موافقت شورای امنیت با طرح جدید صلح در سوریه

شورای امنیت به اتفاق آرا بیانیه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن جامعه بین‌المللی را ترغیب می‌کند که از طرح جدید برای حل بحران سوریه حمایت کند. پایان‌جنگ داخلی در سوریه و امکان گذار سیاسی از جمله موضوعات این طرح است.

un

شورای امنیت سازمان ملل متحد از مذاکرات جدید صلح در سوریه پشتیبانی می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ۱۵ عضو شورای امنیت در روز دوشنبه (۱۷ اوت/۲۶ مرداد) به اتفاق آرا اعلام کردند که از تلاش‌های استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای برقراری صلح در این کشور حمایت خواهند کرد.

این نخستین بار در دو سال گذشته است که شورای امنیت بدون رای مخالف یا وتوی کشورهای روسیه و چین توانسته یک بیانیه سیاسی پیرامون بحران سوریه به تصویب برساند.

دی میستورا در اواخر ماه ژوئیه امسال اعلام کرد که می‌کوشد با ارائه طرحی جدید، مذاکرات صلح در سوریه را احیا کرده و از ادامه جنگ داخلی و ویرانی بیشتر این کشور جلوگیری کند.

پس از موافقت شورای امنیت، دی میستورا با پشتوانه حمایت بین‌المللی در پی از سرگیری گفت‌وگوها با دولت سوریه و گروه‌های مخالف در این کشور است. به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این گفت‌وگوها در ماه سپتامبر امسال آغاز خواهند شد.

بر اساس طرح دی میستورا چهار کارگروه از کارشناسان در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، مسائل حقوقی و تروریسم موظف هستند که موضوعات مورد مناقشه را بررسی کرده و با ارائه پیشنهادات عملی به نبردهای مسلحانه در سوریه خاتمه داده و امکان گذار سیاسی در این کشور را فراهم کنند.

“تصمیمی تاریخی”

بیانیه پشتیبانی از طرح دی میستورا از سوی فرانسه به شورای امنیت ارائه شد. دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این بیانیه نیز با وتوی روسیه ناکام بماند، اما رای مثبت ۱۵ عضو شورای امنیت سبب شگفتی و “خرسندی” همه اعضا شد.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریهاستفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه

آلکسی لامک، نماینده فرانسه در سازمان ملل این موفقیت را “تصمیمی تاریخی” در شورای امنیت خواند.

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر امورخارجه آلمان تصریح کرد که شورای امنیت با تصویب این بیانیه، اراده خود برای پایان دادن به “رنج” در سوریه را اعلام کرده است. به گفته اشتاین‌مایر این تصمیم می‌تواند گامی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه باشد.

اشتاین‌مایر افزود: «جهان از تمامی گروه‌های درگیر در سوریه انتظار دارد که فعالانه در مذاکرات صلح مشارکت کنند.»

پیشتر در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ مذاکراتی برای حل بحران سوریه به ابتکار سازمان ملل متحد صورت گرفته بود، اما هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه نرسید. کوفی عنان و اخضر ابراهیمی فرستادگان پیشین سازمان ملل در امور سوریه با شکست این مذاکرات مجبور به کناره‌گیری از سمت‌های خود شدند.

بیشتر بخوانید: درخواست از اتحادیه اروپا برای کمک به همسایگان سوریه

به گفته کارشناسان در نیویورک، حال همه‌ی امیدها متوجه تلاش‌ها و مهارت‌های دیپلماتیک استفان دی میستوراست.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد از آغاز درگیری‌های مسلحانه در سوریه از اوایل ۲۰۱۱ تا کنون بیش ۲۵۰ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند. بیش از ۱۲ میلیون شهروند سوری نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. هم اکنون میلیون‌ها نفر از شهروندان سوریه در کشورهای همسایه در قرارگاه‌های آوارگان به سر می‌برند.

DW.COM

Print Friendly, PDF & Email