گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر!

فرارسیدن اول ماه مه، روز جهانی کارگر را به کارگران و دیگر مزد و حقوق بگیران کشورمان تبریک می گوئیم. اول ماه مه روز همبستگی کارگران جهان در تلاش برای ایجاد دنیایی بهتر و انسانی تر است. کارگران جهان با برگزاری مراسم و راهپیمائی در این روز تاریخی، دستاوردهای مبارزات خود را ارج می گذارند و مطالبات خود را برای بهبود شرائط زندگی شان مطرح می سازند.

امسال کارگران کشور ما در حالی به استقبال اول ماه مه می روند که گذران زندگی شانسخت تر شده است. بحران اقتصادی بر اثر سیاست های ناکارآمد حکومت، فساد و رانت خواری حاکم بر کشور و نیز تاثیرات مخرب تحریم های بین المللی به اوج خود رسیده است. بسیاری از بنگاه های اقتصادی یا تعطیل شده اند و یا با اخراج کارگران از تولید خود کاسته اند. بیکاری، تورم و گرانی سرسام آور مایحتاج عمومی، تامین حداقل زندگی را برای بخش مهمی از کارگران و زحمتکشان دشوارتر از پیش ساخته است. هم چنین، امنیت شغلی کارگران با رواج قراردادهای سفید امضا از بین رفته است. در چنین شرائطی، دولت حداقل دستمزد برای سال ۹۳ را ۶۰۹ هزار تومان تعیین کرده است و در حالی که نرخ تورم رسما ۳۶.۶ درصد اعلام شده است، حداقل دستمزد را نسبت به سال ۹۲ فقط ۲۵ درصد افزایش داده است. این در حالی است که خط فقر برای یک خانواده متوسط ۴ نفره طبق برآورد کارشناسان، حدود دو میلیون تومان و بیشتر است.

کارگران کشور ما از امکان دفاع از حقوق خود محروم هستند. اعتراضات پراکنده و موضعی آن ها راه به جائی نمی برد. تشکل های مجاز و موجود در محیط کار، عموما وابسته به حکومت هستند و قادر به دفاع از حقوق اولیه کارگران در چارچوب قوانین موجود نیز نیستند. کارگران برای تامین حقوق اولیه و صنفی خود نیازمند سندیکا ها و اتحادیه هائی هستند که بتوانند خواست ها و مطالبات آنان را نمایندگی و پیگیری کنند. در کشور ما نه تنها هنوز حق تشکیل سندیکا و اتحادیۀ کارگری به رسمیت شناخته نشده است، بلکه فعالین کارگری مدام در معرض تهدید و دستگیری و زندان قرار دارند و هم اکنون تعداد زیادی از فعالین کارگری در زندان به سرمی برند. تعدادی دیگر نیز در آستانه اول ماه مه بازداشت شده اند.

‎‫اتحاد جمهوریخواهان ایران با پشتیبانی از تلاش های کارگران کشورمان در جهت ایجاد تشکل های صنفی خود، خواهان اجرای کنوانسیون های سازمان بین المللی کار و منشور حقوق سندیکائی از طرف جمهوری اسلامی است. ما از خواست کارگران و دیگر مزد و حقوق بگیران کشورمان در زمینۀ آزادی تشکیل سندیکاهای مستقل دفاع می کنیم و سندیکاها و دیگر نهاد های مدنی مشابه را از ملزومات اساسی گذار به دمکراسی و از پایه های اصلی استقرار جامعه مدنی می دانیم. ما همصدا با کارگران کشورمان خواستار تامین امنیت شغلی کارگران، حقوق و بیمه بیکاری، لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان و تضمین کامل و بی قید و شرط برابری حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی، و ممنوعیت کار کودکان هستیم.

در کشور ما کارگران بیش از یک قرن هست که اول ماه مه را جشن می گیرند. اما جز در مقاطع معدودی همواره با محدودیت هایی مواجه بوده اند که دولت ها تاکنون برای آن ها ایجاد کرده اند، امسال نیز در آستانه اول ماه تهدید فعالان کارگری از طرف ماموران امنیتی آغاز شده است و دولت جمهوری اسلامی از صدور مجوز راهپیمائی حتی برای تشکل های هم سو با دولت نیز، خود داری کرده است. ما خواستار اعلام روز اول ماه مه به ‎عنوان تعطیلی رسمی ‫و آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان کارگری و دیگر زندانیان سیاسی هستیم.

‎‫ ما با اعلام همبستگی با کارگران و زحمتکشان کشورمان در تلاش برای دستیابی به حقوق برحق خویش، هم میهنان را به شرکت در تجمعات روز اول ماه مه و همگامی با کارگران کشورمان فرا می خوانیم.

‎‫هیات سیاسی اجرائی
‎‫اتحاد جمهوری خواهان ایران
‎‫۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ – ۳۰ آوریل ۲۰۱۴

Print Friendly, PDF & Email