بابک زنجانی؛ رکورددار تخلف مالی در تاریخ ایران

دادستان تهران اعلام کرد
بابک زنجانی؛ رکورددار تخلف مالی در تاریخ ایران
شرق، علی ذهابی: سند بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی بعد از انقلاب از «مه‌آفرید خسروی» به نام «بابک زنجانی» انتقال داده شد. دادستان تهران روز گذشته اعلام کرد که پرونده بابک زنجانی بزرگ‌ترین پرونده دستگاه قضا بعد از انقلاب است و حجم آن «سه»برابر پرونده مه‌آفرید خسروی (متهم اختلاس سه‌هزار میلیاردی) است. «عباس جعفری‌دولت‌آبادی» همچنین گفت که در پرونده مه‌آفرید خسروی 500نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و برای 250نفر کیفرخواست صادر شده و به‌زودی متهمان دیگری در پرونده آریا محاکمه می‌شوند. شهریورماه سال 1390 بود که خبر اختلاس سه‌هزارمیلیاردی مانند بمب در میان افکار عمومی ترکید. اختلاسی که بعدها به «اختلاس بزرگ» معروف شد. اختلاسی بی‌سابقه که در آن زمان بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی کشور نام گرفت. اما حالا بنا به گفته عباس جعفری‌دولت‌آبادی «مه‌آفرید خسروی» یک پله پایین‌تر از «بابک زنجانی» قرار می‌گیرد؛ البته تا اینجای کار. چراکه پیش از این اکبر ترکان معاون رییس‌جمهوری گفته بود: «فساد 9هزارمیلیاردی بخش کوچکی از یک فساد ده‌ها‌هزارمیلیاردی است که به‌زودی از آن پرده‌برداری می‌شود.» بابک زنجانی تنها 9هزارمیلیاردتومان به وزارت نفت بدهکار است. به گفته وزیر نفت «زنجانی به هر ایرانی 110 هزار تومان بدهکار است.»دادستان تهران روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسرای جنایی و ارشاد گفت: «پرونده بابک زنجانی از نظر حجم مالی بزرگ‌ترین پرونده دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی است که حجم آن سه‌برابر پرونده مه‌آفرید خسروی است.» او درخصوص پرونده زنجانی توضیح داد: «زنجانی در سه حوزه تجارت، کارگزاری ارز و نفت فعالیت می‌کرد و در حوزه نفت خودش صادر‌کننده و تایید‌کننده ال‌سی بود.» عباس جعفری‌دولت‌آبادی تاکید کرد: «برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که پرونده بابک زنجانی فقط نوعی بدهکاری است، درحالی‌که این‌طور نیست. عدم پاسخگویی هر کسی در این پرونده باعث می‌شود که تحت تعقیب قرار گیرد.» محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل 90 پیش از این در پاسخ به سوال ایسنا که «آیا بابک زنجانی به غیر از بدهی جرم دیگری در پرونده دارد یا خیر؟» گفته بود: «فعلا قوه قضاییه چیزی در این رابطه به ما نگفته و اگر بازداشت وی فقط به خاطر بدهی بوده باشد، آزاد می‌شود.»
زنجانی پول تامین اجتماعی را واریز نکرده است
به گزارش مهر، جعفری‌دولت‌آبادی گفت: «بابک زنجانی در سیستم سوییفت پیغام می‌داد که پول واریز شده است و پس از بررسی مشخص شد این فقط یک پیغام بوده و پولی واریز نشده است. این کار همانند اقدامی بود که او در پرونده تامین اجتماعی در بانک مسکن انجام داده بود.»گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشان می‌دهد که بابک زنجانی در اختلاس سازمان تامین اجتماعی هم دست داشته است. اختلاس در تامین اجتماعی در زمان سعید مرتضوی متهم جنایت کهریزک اتفاق افتاد. مرتضوی که حتی پس از استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی با اصرار محمود احمدی‌نژاد تا پایان دولت دهم بر ریاست سازمان تامین اجتماعی باقی ماند. احمدی‌‌نژاد با تغییر نام سازمان به صندوق سعی داشت مرتضوی را در تامین اجتماعی نگه دارد، مصوبه‌ای که مجلس آن را غیرقانونی اعلام کرد و عدم تمکین دولت به قانون موجب شد تا بهارستانی‌ها عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را برکنار کنند. محمد‌جعفر منتظری رییس دیوان عدالت اداری در همین‌باره عنوان کرده بود: «در دوره گذشته رییس‌جمهور محترم به مردم دروغ می‌گفت و قانون را علنا زیر پا می‌گذاشت، یا مصوبه را طوری تنظیم می‌کردند تا قانون را دور بزنند و حالا هم می‌بینیم دارد گندش درمی‌آید.»
لایه‌های مختلف پرونده زنجانی
دادستان تهران همچنین از لایه‌های مختلف و متنوع پرونده بابک زنجانی خبر داد و گفت «هیچ‌کس در پرونده‌های اقتصادی مصون نیست و افراد زیادی در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. سراغ همه متهمان از ریز و درشت می‌رویم. نمی‌شود که عده‌ای به خودشان اجازه دهند موج رانت‌خواری راه بیندازند. در پرونده بابک زنجانی وجوه سنگینی جابه‌جا شده که ردیابی آن نیاز به زمان دارد.»این در حالی است که در پی دستور رییس‌جمهوری به معاون اولش مبنی بر «شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء‌استفاده از شرایط تحریم امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند» دولت نیز در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی به پرونده‌ زنجانی است.
پرونده «زنجانی» ؛ پرونده‌ای «ملی»
دادستان تهران افزوده است: «به همه دستگاه‌ها تاکید می‌کنم همه استعلامات و تحقیقاتی که می‌خواهیم را انجام دهند و به یاد داشته باشند این پرونده یک پرونده ملی است و اگر پاسخ ندهند باعث تعقیب آنها خواهد شد.»دولت‌آبادی در ادامه سخنان خود به سه حوزه فعالیت بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: «حوزه اول کارگزاری ارز بود که وی در این بخش نفوذ کرده و تحقیقات جامعی در این خصوص انجام شد و یکی از مدیران بانکی نیز در این بخش دستگیر شده است. بخش دوم اقدامات در حوزه نفت بود. او در معاملات نفتی که انجام شده خودش ال‌سی باز کرده و آن را تایید می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرکننده و تایید‌کننده ال‌سی‌ها یک نفر بوده است.»دولت‌آبادی افزود: «متهم برای پیشبرد کارهایش در کشورهای امارات، مالزی، ترکیه و تاجیکستان موسسات مالی تاسیس کرده بود. امیرمنصور آریا در تاسیس بانک ناکام ماند اما بابک زنجانی در خارج از کشور بانک تاسیس کرده بود. در ایران خودش ال‌سی صادر می‌کرد و در بانک‌هایش آن را تایید می‌کرد.»پیش از این رییس‌جمهوری در همین باره گفته بود: «همه این 9هزارمیلیاردتومان پول نفت نبوده و بخشی از آن پول نقد بوده که به بهانه پرداخت بدهی‌های کشور برخی افراد به جیب زده‌اند.»
زنجانی از سال 88 به تجارت پرداخته است
دادستان تهران همچنین با اشاره به بازداشت دو نفر درخصوص صدور ال‌سی‌ها گفت: «سومین حوزه فعالیت بابک زنجانی در حوزه تجارت است که وی از سال 88 به بعد فعالیت تجاری خود را در کیش و دوبی انجام داد.»دولت‌آبادی در پایان به بحث معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: «این درست نیست که بدون ضمانتنامه کافی وام کلان می‌دهند و بعد از قوه‌قضاییه می‌خواهند به موضوع ورود پیدا کنند. چرا معوقات بانکی سال به سال زیادتر می‌شود و تا بانک‌ها مدعی نشوند کار پیش نمی‌رود. دادستانی تهران در این حوزه اعلام آمادگی می‌کند اما بانک‌ها باید وارد عمل شوند. صرف دادخواست کافی نیست و به افرادی که بیش از هزارمیلیارد بدهکاری دارند بانک‌ها برای آینده وام کلان ندهند که بعد نتوانند آن را پس بگیرند.» معاون اول رییس‌جمهوری سه روز پیش خبر داد که اسامی 575 بدهکار کلان بانکی را به قوه‌قضاییه ارسال کرده است. اسحاق جهانگیری در نشستی که با اعضای رهروان مجلس (گروه اکثریت) داشت عنوان کرد کل معوقات بانکی به 82هزارمیلیاردتومان رسیده است. رقمی که نشان می‌دهد در هشت سال گذشته 17برابر رشد کرده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد معوقات بانکی در شهریور سال 1384 تنها 1/5 هزار میلیارد تومان بوده است. جهانگیری به نقل از سیف رییس کل بانک مرکزی گفته بود بخش زیادی از معوقات بانکی تنها در دست 20 نفر است. این در حالی است که مدیرعامل بانک ملی عنوان کرده بود: «11 هزار میلیارد تومان چیزی حدود سه برابر یارانه یک ماه کل کشور در اختیار 23 نفر است.» عبدالناصر همتی گفته بود: «جالب‌تر آنکه این افراد به هیچ نحو در کارهای تولیدی فعالیت ندارند.»
دستگیری متهم اختلاس 3‌هزار میلیاردی
همچنین در ارتباط با پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردی خبرها حاکی از این است که یکی از متهمان پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردی توسط پلیس بین‌الملل (اینترپل)، دستگیر شده است. به گزارش پایگاه خبری پلیس، روز گذشته یکی از متهمان که به خارج از کشور متواری شده بود با استفاده از توان این پلیس و صدور اعلام قرمز در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شناسایی و بازداشت شد. گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این بود که فرد موردنظر محمود‌رضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی بوده است که سایت پلیس به نقل از ناجا اعلام کرد این متهم خاوری نیست و نام این متهم به‌زودی اعلام می‌شود.
اما به گزارش ایسنا؛ مسعود رضوانی مدیرکل پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی با اشاره به کوتاهی مسوولان کانادایی و نیز برخورد ناصحیح آنها درخصوص دستگیری خاوری، گفته «رییس اینترپل کانادا قول داده برابر مقررات سازمان اینترپل، به تعهدات خود عمل کند و در گام اول نسبت به دستگیری خاوری اقدام نماید.»
Print Friendly, PDF & Email