افتتاح جشنواره ادینبورگ: از آرین موشکین تا سیندرلا

 

 

 

 

 

 

 

                     نمایی از باله سیندرلا    

 

جشنواره بین المللی ادینبورگ روز پنجشنبه نهم اوت در این شهر تاریخی اسکاتلند افتتاح می شود و تا دوم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

ادینبورگ به سنت هر ساله میزبان هزاران هنرمند در زمینه های تئاتر، رقص، موسیقی، باله، اپرا و شوهای کمدی تک نفره است تا صدها هزار جهانگرد را از نقاط مختلف جهان به این شهر تاریخی زیبا – اما همیشه بارانی- جذب کند و شاهد یکی از بزرگ ترین جشنواره هنری جهان باشد.

جشنواره ادینبورگ که حالا ششمین دهه خود را تجربه می کند، پس از سال های جنگ جهانی دوم (۱۹۴۷) به عنوان مرهم زخم های جنگ راه اندازی شد. در ابتدا تنها یک بخش رسمی با عنوان جشنواره بین المللی ادینبورگ وجود داشت و طی سال ها برگزار کنندگان قصد داشتند با دعوت از گروه های مختلف نمایشی از کشورهای مختلف جهان، به زعم خودشان “فرصت اجرای ایده های الهام بخش و خلاق” را فراهم کنند، اما محدودیت این بخش و عدم پذیرش بسیاری از آثار، باعث شد که رفته رفته گروه های مختلف به اجاره تالارها و اجرای همزمان آثارشان علاقه نشان دهند و همین زمینه شکل گیری جشنواره “فرینج” یا “حاشیه” شد که رفته رفته از حاشیه درآمد و امسال شصت و ششمین سال خود را با ده ها هزار اجرا جشن می گیرد.

جشنواره ادینبورگ در اسکاتلند و آوینیون در فرانسه، شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند و در واقع رقابت تنگاتنگی را هم تجربه می کنند و برگزارکنندگان آنها هرکدام هرازگاه مایلند خود را بزرگ ترین جشنواره هنری جهان لقب دهند.

افتتاح جشنواره امسال مصادف با برگزاری المپیک در لندن است و مدیران جشنواره از سال قبل از سایه قرار گرفتن آن در قبال المپیک ابراز نگرانی کرده اند، اما به نظر می رسد ادینبورگ امسال هم به مانند سال های قبل از رونق زیادی برخوردار باشد.

از چهره های مطرح تا جوانان تازه کار

برگزار کنندگان جشنواره امسال دو هدف را در پیش گرفته اند: دعوت از چهره های بسیار مطرح برای اجرا و امکان دادن به چهره های جوان و تازه برای ارائه کار خود.

در راستای امکان دادن به جوانان، هنرجویان مدرسه رقص معروف گیلیارد در نیویورک برای اجرا در جشنواره دعوت شده اند، همین طور گروه ارکستر جوان اتحادیه اروپا و گروه جوان بازیگرهای آکادمی دمیتری کریموف از مسکو.

برای دعوت از چهره های شناخته شده، امسال برای اولین بار “مرکز رویال هایلند” برای اجرای نمایش های عظیم انتخاب شده است. این محل که در فاصله نسبتاً دوری از شهر ادینبورگ قرار دارد، میزبان اجراهایی است که به به قول برگزار کنندگان “امکان اجرا در تالارهای بسته را ندارند.”

آرین موشکین؛ سینما و ژول ورن

آرین موشکین هنرمند سرشناس فرانسوی با گروه تئاتری آوانگاردش که در سال ۱۹۶۴ تاسیس کرده(تئاتر دو سولی) یکی از سه اجرای بزرگ در این محل را کارگردانی می کند. این نمایش که “بازماندگان فول اسپوآر”(یا طلوع) نام دارد بر اساس رمانی از ژول ورن نوشته شده و به زبان انگلیسی و فرانسوی با زیرنویس انگلیسی اجرا می شود.

نمایش داستان فیلمبرداری یک فیلم صامت بر اساس داستانی از ژول ورن را پیش از آغاز جنگ جهانی اول روایت می کند.

“یکی از دیگر آثار پرسر و صدای جشنواره امسال اثری است به نام “سرعت نور” که در آن در دل کوه ها دونده هایی با نورهای متفاوت در دل تاریکی شب فضای غریبی خلق می کنند و تماشاگران هم به عنوان کسانی که در در دل کوه راه می روند، به بخشی از اجرا بدل می شوند.”

موشکین که یکی از شناخته شده ترین کارگردانان زنده تئاتر جهان است، کمتر در بریتانیا اجرا داشته و این اجرای عظیم فرصتی است برای دوستداران تئاتر در بریتانیا تا به تماشای اثری از او بنشینند.

شکسپیر به زبان امروز

“۲۰۰۸:مکبث” عنوان اجرای تازه ای است از نمایشنامه مشهور ویلیام شکسپیر که این بار به زمان حال آورده شده و قصد دارد خشونت و قتل و جنگ را بر اساس شخصیت های شناخته شده شکسپیر به جهان امروز ما بیاورد. در این نمایش ویدئوپروجکشن نقشی اصلی و اساسی در اجرا پیدا می کند و بخش عمده ای از نمایش را پیش می برد.

اما اجراهای شکسپیری نقش مهمی در جشنواره امسال دارند. کامیل اوسالیوان، خواننده ای که برای چند سال در بخش فرینج ادینبورگ اجرا داشت، امسال در بخش جشنواره بین المللی در نمایشی با عنوان تجاوز به لوکرسیا که بر اساس شعری از شکسپیر اجرا می شود، بازی می کند و می خواند.

از بانوی زیبای من تا سیندرلا

اجرای تازه ای از بانوی زیبای من با عنوان “بانوی زیبای من- یک زبان آزمایشگاهی” هم به کارگردانی کریستوف مارتالر، یکی از تحسین شده ترین کارگردانان اروپایی اجرا خواهد شد.

جاناتان سوئیفت هم با سفرهای گالیورش به روی صحنه تئاتر ادینبورگ می آید. سیلویو پورکارت، کارگردان رومانیایی این اثر که پیشتر فاوست را در سال ۲۰۰۹ در جشنواره ادینبورگ به روی صحنه برده بود، اولین اجرای جهانی این برداشت مدرن از اثر سوئیفت را با مخاطبان قسمت خواهد کرد.

سیندرلا هم به عنوان یک باله باشکوه به روی صحنه بازمی گردد. این باله که شکل داستان‌گویی دارد با اجرای زنده ای از اثر سرگئی پروکوفیف اجرا می شود و داستان سیندرلایی را می گوید که از حضور در سالن رقص منع شده است.

یکی از دیگر آثار پرسر و صدای جشنواره امسال اثری است به نام “سرعت نور” که در آن در دل کوه ها دونده هایی با نورهای متفاوت در دل تاریکی شب فضای غریبی خلق می کنند و تماشاگران هم به عنوان کسانی که در در دل کوه راه می روند، به بخشی از اجرا بدل می شوند.

بی بی سی  19 مرداد 1391

Print Friendly, PDF & Email