاره به حضور چشمگیر زنان بدون روسری در شهرهای بزرگ، پیش‌بینی کرده که این امر به تدریج به عرف مبدل شود: «… و جامعه آن را بپذیرد، همانطور که همانطور که در مورد ماهواره پذیرفت.»

مهاجری تاکید کرده که گشت ارشاد و مساله حجاب، ۴۰ سال است یک مقوله اجتماعی – سیاسی – اعتقادی حل نشده باقی مانده اما ساختار سیاسی پیوسته ادعا می‌کند اکثریت ۸۰درصدی موافق است: «اما کف جامعه واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.»

او با ذکر نمونه‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸، انتقاد کرده که نسخه تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران در مواجهه با هر بحران “جمع کردن” بوده، نه “حل کردن”. مهاجری با اذعان به این که اعتراضات ۱۴۰۱ ماهیتا با رویدادهای قبلی تفاوت دارد، رویه معمول دستگاه‌های جمهوری اسلامی برای جمع کردن مسئله را زیر سوال برده است.

جواد نکونام هم دعوت قطر را رد کرد

خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که مقامات قطر دو مرتبه از جواد نکونام که رکورددار بیشترین بازی ملی در تیم فوتبال ایران است، برای تماشای بازی‌ها در دوحه دعوت کرده‌اند اما او نپذیرفته است.

ایسنا نوشته که نکونام این دعوت‌ها را برای ابراز همدردی با مردم ایران قبول نکرده است.

نکونام در حال حاضر سرمربی تیم فولاد خوزستان است.

پیش‌تر علی دایی در اکانت اینستاگام خود خبر داده بود که دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را رد کرده تا “این روزها در کنار مردم” باشد.

علی کریمی در تازه‌ترین توییت در تجلیل از همراهی مردم با اعتصابات نوشته است: «دم همه اونایی که کسب و کارشون رو تعطیل کردن و به اعتصابات سراسری پیوستند گرم. به مردم در خیابون‌ها بپیوندین. دشمن از جمعیت و با هم بودن میترسن.»

هم‌زمان و در حالی که ملاقات اعضای تیم ملی فوتبال و کی‌روش با ابراهیم رئیسی جنجالی شده، برخی سایت‌های داخلی در شیطنتی رسانه‌ای، عکس یادگاری علی دایی و علی کریمی با محمود احمدی‌نژاد در آستانه عزیمت به جام جهانی ۲۰۰۶ را منتشر کرده‌اند.

سازمان ملل: جمهوری اسلامی همه بازداشتی‌ها را آزاد کند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل با تقبیح صدور بیش از ۱۰۰۰ کیفرخواست علیه معترضان، از مقامات جمهوری اسلامی خواست همه کسانی را که در تظاهرات مسالمت‌آمیز دستگیر کرده، آزاد کند و پرونده‌های اتهامی را ببندد.

جرمی لارنس، سخنگوی این سازمان به خبرنگاران در ژنو گفت: «مقامات ج. ا به جای باز کردن فضا برای گفت‌وگو در باره مطالبات مشروع مردم، آنها را منکوب می‌کنند.»

طبق اعلام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، بیش از ۱۵۰۰۰ نفر در جریان خیزش سراسری جاری بازداشت شده‌اند. تا کنون یک نفر رسما به اعدام محکوم شده و علیه ۹ نفر دیگر کیفرخواست‌هایی صادر شده که احکام‌شان می‌تواند اعدام باشد.

لارنس گفت: «جرائمی که به طور مستقیم و عمدی به مرگ منجر نمی‌شوند، هرگز نمی‌توانند مبنایی برای مجازات اعدام باشند.»

او افزود که تعداد کشته شدگان خیزش جاری از آمار قربانیان تظاهرات آبان ۹۸ فراتر رفته است: «توسل به زور و سرکوب تا ۱۲ نوامبر به کشته شدن دستکم ۳۲۶ نفر از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن منجر شده است.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است ۲۴ نوامبر نشستی ویژه در باره ایران با محور تحقیقات بین‌المللی پیرامون سرکوب اعتراضات برگزار کند.

دویچه وله


اعتصاب و اعتراض سراسری در ایران

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که از حوالی ظهر روز سه شنبه ۲۴ آبان، اعتصاب و اعتراض اکثر شهرهای ایران را فراگرفته است. کسب‌وکارها تعطیل و مردم در حال اعتراض هستند. بازار تهران و کسبه مراکز مهمی مانند پاساژ علاءالدین در پایتخت تعطیل شده و صاحبان کسب و کار در  حال اعتراض‌اند. این وضعیت در دیگر شهرها نیز حاکم است.

امروز  نخستین روز از فراخوان سه‌روزه برای اعتصاب و اعتراض در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸ است.

در روزهای گذشته کنشگران محلی در شهرهای ایران؛ از جمله تهران، تبریز، زنجان، اصفهان، مشهد، اهواز، گرگان و بابل، به مناسبت سومین سالگرد کشتار مردم معترض در آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای تظاهرات و تجمعات گسترده در شهرهای ایران و خارج از کشور منتشر کرده بودند.

در این فراخوان مشترک آمده بود: «از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازارها شروع می‌کنیم و محله‌محور ادامه می‌دهیم و برای حضور در تمام میادین اصلی شهر حرکت می‌کنیم.»

در تهران؛ بازار بزرگ تهران، راسته عباس‌آباد، بازار کیف و چمدان در خیابان منوچهری تهران و پاساژ علاءالدین تهران از جمله مراکز مهم اعتصاب و اعتراض است.

بندرعباس، شیراز، گرگان، ‌یزد، اراک، سنندج، اصفهان، رشت، مهاباد، نجف‌آباد، کرج و… دیگر شهرهایی‌اند که امروز شاهد اعتصاب و اعتراض اصناف و مردم هستند.

برخی کنشگران سیاسی اعتراض‌های امروز ایران را بزر‌گ‌ترین و فراگیرترین اعتصابات سراسری در کل کشور، از آغاز اعتراضات شهریور و آبان ارزیابی کرده‌اند.

دو ویدیوی بالا از اعتصاب کسب‌وکارها در تهران است

شهرک غرب تهران، ۲۴ آبان

همزمان با آغاز اعتصاب‌ها در بازار و کسبه، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف نیز از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کرپه و دست به تحصن زدند. دانشگاه‌های کردستان، گیلان، اصفهان، آمل، کرج، بهشتی، شریف، امیرکبیر، هنر تهران، تربیت مدرس، علم و فرهنگ، رازی کرمانشاه، شیراز، خمینی شهر، آزاد تهران مرکز، تهران غرب، علوم تحقیقات، نوشیروانی بابل، و … روز سه‌شنبه شاهد تحصن و اعتراض دانشجویان بود.

* تحصن دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه تهران
تحصن دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه تهران که از ساعاتی پیش روبروی دانشکده فنی پایین شروع شد، با وجود رفتار غیرقانونی و خشونت‌آمیز حراست همچنان جریان دارد. طبق گزارشات ارسالی، دانشجویان این پردیس بر حق قانونی خود یعنی تحصن و اعتراض دانشجویی تأکید داشتند و مقاومت خود را ادامه داده‌اند، اما  با ادامه رفتار خشونت‌آمیز حراست دانشگاه تهران و لباس‌شخصی‌‌ها، این تحصن به درگیری تبدیل شده و طبق گفته دانشجویان تنش و درگیری در پردیس مرکزی دانشگاه تهران همچنان بالاست. از عوامل ایجاد درگیری و ضرب‌و‌شتم دانشجویان، شخص حسین ایزدیار رییس حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران می‌باشد.

* تجمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران
تجمع امروز دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در امیرآباد، علی‌رغم مقابله‌ی حراست، با همخوانی “سرود زن” و سر دادن شعارهای:
زاهدان کردستان چشم و چراغ ایران
کشته شده خدانور به دست چندتا مزدور
دانشجو بیدار است از استبداد بیزار است
قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان
زن زندگی آزادی
آزادی حق ماست، مهسا اسم رمز ماست
۱۵۰۰نفر کشته‌ی آبان ماست
دانشجوی زندانی آزاد باید گردد
دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد


* تجمع دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ
تجمع امروز دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ همراه با پلاکاردهای:
“زن زندگی آزادی”
“هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم”
“سکوت شما ینی حمایت از ظلم و ظالم” و نام مهسا امینی به همراه نام‌های دیگر کشته‌شدگان.

* تجمع امروز دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس.
از جمله شعارها:
“۱۵۰۰ نفر کشته‌ی آبان ماست”
“فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی”
“قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان”
“ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید”
“دانشجوی باغیرت حمایت حمایت”
“آزادی آزادی آزادی”

پرفورمنس اعتراضی دانشجویان دانشگاه کردستان | سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱

تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران
در تهران هم‌زمان با مردم و کسبه، دانشجویان نیز در چندین دانشگاه تهران تجمع و تحصن کرده‌اند. پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ ابان، این تجمع‌ها در برخی دانشکده‌های دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه بهشتی گزارش شده‌آند.

دانشگاه تبریز،‌ سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تجمع دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل مقابل سردر این دانشگاه / سه شنبه ۲۴ آبان

دومین روز از سالگرد کشتار آبان

اعتصاب سراسری در کشور ادامه دارد

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز چهارشنبه، برخی کسبه در شهرهای تهران، رشت، اصفهان، تبریز، شاهین‌شهر، خرم‌آباد، آباده، بابل، کرمانشاه، بهبهان، صومعه‌سرا، بروجرد، بوکان، قزوین، بندرعباس و اهواز، دست به اعتصاب زده‌اند.

امروز چهارشنبه، ۲۵ آبان، دومین روز از فراخوان سه‌روزه برای اعتصاب و اعتراض در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸ است.

اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، از روز ۲۴ آبان آغاز شد و در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان، صدها شهر در ایران به صحنه تظاهرات تبدیل شد. این اعتراض‌ها با کشتار بی‌سابقه نیروهای امنیتی مواجه شد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از قول منابع حکومتی شمار قربانیان بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند.

در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸، کنشگران محلی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، تبریز، زنجان، اصفهان، مشهد، اهواز، گرگان و بابل، به مناسبت سومین سالگرد کشتار مردم معترض در آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای تظاهرات و تجمعات گسترده در شهرهای ایران و خارج از کشور منتشر کردند.

در این فراخوان مشترک آمده بود: «از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازارها شروع می‌کنیم و محله‌محور ادامه می‌دهیم و برای حضور در تمام میادین اصلی شهر حرکت می‌کنیم.»

روز گذشته – سه‌شنبه ۲۴ ابان ۱۴۰۱ – و نخستین روز از اعتصاب و اعتراض به مناسبت سومین سالگرد کشتار آبان، به بزر‌گ‌ترین و فراگیرترین اعتصابات سراسری در کل کشور، از آغاز اعتراضات شهریور و آبان تبدیل شد.

در پایتخت، بازار تهران، خیابان‌های منوچهری، سپهسالار، نازی‌آباد، میدان قزوین، سه‌راه امین‌حضور، کوهسار، ستاری، فلسطین، شوش، صادقیه، شهران، بازار آهن شادآباد و بسیاری از مناطق دیگر در تعطیلی‌ کامل به سر می‌برند.

در مناطقی از بازار تهران، از بازار آهن تهران، نیروهای سرکوبگر به مردم اعتصابی و معترض حمله کرده‌اند.

در بازار تجریش نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی  به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. همچنین ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که تجمع اعتراضی مردم در ایستگاه‌های مترو را نشان می‌دهند. معترضان در ایستگاه مترو دروازه دولت، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر داده‌اند.


اعتصاب ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز پیاپی
کارگران ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.
اتحادیه آزاد کارگران از تشکل‌های مستقل کارگری ایران چهارشنبه ۲۵ آبان‌ گزارش داد که کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و در محوطه این شرکت تجمع کرده‌اند.
این اعتصاب مطابق فراخوان صورت پذیرفته است و کارگران خواستار تحقق مطالباتشان شده‌اند، از جمله افزایش دستمزدها، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل.

* نقشه اعتراض‌ها همزمان با سومین سالگرد کشتار آبان۹۸
همزمان با سومین سالگرد کشتار آبان ۹۸، در دهها نقطه تهران و شهرهای دیگر، گزارش‌هایی از اعتراض شهروندان و همچنین پیوستن کسبه به اعتصابات سراسری گزارش شده است.
نقشه زیر، محل‌هایی را نشان می‌دهد که تصاویری از اعتراض یا اعتصاب در آنجا به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده و بی‌بی‌سی موفق شده صحت آنها را تایید کند.
این نقشه، شامل اعتراض‌های روز سه‌شنبه (۲۴ آبان ماه) و گزارش‌های روز چهارشنبه (۲۵ آبان ماه) تا ساعت پنج عصر به وقت تهران است. اعتراض‌های احتمالی بعد از تاریک شدن هوا در روز چهارشنبه در این نقشه بازتاب پیدا نکرده.


پلیس ۱۱ نفر را در ارتباط با تعطیلی بازار تهران بازداشت کرد

پلیس می‌گوید ۱۱ نفر را که «قصد تعطیل کردن بازار تهران در روز گذشته» داشتند، بازداشت کرده است. همزمان وزارت کشور نیز درباره به تعطیلی کشاندن بازار هشدار داده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است چهارشنبه ۲۵ آبان اعتصاب در نقاطی از بازار تهران ادامه یافته است.
مهدی حاجیان سخنگوی پلیس مدعی شد «صبح روزگذشته افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد. البته بازار با قدری تاخیر شروع به کار کرد».
این مقام پلیس مدعی شد «تعدادی از بازداشت شدگان در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند.»
به گزارش بی‌بی‌سی، حکومت ایران اعتراضات مردم این کشور را به «دشمنان خارجی» مرتبط می‌دانند و می‌گویند کشورها و رسانه‌های خارجی این اعتراضات را تحریک و هدایت می‌کنند.
تا کنون نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در خصوص بازداشت‌های گسترده، نقض حقوق معترضان و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی و اعترافگیری هشدار داده‌اند.
احمد وحیدی وزیر کشور ادعا کرد «در یکی دو روز گذشته بسیاری از کسب و کارها گلایه داشتند که افرادی مزاحم‌شان شدند و مانع از کسب و کارشان شدند که تعدادی از آن افراد دستگیر شده‌اند».
روز گذشته ۲۴ آبان تصاویری از اعتراضات در بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیده می‌شود معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند. دیروز و امروز تصاویر از تعطیلی بسیاری از بخش‌های بازار تهران منتشر شده است.

فاز جدید اعتراضات سراسری ایران
روز سه‌شنبه ۲۴ آبان همزمان با اعتصاب گسترده بازاریان، کسبه و کارگران در ده‌ها شهر ایران، شهروندان در گوشه و کنار ایران به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی و سرانش شعار سردادند. گزارش‌ها از تیراندازی مستقیم ماموران به سوی معترضان در بعضی مناطق حکایت دارند.


سومین روز اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان

ایران‌وایر: اعتصابات سراسری برای سومین روز پیاپی ادامه یافت. امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۱ سومین روز اعتصاب سراسری در بسیاری شهرهای ایران است که در ادامه اعتراضات دو ماه اخیر «زن زندگی آزادی» و در سه روز اخیر به‌مناسبت سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ انجام می‌گیرد.

بر اساس اخبار منتشر شده علاوه بر بازار بزرگ تهران، بازاریان در اراک و تبریز، مشهد، تبریز، اصفهان، نجف‌آباد، اراک، ایلام، گرگان، بابل و صومعه‌سرا نیز امروز در اعتصاب به‌سر می‌برند.

در تهران گذشته از بازار بزرگ بخش‎های دیگری از جمله بازار کفاشان، مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند.

بازاریان در مجتمع تجاری شانزه‌لیزه تهران هم با بسته نگه داشتن مغازه‌ها به اعتصابات سراسری پیوستند.

کسبه بازار آهن شادآباد تهران در روز پنج‌شنبه همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند.

کسبه و پارچه‌فروشان در خیابان فلسطین تهران با بسته‌ نگه داشتن مغازه‌های خود به اعتصابات سراسری بازاریان پیوستند.

همچنین بازاریان و کسبه در ۱۲ شهر کردنشین غرب کشور، از اشنویه و مهاباد در شمال غرب، تا سنندج و کامیاران و سرپل‌ذهاب در مناطق جنوبی‌تر، در اعتصاب کامل به‌سر می‌برند.

گزارش‌هایی هم از بابل در استان مازندران منتشر شده که بازاریان این شهر مغازه‌های خود را تعطیل کرده و دست به اعتصاب زدند.

در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، نیز کسبه و بازاریان مغازه‌های خود را تعطیل کردند و به اعتصاب سراسری پیوستند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که در بازار تبریز، فشار نیروهای حکومتی بر کسبه برای بازکردن مغازه‌ها شدت گرفته اما در این امر ناموفق بوده‌اند و با ادامه نافرمانی مدنی کسبه از دستور این نیروها تعدادی از کسبه نیز بازداشت شده‌اند.

در همین رابطه نیروهای سرکوب‌گر با حمله به کسبه‌ای که در مشهد اعتصاب کردند، آن‌ها را هدف ضرب و جرح قرار دادند.

هرچند که بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‎های اجتماعی در شهر مشهد کسبه با تعطیل کردن مغازه‌هایشان برای سومین روز پیاپی، اعتصاب را ادامه دادند.

فراخوان‌های اعتصاب سراسری از شهروندان برای اعتصاب در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان دعوت کردند. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کسبه و بازاریان ده‌ها شهر ایران دست از کار کشیدند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *