فازهايى كه ديگر راه اندازى نمی‌شود پارس جنوبى؛ پایان ناکام یک آرزو؟

رسانه ها دیروز در حالى از عدم راه اندازی فازهای جدید در پارس جنوبی خبر دادند که وزیر نفت مدعی راه اندازی چندین فاز از پروژه های مشترک پارس جنوبی بعد از مدت ها تأخیر شده است. گرچه پیش از این خبرها از خروج پیمانکاران خارجی از طرح پارس جنوبی خبر داده بودند و کشور قطر نیز با برداشت چند برابری از این ذخایر بیشترین سود را عاید خود کرده، اما مسوولان کشور هنوز بر بی تأثیر بودن تحریم ها و حتى مفید بودن آنها اصرار دارند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ روند تاخیر در ساخت و توسعه هفت فاز جدید پارس جنوبی نشان می دهد که امکان راه اندازی حتی یک فاز استاندارد پارس جنوبی شامل سکو، چاه‌ها، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه‌های ساحلی در این میدان مشترک گازی تا پایان سالجاری وجود ندارد. ریشه تاخیرها در پارس جنوبی نه موضوعی بیرونی بلکه موضوعی داخلی است، چراکه در شرایط فعلی برای اجرای پروژه‌ها در سطح صنعت نفت هیچ گونه اولویت بندی متناسب با منابع مالی، کالا و تجهیزات موجود وجود ندارد.

بنابراین گزارش، از سال گذشته نام طرح توسعه هفت فاز پارس جنوبی شامل فاز ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در لیست پروژه‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفت و این هفت فاز مشترک گازی باید تا پیش از پایان فعالیت دولت دهم در مدار بهره‌برداری قرار می گرفت. با این وجود پیشرفت فعلی ساخت و توسعه این هفت فاز پارس جنوبی نشان می‌دهد امکان راه اندازی کامل حتی یک فاز استاندارد پارس جنوبی شامل سکو، چاه‌های حفاری، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه‌های گاز ساحلی دستکم تا پایان فعالیت دولت دهم و حتی تا پایان سالجاری وجود ندارد.

این در حالیست که خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر نفت در خصوص راه اندازی سه فاز پارس جنوبی را طی امسال وعده داد.

به نوشته این خبرگزاری، وزیر نفت از راه اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی خبر داد و گفت: “بهره برداری از میدان های مشترک نفت و گاز از اولویت‌های کاری وزارت نفت در سال ۹۲ است.”

بنابر این گزارش، رستم قاسمی، وزیر نفت در جلسه ای مشترک با مدیران فازها و طرح های پارس جنوبی در اولین روزهای کاری سال ۹۲ اظهار کرد: “با راه‌اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۲، حجم تولید گاز کشور افزایش خواهد یافت.”

این خبرگزاری همچنین می افزاید: ” بازدید از عملیات اجرایی فازهای ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ۱۵ و ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ از دیگر برنامه های وزیر نفت در اولین سفر کاری به عسلویه در سال ۱۳۹۲ بود.”

از سوی دیگر خبرگزاری دولت نیز به نقل از محمد عالمی قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران از حفاری بیش از ۱۶هزار متر چاه های نفت و گاز در ۱۳ روز ابتدایی امسال خبر داد. این به معنی آن است که روزانه ۱۲۳۰/۷۶ متر حفاری انجام شده است. به گفته این مقام دولتی، این میزان عملیات نسبت به شاخص برنامه، یک هزار و ۷۸۰ متر افزایش دارد.

این خبرها در حالی منتشر می شود که پیش از این بسیاری از خبرگزاری های کشور با اشاره به خروج پیمانکاران خارجی از طرح های مشترک پارس جنوبی و بر زمین ماندن این پروژه ها، از رشد چند برابری برداشت کشور قطر در حوزه های مشترک پارس جنوبی خبر داده و حتی در برخی خبرها میزان خسارات وارده بابت خروج تنها کشور چین از پارس جنوبی را بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار برآورد کرده و این نوع رفتار چین را نوعی خوش‌ خدمتی چینی‌ها به‌ قطر در پارس‌جنوبی دانسته اند.

همچنین شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۲۰۱۲ با وقت کشی و تاخیر یکهزار و ۱۰۰ روزه خود باعث توقف عملی این طرح شده و در نهایت نیز از پروژه خارج شد.

پیش از این نیز پایگاه دیپلماسی ایرانی نوشت که فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی با قراردادی ۶۰ ماهه به چینی ها واگذار شده بود که چینی ها نیز نهایتا با خلف وعده های فراوان پای خود را از این پروژه میلیاردی بیرون کشیدند.

گرچه خروج کشور چین از پروژه های پارس جنوبی خبر تازه ای نیست اما با توجه به تازه ترین خبرها می توان به وضوح تأثیر تحریم ها بر صنعت نفت و گاز کشور را در ارتباط با همکاری دیگر کشورها و برداشت از ذخایر مشترک گازی و نفتی دریافت کرد.

کارشناسان بر این نکته تأکید می کنند که علی رغم ادعای حاکمیت در خصوص عدم تأثیر تحریم ها بر صنعت نفت و گاز کشور، آنچه امروز به وقوع پیوسته، شکست و عقب نشینی در پروژه های حساس وبزرگ گاز و انرژی است که با اشتراک این حوزه ها با دیگر کشورهای منطقه، تنها نتیجه حاصله از این نوع سیاست ها، چیزی جز باخت و از دست دادن ثروت ملی کشور نیست و مسوولان کشور باید بابت این حجم خسارت وارده به ذخایر ملی پاسخگو باشند.

راه دیگر      دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲  – ۸ آوریل ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email