حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

بنا به اعلام عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، آقای روحانی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رای، معادل۵۷ درصد رای‌ها را به دست آورده است.

هواداران حسن روحانی عصر و شب شنبه در شهرهای مختلف ایران جشن گرفتند.

جشن پیروزی روحانیهواداران آقای روحانی در شهرهای مختلف در حمایت از میرحسین موسوی شعار دادند

حسن روحانی در یک نطق زنده تلویزیونی پیروزی خودش را “پیروزی صلح و آشتی بر تنش و خشونت” دانست.

ابراهیم رئیسی، رقیب آقای روحانی، ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رای، معادل ٣٨ درصد رای‌ها را کسب کرد. آقای رئیسی گفت که به پشتوانه بیش از ۱۵۵ میلیون رای خود پیگیر مطالبات در زمینه مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود.

مصطفی میرسلیم ۴۷۸ هزار و ۲۱۵ رای گرفته و مصطفی هاشمی طبا ۲۱۵ هزار و ۴۵۰ رای آورده‌اند. نرخ مشارکت در انتخابات حدود ٧٣ درصد بوده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با انتشار بیانیه‌ای گفت پیروز انتخابات مردم ایران هستند. آقای خامنه‌ای از مردم خواسته است که به اتحاد فکر کنند.

او همچنین خطاب به “رئیس جمهور محترم” گفته است که “رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویت‌ها، برخورد با فساد و با آسیب‌های اجتماعی، باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.”

آقای خامنه‌ای از دیگر نامزدها هم برای “روشنگری و شورآفرینی” تشکر کرده است.

روحانی
۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ نفر در انتخابات ایران رای دادند

روز جمعه رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برگزار شد.

به دلیل شلوغی حوزه‌های رای‌گیری، ستاد انتخابات مهلت رای‌گیری را در بعضی حوزه‌های داخل و خارج ایران تمدید کرد. در تهران و چند شهر دیگر رای‌گیری تا ١٢ شب به وقت محلی ادامه داشت.

در جریان برگزاری انتخابات ستاد ابراهیم رئیسی و رسانه‌های نزدیک به او به طور پیاپی ادعای “تخلفات گسترده” را مطرح کردند. یکی از ادعاهای ستاد آقای رئیسی تمام شدن برگه‌های رای‌گیری در برخی ستادها بود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز جمعه و در ساعات پایانی رای‌گیری در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایران گفت گزارش‌های زیادی از تخلف به هیات نظارت رسیده است، اما در بسیاری موارد این گزارش‌ها درست نبوده‌اند.

به غیر از آقایان روحانی، رئیسی، میرسلیم و هاشمی طبا، شورای نگهبان صلاحیت دو نفر دیگر را نیز برای نامزدی در انتخابات تایید کرده بود. اما در هفته آخر اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی کنار رفت و محمدباقر قالیباف هم از ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

مصطفی هاشمی طبا هم در هفته آخر اعلام کرد که از نامزدی انصراف نمی‌دهد اما خودش به حسن روحانی رای می‌دهد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در ساعات پایانی رای‌گیری در تهران رای داد. شورای نگهبان صلاحیت آقای احمدی نژاد را برای نامزدی رد کرد.

محمد خاتمی، دیگر رئیس جمهور سابق ایران، در این انتخابات از حسن روحانی حمایت کرد.

محمد خاتمی
با وجود محدودیت‌‌ها برای آقای خاتمی، استقبال گسترده‌ای از او شد

هرچند آیت‌الله خامنه‌ای هشدار داده بود که فضای انتخاباتی نباید “قطبی” بشود، مناظره‌های انتخاباتی صحنه اتهام‌های تند نامزدهای انتخابات علیه یکدیگر بود.

نامزدهای انتخابات در این مناظره‌ها مستقیما یکدیگر را به فساد و دروغگویی متهم کردند.

بی بی سی

***

حسن روحانی نزدیک به ۲۴ میلیون رای آورد

حسن روحانی با کسب اندکی بیش از ۵۷ درصد آرا (۲۳.۵ میلیون) پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شد. رقیب اصلی او ابراهیم رئیسی، نزدیک به ۸ میلیون رأی کمتر به دست آورد و در مجموع ۳۸ و نیم درصد آرای رأی دهندگان را از آن خود کرد.

حسن روحانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را انتخاب بین دو مسیر تعامل و آرامش یا تنش با جهان توصیف کرده بود. حدود ۵۷ درصد از رأی دهندگان با رأی دادن به او مسیر پرهیز از تنش را انتخاب کردند.

وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی، بعد از ظهر شنبه، ۳۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران حضور یافت تا نتیجه نهایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام کند.

او شمار کل آرای ریخته شده به صندوق‌ها در سراسر کشور را اندکی بیش از ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار رأی اعلام کرد. به این ترتیب میزان مشارکت در انتخابات به حدود ۷۳ درصد می‌رسد.

بر اساس نتایج اعلام شده، حسن روحانی با کسب اندکی بیش از ۵۷ درصد آرا پیروز این دوره از رقابت‌های انتخاباتی بر سر مسند ریاست جمهوری شد.

ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی روحانی در این رقابت‌ها نزدیک به ۸ میلیون رأی کمتر به دست آورد و در مجموع ۳۸ و نیم درصد آرای رأی دهندگان را از آن خود کرد.

شکست آشکار رئیسی در حالی رخ داد که رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و نهادهای پرقدرت تحت نظرش، از جمله سپاه پاسداران، قوه قضائیه، صدا و سیما و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به طور تلویحی و آشکار از او حمایت می‌کردند.

نه به تنش‌آفرینی

حسن روحانی، به ویژه در سخنرانی‌های انتخاباتی یک هفته‌ گذشته در شهرهای مختلف، بارها از این دخالت‌ها و سوءاستفاده از امکانات نهادهایی عمومی برای پشتیبانی از رئیسی انتقاد کرده بود.

روحانی چند روز پیش، انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را سرنوشت‌ساز خوانده و گفته بود: «ملت ما در ٢٩ اردیبهشت اعلام می‌کنند که آیا به سال ٩٢ بر می‌گردیم یا به سوی ١٤٠٠ می‌رویم. ملت ما اعلام می‌کند که آیا مسیر آرامش را انتخاب می‌کند و یا تنش را.»

اغلب رسانه‌های بین‌المللی نتیجه‌ انتخابات ۲۹ اردیبهشت را همان‌گونه تفسیر کرده‌اند که رئیس دولت یازدهم به آن اشاره کرده است.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران آشکار کرد که روحانی می‌تواند مسیر اصلاحات مورد نظر خود را برای گشودن دروازه‌های کشور به روی جامعه بین‌المللی ادامه دهد.

یکی از ویژگی‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت نسبتا بالای دارندگان حق رآی و دو قطبی شدن آن میان کاندیدای اصلاح‌طلبان و نیروی‌های معتدل، در برابر جبهه مشترکی از طیف‌های مختلف راست‌گرایان موسوم به اصولگرا است.

ویژگی مهم‌تر این است که حسن روحانی در این رقابت‌ها بیش از ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار رأی به دست آورد که نزدیک به ۵ میلیون رأی و حدود شش درصد بیشتر از انتخابات سال ۹۲ است.

روحانی که چهار سال پیش با کسب اندکی کمتر از ۵۱ درصد آرا به ریاست دولت یازدهم رسید، هفته گذشته در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود تاکید کرده بود که تحقق برخی از وعده‌هایش با این میزان رأی کار ساده‌ای نیست.

چهار سال آینده مشخص خواهد کرد که روحانی با افزایش پشتیبانی مردمی تا چه حد قادر خواهد بود وعده‌های محقق نشده‌ خود در انتخابات سال ۹۲ را، از جمله درباره آزادی‌های سیاسی و حقوق شهروندی عملی کند.

مشارکت بالا به رغم سرخوردگی‌ها

امید نوری‌پور، سیاستمدار ایرانی‌تبار حزب سبزهای آلمان، انتخاب مجدد حسن روحانی را پیامی برای ادامه‌ سیاست گفت‌وگو و تعامل بین‌المللی ارزیابی کرده و می‌گوید رأی دهندگان “به رغم سرخوردگی از انتخابات گذشته” بار دیگر شهامت به خرج داده و امیدواری نشان دادند و اکنون بر عهده روحانی است که اصلاحات سیاسی در داخل کشور را به پیش برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیروزی روحانی خیال فعالان اقتصادی آلمان را نیز تا حدودی آسوده کرد و امید به گسترش روابط تجاری دو کشور را افزایش داد.

دیتر کمپف، رئیس اتحادیه صنایع آلمان، نتیجه انتخابات ایران را تائید آشکار جهت‌گیری گشایش سیاسی و اقتصادی ارزیابی کرده و می‌افزاید، این نتیجه می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و تقویت اقتصاد این کشور منجر شود.

فولکر تری‌یر، رئیس تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان به تازگی با اشاره به نگرانی‌های فعالان اقتصادی این کشور درباره نتیجه انتخابات ۲۹ شهریور گفته بود، ایران از قابلیت رشد اقتصادی خوبی برخوردار است و اگر ضمانتی وجود داشته باشد که بتوان این ظرفیت را در کوتاه و میان مدت افزایش داد، ادامه ریاست جمهوری حسن روحانی است.

ایران امروز

***

آمار انتخابات رياست جمهوري به تفكيك استان ها

انتخابات رياست جمهوري دوازدهم با مشاركت بيش از ٤٠ ميليون نفر از واجدان شرايط برگزار شد. در اين دوره از انتخابات، ٥٦ ميليون و ٤١٠ هزار و ٢٣٤ نفر واجد شرايط راي دادن بودند که از اين تعداد، يک ميليون و ٣٥٠ هزار و ٢٩٤ نفر براي نخستين بار مي توانستند در انتخابات شرکت کنند. حسن روحاني ٢٣ ميليون و ٥٤٩ هزارو ٦١٦ راي، معادل ٥٧ درصد آرا را به خود اختصاص داد. پس از او ابراهيم رئيسي ١٥ ميليون و ٧٨٦ هزارو ٤٤٩ راي (٣٨،٥ درصد آرا)، مصطفي ميرسليم با کسب ٤٧٨ هزارو ٢١٥ راي و مصطفي هاشمي طبا با کسب ٢١٥ هزارو ٤٥٠ راي در كل كشور به دست آوردند. آراي نامزدها به تفکيک در هر استان تا لحظه تنظيم گزارش به شرح زير است؛ با اين توضيح كه آمار تفكيكي استان هاي خراسان جنوبي، کرمان و کهگيلويه و بويراحمد همچنان منتشر نشده است.

amar_ostanha2017

روزنامه شرق ، شماره 2870

 

natayej_ostanha2017

***

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های بین‌المللی

روزنامه گاردین نوشته است، مردم ایران روز جمعه در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که گفته می‌شود نتایج آن می‌تواند مسیر این کشور برای یک نسل را مشخص کند. پیروز این رقابت‌ها نه تنها بر آینده تاثیرگذار است، بلکه مسیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد. / گزارش تصویری

● خبرگزاری رویترز ضمن اشاره به رویارویی مستقیم حسن روحانی و ابراهیم رئیسی می‌نویسد که در این انتخابات رئیس جمهور کنونی ایران با ائتلافی نیرومند روبرو است که از ابراهیم رئیسی پشتیبانی می‌کند. این گزارش عناصر تشکیل‌دهنده این ائتلاف را از جمله سپاه پاسداران،‌ آیت‌الله خامنه‌ای و نیروهای سنتی و محافظه‌کار در ایران دانسته است. رویترز هشدار روحانی به نیروهای نظامی در انتخابات را شاهدی بر نگرانی از تخلف و تقلب در انتخابات پیش رو خوانده است.
این خبرگزاری نوشت، مردم ایران در ساعات ابتدایی روز جمعه رای‌ دهی برای انتخابات میان دو نامزد اصلی ریاست جمهوری، یعنی حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه روی ایران و ابراهیم رئیسی از اصولگرایان که فردی تندرو است را آغاز کردند. رئیسی ۵۶ ساله و روحانی ۶۸ ساله رقبای اصلی در این انتخابات هستند و بنابر اعلام رسانه‌های داخلی، حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر ایران برای محافظت از این انتخابات مستقر شده‌اند.

● بخش آلمانی دویچه وله نیز رقابت میان روحانی و رئیسی را انتخابی میان گشایش سیاست در قبال جامعه بین‌المللی یا فرورفتن در انزوای سیاسی برای کشور ایران دانسته است. بنا به تفسیر دویچه وله انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ انتخابی مهم برای جهت‌گیری آتی ایران است. در این گزارش هم‌چنین به نقش و نفوذ محدود مقام رئیس جمهوری اشاره شده است. در این گزارش آمده است که حضور نظامی ایران در سوریه و حمایت از بشار اسد با تغییر رئیس جمهور دستخوش دگرگونی نخواهد شد.

● روزنامه «جمهوریت» چاپ استانبول نیز انتخابات ۱۳۹۶ را «مهم‌ترین انتخابات از زمان انقلاب ۵۷ تا کنون» در ایران دانسته است. این روزنامه با اشاره به انتخابات پارلمانی دو سال پیش که تحت نظارت دولت روحانی برگزار شد تاکید کرده که انتخابات امسال نیز احتمالاً با مشارکت بالایی مواجه خواهد شد. «جمهوریت» روحانی را تنها کاندیدای معتدلی دانسته که می‌تواند روابط ایران با جامعه بین‌المللی را بهبود بخشد. روزنامه «جمهوریت» نیز انتخابات ایران «انتخاباتی سرنوشت‌ساز» خوانده است.

● روزنامه روسی «کومرسانت» با اشاره به نظر مخالفان روحانی می‌نویسد که بسیاری در ایران «وضعیت نامساعد معیشتی، بیکاری، تورم و عدم مقاومت در مقابل فشارهای خارجی» را معلول سیاست‌های دولت کنونی می‌دانند. این روزنامه می‌نویسد: «این برای نخستین بار نیست که نتیجه انتخابات در ایران می‌تواند همه را شگفت‌زده کند. پیروزی در این انتخابات وابسته به تصمیم رای‌‌دهندگان مردد است.»

● روزنامه «استاندارد» چاپ وین نیز به تلاش‌های ابراهیم رئیسی برای بی‌ثمر جلوه‌دادن برجام برای مردم ایران اشاره می‌کند. این روزنامه اتریشی می‌نویسد که محافظه‌کاران وانمود می‌کنند که برای بسیاری از ایرانیان «نان مهم‌تر از آزادی» است.

● روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» نیز اشاره کوتاهی به سوابق نامزدهای انتخاباتی دارد و می‌نویسد که ابراهیم رئیسی نه تنها بر یک «امپراتوری اقتصادی» (آستان قدس رضوی) تکیه دارد، بلکه در نظر بسیاری از محافظه‌کاران به عنوان «نامزد آیت‌الله خامنه‌ای» محسوب می‌شود. این روزنامه به نظر حامیان تحریم انتخابات اشاره می‌کند و دلیل اصلی حامیان تحریم را «جلوگیری از ایجاد مشروعیت» برای نظام جمهوری اسلامی می‌خواند.

● وبسایت آلمانی «اشپیگل آنلاین» نیز در گزارش مفصلی که به انتخابات ایران اختصاص داده می‌نویسد گرچه آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که «از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند»، اما با تکرار این جمله که ایران نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد و باید به «اقتصاد مقاومتی» متکی باشد، عملا از دولت روحانی انتقاد کرده است. اشپیگل آنلاین مشکلات کنونی اقتصاد ایران را ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت احمدی‌نژاد می‌داند که سبب انزوای هر چه بیشتر ایران شد.

● «نویه تسوریشر تسایتونگ» چاپ سوئیس نیز در تحلیلی از انتخابات ایران یادآور می‌شود که وضعیت ایران شبیه اتحاد جماهیر شوروی در زمان گورباچف نیست و نباید انتظار «پرسترویکا» (بازسازی و نوسازی) در این کشور را داشت. در این تفسیر تصریح شده است که دوران مبارزه انتخاباتی تنها تصوری از «دو هفته دمکراسی» را برای نامزدها و مردم ایران به‌جود آورده که البته زود‌گذر است. بنا به ارزیابی مفسر این روزنامه، سرعت «پیشرفت» در ایران بسیار کند است و نامزدهای مخالف دولت از وضعیت بد اقتصادی برای حمله به روحانی بیشترین بهره را برده‌اند.

● روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه این انتخابات را «پراهمیت» توصیف کرده و نوشته رقابت اصلی میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر و سید ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی او است. این روزنامه آقای روحانی را یک تکنوکرات توصیف کرده که «خواستار روابط دوستانه‌تر با دشمنان سنتی ایران از جمله آمریکا است، اگرچه آشتی‌جویی او هنوز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مخاطبی نیافته است. دولت ترامپ تا کنون دو دور تحریم به بهانه برنامه موشکی علیه ایران وضع کرده است.»

● شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به صف‌های طولانی رأی‌دهندگان ایرانی اشاره کرد و نوشت که این انتخابات به عنوان یک همه‌پرسی برای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به شمار می‌رود.

● شبکه خبری «ان‌پی‌آر» هم همانند اکثر رسانه‌ها این انتخابات را میدان رقابت روحانی و رئیسی خوانده است. این رسانه نیز به توافق هسته‌ای دولت روحانی با گروه ۱+۵ اشاره کرده، اما نوشته این توافق علی‌رغم تسهیل مسیر توافقات ایران با شرکت‌های بین‌المللی هنوز مزیتی برای طبقه متوسط مردم این کشور نداشته است.

● روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است رقابت اصلی میان حسن روحانی رئیس جمهور میانه‌رو ایران و ابراهیم رئیسی است که فرد تندرو به شمار می‌آید. غرب این انتخابات را به عنوان آزمونی برای پشتیبانی از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌داند که به رفع تحریم‌های ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آقای رئیسی برای پیروزی نیازمند حضور محکم و گسترده افرادی است که کمتر در مناطق مرفه زندگی می‌کنند و به علاوه کسانی که روی ایدئولوژی تمرکز بیش‌تری دارند. هر دو نامزد در جریان کارزار انتخاباتی‌شان وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده‌اند.

● روزنامه گاردین نوشته است، مردم ایران روز جمعه در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که گفته می‌شود نتایج آن می‌تواند مسیر این کشور برای یک نسل را مشخص کند. پیروز این رقابت‌ها نه تنها بر آینده تاثیرگذار است، بلکه مسیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد. رقبای اصلی در این انتخابات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و ابراهیم رئیسی هستند.
روحانی که به عنوان فردی میانه‌رو شناخته می‌شود  توانست در ژوئیه ۲۰۱۵ با گروه موسوم به ۱+۵ به توافقی هسته‌ای دست یابد که منجر به رفع تحریم های ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد. به نظر می‌آید رئیسی که از حزب اصولگرا و تندرو است، رویکردی بسته‌تر در تعامل با جامعه بین‌الملل دارد. اما چالش بزرگ روحانی برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری است.
گاردین نوشت: مردم ایران که در صف‌های طولانی رای‌گیری را آغاز کرده‌اند، قرار است روابط آینده کشور با غرب را نیز انتخاب کنند.

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email