پيش گويى فرمانده نيروى انتظامى / بالاى ۶۵درصد در انتخابات شرکت می‌کنند

هنوز تکلیف خشونت‌های خیابانیِ اعمال شده توسط نیروهای انتظامی در سال ۸۸ روشن نشده‌ و خاطرات اَعمال نیروی انتظامی در آن ایام، از اذهان بیرون نرفته‌اند. امّا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، “فرمانده‌ی نیروی انتظامی”، بازهم و برای چندمین مرتبه در چند ماه اخیر، در عرصه‌ی مطبوعات حاضر شده و قدرت‌نمایی می کند. سردار “احمدی مقدم” برای نشان دادن قدرتِ سازمان تحتِ امر خویش، آمار و ارقامی را ارایه می کند که عملکرد سال گذشته‌ی نیروی انتظامی را، «بسیار موفقیت آمیز» جلوه می‌دهد؛ وی همچنین، از «محبوبیت نیروی انتظامی بین مردم» سخن می‌گوید و از بیان «ورود نیروی انتظامی به حیطه‌ی مسایل امنیّتی در آستانه‌ی انتخابات» ابایی ندارد.

تأمین امنیّت‌، برای انجام پیش‌گویی

“سردار احمدی مقدم” در اولین نشست خبری سال ۹۲ که روز بیستم فروردین‌ماه برگزار شد، با دستورالعمل قرار دادن شعار “حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی”، گفت: «امیدواریم بتوانیم مثل همه‌ی دستگاه‌های کشور در هر دو عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی اهداف کشور را محقق کنیم و با تقویت امنیت مردم، بستر ساز اقدامات سیاسی و اقتصادی کشور باشیم».

فرمانده‌ی نیروی انتظامی با بیان این مطلب که: «انتخاباتِ امن، چشم انداز اصلی حماسه‌ی سیاسی سال ۹۲ است و ناجا با اشرافِ اطلاعاتی، آمادگی کامل خود را برای برپایی امنیت در انتخابات ۹۲ فراهم کرده است»، افزود: «از نامزدهای انتخاباتی می‌خواهیم تا از ایجاد تنش، توهین و تخریب شخصیتی پرهیز کنند و تنها به ارائه‌ی برنامه‌های کاری خود بپردازند».

احمدی مقدم با پیش‌بینی حضور بالای ۶۵ درصدی مردم در پای صندوق‌های رأی، دلیل این مشارکت را، “وجود دشمن” اعلام کرد. او در این زمینه گفت: «مردم با حضور پرشور در ۲۲ بهمن، روحیه‌ی دشمن ستیزی خود را به جوامع بین المللی نشان دادند و ۸۵ درصدِ مردم، دشمن را منشأ مشکلات کشور اعلام کردند».

فیلم نوروزی، عدم موفّقیّت

سردار احمدی مقدم، در عین حال که کارکرد سال ۹۱ نیروی انتظامی کل کشور را در مقایسه با سال پیش از آن، در همه‌ی زمینه‌ها کاملا مثبت می‌داند، خاطر نشان کرد: «فعالیت‌ها تنها در یک مورد، نسبت به سال گذشته موفقیت آمیز نبوده». وی این عدم موفقیت را نیز صرفا در آمار مربوط به سال ۹۲ برشمرد و گفت: «تنها در سال جاری و در ایام نوروز، با افزایش ۲۰ درصدی سرقت روبرو بودیم». وی افزود: «متاسفانه در این زمینه، برخلاف سایر جرائم به موفقیت خوبی دست پیدا نکردیم ولی امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای مهار سرقت‌های خرد داریم چرا که یکی از عامل‌های اصلی احساس عدم امنیت در جامعه، مربوط به سرقت‌های خرد است».

گشتِ مردمیِ ارشاد

اما در مورد “گشت ارشاد” که بسیاری معتقدند: «با نزدیک شدن به انتخابات، از فشار و میزان خشونت مجریان این طرح، بصورت مشهود کاسته می‌شود و اندکی بعد از انتخابات، مجددا بیش از پیش، شدت می‌یابد»، احمدی مقدم اظهار داشت: «عملکرد پلیس، تابع مطالبات مردم است و پلیس موظف است از این به بعد روی افکار عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی بیشتر سرمایه گذاری کند؛ چرا‌که همواره اقدامات فرهنگی و اجتماعی پلیس با واکنش مثبت مردم رو‌به‌رو بوده است». او همچنین تصریح کرد: «در برخورد‌ها، تحت تاثیر رفتار‌ها و شرایط قرار نمی‌گیریم. ولی شرایط، ویژگی خود را دارد و ما امنیت اخلاقی خود را تقویت خواهیم کرد».

نامعترضانِ بافرهنگ

فرمانده‌ی نیروی انتظامی، در این نشست خبری، “نشنیدن صدای اعتراض مردمی که تحت فشارهای اقتصادی سال گذشته کمر خم کرده‌اند” را، «افزایش سطح فرهنگ آن‌ها» دانست و گفت: «انتظار می‌رفت با توجه به مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی‌ها، اعتراضات در اقشار ضعیف جامعه و به ویژه کارگران، بیشتر باشد؛ ولی با توجه به ارتقای سطح فرهنگ و همبستگی مردم، اعتراضاتِ نهاد‌ها به ویژه بخش کارگری، ۳۷ درصد کاهش داشته است».

جرم، از جامعه تا پرسنل نیروی انتظامی

احمدی مقدم، امسال هم به مانند سال‌های پیش، آمار جرایم در سطح جامعه را «همراه با کاهش چشم‌گیر و کمتر از سال گذشته» اعلام کرد. این در حالی‌ست که او درباره‌ی وضعیت ارتکاب جرایم در نیروی انتظامی، از «اخراج  ۶۸۳ مأمور مجرم از نیروی انتظامی و جریمه‌ی باقی پرسنلِ خاطی، متناسب با جرم‌شان» خبر داد.

وی در همین زمینه گفت: « بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از مردم، اخاذی، تهدید، توهین، رشوه‌گیری، سوءاستفاده از مقام و پست و ضرب و شتم مردم، از مهم‌ترین جرایم ماموران “ناجا” بوده است و مردم مطمئن باشند در صورت اعلام ارتکاب جرمِ ماموران، با مجرمان برخورد خواهد شد».

او همچنین از تعلّق گرفتن جایزه، متناسب با مبلغ رشوه‌ی پیشنهادی به مامورین خبر داد و گفت: «به مامورانی که ردّ رشوه کرده‌اند جهت تشویق، تا سقف مطلوبی متناسب با میزان پیشنهادیِ رشوه، پاداش تعلّق می‌گیرد».

الو! پلیس! متشکّریم!

فرمانده‌ی نیروی انتظامی، تعامل مردم با پلیس را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ضمن بیان این مطلب که «در ایام نوروز ۱۷ هزار تماس با ناجا گرفته شد که ۵۰ درصدِ این تماس‌ها مربوط به تقدیر از عملکرد پلیس و نزدیک به ۳ درصد این تماس‌ها مربوط به قصور مامورهای نیروی انتظامی بوده است»، افزود: «بیشترین علل نارضایتی مردم از عملکرد پلیس در ایام نوروز، برخورد نامناسب و تندی ماموران پلیس، وقوع نا‌امنی و سرقت، سخت‌گیری غیرضروری، ترافیک سنگین و عدم پاسخ‌گوییِ واحدهای انتظامی بوده است».

فراموشی از نوع اجباری

نزدیک به چهار سال از انتخابات سال ۸۸ می‌گذرد. هنوز رخ‌داد “برخورد دوگانه‌ی نیروی انتظامی با مردمِ رأی‌دهنده، با فاصله‌ی چند ساعتیِ پیش و پس از برگزاری انتخابات”، از خاطره‌ی ایرانیان پاک نشده است. همچنان، خبر اِعمال محکومیت و یا حتی ذکر نامی از مامورین خاطی آن دوران، که تا آنجا پیش رفتند که از خودروی نیروی انتظامی برای زیرگرفتن مردمِ معترض در خیابان‌ها هم استفاده کردند، شنیده نشده است. هنوز صدمات مالی و جانی‌ای که برخی معتقدند توسط ماموران نیروی انتظامی و در زمان ریاست آقای احمدی مقدم به مردم وارد شده، جبران نشده است؛ اما فرمانده‌ی نیروی انتظامی کشور، از تأمین امنیت انتخابات سال ۹۲ سخن می گوید و قوای خود را آماده‌ی برگزاریِ آن می‌سازد.

راه دیگر     چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲  – ۱۰ آوریل ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email