بازداشت استادان دانشگاه در ترکیه به‌خاطر اعلام مخالفت با عملیات نظامی در کردستان

bazdasht_torkiye2016پلیس ترکیه چند دانشگاهی منتقد دولت را بازداشت کرده و دادستانی این کشور مشغول تدوین پرونده اتهامی علیه آنهاست.

روز جمعه، ۲۵ دی (۱۵ ژانویه)، رسانه‌های خبری ترکیه گزارش کردند که دوازده نفر از دانشگاهیان این کشور بازداشت شده و دادستانی تشکیل پرونده علیه آنها به اتهام اهانت به دولت و مشارکت در تبلیغ به نفع “سازمان تروریستی” را مورد بررسی قرار داده است.

رسانه‌های خبری شمار بازداشت شدگان را دوازده نفر گزارش کرده و گفته‌اند که آنان از جمله بیش از هزار تن دانشگاهیان ترکیه و کشورهای دیگر هستند که با امضای بیانیه‌ای خطاب به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، از عملیات جاری ارتش در مناطق کردنشین انتقاد کرده بودند.

بازداشت شدگان از استادان دانشگاه کوجاایلی در شمال غرب ترکیه هستند. پلیس و دادستانی ترکیه بازداشت و پیگرد ۹ نفر دیگر به همین اتهام را در دست بررسی دارند.

تحقیقات دادستانی ترکیه در مورد پیگرد قانونی این گروه از دانشگاهیان به دلیل مخالفت با عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان – پ‌ک‌ک – روز گذشته و پس از آن آغاز شد که آقای اردوغان امضاکنندگان بیانیه، از جمله نوآم چومسکی، فیلسوف آمریکایی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از قوه قضاییه ترکیه خواست تا علیه مرتکبان “خیانت” وارد عمل شود.

Image copyrightGetty
Image captionعملیات ارتش ترکیه در مناطق کردنشین مورد انتقاد نویسندگان بیانیه بوده است

همچنین، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، در واکنش به انتشار این بیانیه، آن را غیرقبول خواند. وی افزود کسانی که از دموکراسی و صلح سخن می‌گویند، باید درک کنند که برخورداری از این مواهب تنها در سایه امنیت و قانون میسر است.

آقای داووداوغلو پیکارجویان کرد را به دست داشتن در بمب‌گذاری اخیر در یک اقامتگاه پلیس در جنوب شرق ترکیه متهم کرد و خطاب به امضاکنندگان بیانیه گفت: “شما حتی یک کلمه هم علیه این سازمان تروریستی سخن نگفتید و به جای آن، از عملیات این گروه تروریستی که یک کودک پنج ماهه را کشته است حمایت کرده‌اید.” مقامات ترکیه پ‌ک‌ک را به دست داشتن در این بمب‌گذاری متهم کرده‌اند.

Image copyrightAFP
Image captionدولت ترکیه پ‌ک‌ک را مسئول انفجار در خوابگاه پلیس دانسته است

دانشگاهیان امضاکننده نامه از دولت ترکیه خواسته بودند تا “کشتار” علیه کردها را متوقف کند و افزوده بودند که هرگز “شریک جرم و جنایت” نخواهند بود. آنان به رئیس جمهوری ترکیه توصیه کرده بودند که به جای اعزام نیرو به مناطق کردنشین، روند مذاکرات صلح با کردها را از سر بگیرد و به خشونت‌های جاری خاتمه دهد.

اشاره آنان به عملیات اخیر ارتش ترکیه علیه پیکارجویان کرد در مناطق شهری در مناطق عمدتا کردنشین جنوب شرق این کشور است. در این مناطق مقررات منع رفت و آمد به اجرا گذاشته شده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، پیکارجویان وابسته به پ‌ک‌ک نیز برای جلوگیری از حملات ارتش، به ایجاد موانع، حفر سنگر و نصب تله‌های انفجاری مبادرت ورزیده‌اند. برخی گروه‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند که در این عملیات تا کنون شماری غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند و چند هزار نفر نیز خانه‌های خود را رها کرده و گریخته‌اند.

منتقدان آقای اردوغان بازداشت‌های اخیر را باعث تشدید نگرانی در این مورد دانسته‌اند که دولت تحت رهبری حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ممکن است در حال حرکت در مسیر تضعیف و در نهایت، نابودی دموکراسی در ترکیه باشد.

حزب عدالت و توسعه طی حدود چهارده سال گذشته قدرت را در ترکیه در دست داشته و برای سال‌ها، از حکومت ترکیه به عنوان نمونه‌ای از سازش اسلام و دموکراسی در جهان نام برده می‌شد.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email