چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد؟

ebadi-180115پیرو آزادی و تبادل زندانیان در ایران و آمریکا شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح طی نامه سرگشاده‌ای خطاب به آقای روحانی با ابراز خوشحالی از آزادی چهار زندانی ایرانی ـ آمریکایی با طرح این سوال که چه زمان نوبت آشنی با ملت ایران می‌رسد، درخواست آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران را نمود. متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم ایران

شروع اجرای توافق هسته‌ای و آغاز رفع تحریم‌های اقتصادی گامی مثبت است که امیدوارم مردم ایران از نتایج آن بهره‌مند شوند هر چند که به خاطر صرف میلیارد‌ها دلار بابت برنامه‌های غلط و بی‌حاصل، افسوسی عمیق برای ایرانیان باقی خواهد ماند. اما آنچه باعث شد این نامه را بنویسم خبر مسرت بخش آزادی چهار ایرانی- آمریکایی بود که پیش‌تر از سوی حکومت جمهوری اسلامی به بهانه‌های واهی به گروگان گرفته شده بودند. بی‌شک آزادی آن‌ها نتیجه آشتی کنان دولت ایران و ایالات متحده آمریکا است. خوشحالم از اینکه کدورتی که سالیان سال بر روابط خارجی ایران سایه افکنده بود و اثرات بدی در امور اقتصادی و روابط سیاسی ایران داشت، پایان پذیرفت و «شیرینی» این آشتی کنان تبادل زندانیان سیاسی و به عبارتی بهتر گروگان‌های دو طرف بود.

رهبر، قوه قضاییه و شورای عالی امنیت ملی و خود شما به خوبی واقف هستید که در غیاب دادگاههای مستقل، متهمین سیاسی و عقیدتی محروم از یک دادرسی عادلانه بوده و در حقیقت آن‌ها نیز به نوعی گروگان مامورین امنیتی هستند. اکنون سوال طرح شده نزد بسیاری از مردم آن است که چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد که متعاقب آن گروگان‌های وزارت اطلاعات از جمله امید کوکبی (نخبه جوان)، عبدالفتاح سلطانی (وکیل دادگستری)، نرگس محمدی (فعال مدنی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، عیسی سحر خیز (روز نامه نگار)، سعید مدنی (فعال سیاسی) و ده‌ها تن دیگر که در زندان‌ها بسر می‌برند، آزاد شوند؟

جناب رئیس جمهور

حکومت ایران با دشمن ٣٧ ساله خود آشتی کرد و من در حیرتم چرا نمی‌تواند با مردم خود آشنی کند؟ اگر شورای امنیت ملی می‌تواند خبرنگاری را که گروگان گرفته شده به «شیرینی» آشتی کنان با آمریکا آزاد کند چرا نمی‌تواند استاد دانشگاه و زنی هنرمند چون زهرا رهنورد را آزاد کند؟ اگر قوه قضاییه می‌تواند سعید عابدینی را که گناهش فقط اعتقاد مذهبی او بوده، به خاطر داشتن تابعیت آمریکایی آزاد کند چرا برای آزادی مهدی کروبی که جرمش صرفا اعتراض به نتایج انتخابات بوده اقدامی نمی‌کند؟ اگر آقای ظریف می‌تواند با ابر قدرتی چون آمریکا چانه زند تا چند تاجر ایرانی را از زندان‌های آمریکا آزاد کند چرا این کار را برای آزادی زندانیان وقایع سال ۱۳٨٨ نمی‌کند؟

با ابراز خوشحالی مجدد از آزادی گروگان‌های آمریکایی ـ ایرانی متاسفم که سایر زندانیانی که فقط تابعیت ایران را دارند باید مظلومانه در زندان بمانند.

آیا سوگند خود را فراموش کرده‌اید که حافظ قانون اساسی هستید؟ کدام یک از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران به صورت علنی و با حضور هیات منصفه محاکمه شده‌اند؟

امیدوارم روزی نوبت آشتی با ملت شریف ایران فرا رسد و به «شیرینی» آن آشتی کنان شاهد باز شدن درهای زندان و آزادی کلیه زندان سیاسی و عقیدتی باشیم.

شیرین عبادی

Print Friendly, PDF & Email