خبر آزادسازی موصل رسما اعلام شد

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که موصل به طور کامل از تصرف نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش خارج شده است.

او که برای جشن پیروزی وارد موصل شده بازپس‌گیری شهر را به نظامیان و مردم عراق تبریک گفت.

نبرد موصل برای بیرون راندن داعش ۹ ماه پیش آغاز شد. در چند روز گذشته نیروهای دولتی عراق در حال پاکسازی آخرین هسته‌های مقاومت نیروهای داعش در موصل بودند.

فقط بخش کوچکی از شهر موصل در کنار رود دجله در تصرف داعش باقی مانده بود.

آقای عبادی گفت: “پیروزی قطعی است، بقایای داعش تحت محاصره هستند، و دیر یا زود وقت اعلام یک پیروزی بزرگ برای مردم ما فراخواهد رسید.”

در جریان دیدار آقای عبادی در خیابان های موصل جشن هایی برگزار شد اما او هنوز در یک سخنرانی رسما اعلام پیروزی نکرده است.

دفتر او اعلام کرد که پیروزی زمانی رسما اعلام خواهد کرد که نیروهای عراقی همه مقاومت های پراکنده جهادی ها در یک ناحیه کوچک در نزدیکی شهر قدیمی موصل را در هم بشکنند.

روز یکشنبه هنوز صدای حملات هوایی و مبادله آتش مسلسل ها به گوش می رسید و توده ها دود به ها برخاست.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه یکی از اولین رهبران جهان بود که روز یکشنبه پیروزی نیروی های عراقی در موصل را تبریک گفت. او از سربازان حاضر در این نبرد از جمله نیروهای فرانسوی ائتلاف ضدداعش ستایش کرد.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا هم به آقای عبادی تبریک گفته است.

او در اشاره به داعش گفت: “بریتانیا نقشی ممتاز در ائتلافی داشت که به حذف این کیش مرگ از موصل کمک کرد.”

این تصویر که امروز گرفته شده نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا محل پناه گرفتن نیروهای داعش را بمباران کرده‌اندحق نشر عکسAFP
Image captionاین تصویر که امروز گرفته شده نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا محل پناه گرفتن نیروهای داعش را بمباران کرده‌اند

ارتش عراق با همراهی نیروهای کرد و شبه نظامیان سنی و شیعه، نیروهای داعش را در مناطقی محدود و کوچک محاصره کرده بودند.

با وجود آن که دیروز شنبه ۸ ژوییه (۱۷ تیر) اعلام شد که موصل در عرض چند ساعت به طور کامل آزاد می‌شود، اما آن بخش کوچک از شهر قدیم موصل همچنان شاهد مقاومت نیروهای داعش بود.

به گفته دولت عراق، ۳۰ نفر از نیروهای داعش که قصد داشتند از طریق رودخانه دجله فرار کنند، در تازه‌ترین درگیری‌های امروز کشته شدند.

با اعلام “پیروزی” در موصل گروه “نجات کودکان” در مورد آثار روانی جنگ بر کودکانی که “خاطرات خشونت های شدید را حمل می کنند، یا عزیزانشان در برابر چشم آنها کشته شده اند” هشدار داد.

آنا لوکسین مدیر این گروه در عراق گفت: “برای اینکه کودکان و خانواده هایشان بتوانند این حوادث هولناک را هضم کنند و زندگی خود را از نو بسازند، نیازمند حمایت روانی خواهند بود.”

“اما در حال حاضر جهان تقریبا هیچ کمکی در زمینه بهداشت روانی ارائه نمی کند.”

آنچه در موصل شاهدش بودیم

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در عراق

وقتى پاییز گذشته در اولین روز آغاز عملیات موصل همراه نیروهاى واکنش سریع بودیم، هیچکدام از فرماندهان تصور نمى‌کردند جنگ اینقدر به طول بیانجامد. جنگى با حضور صدها هزار غیرنظامى مانده در شهر و چند هزار نیروى داعش که سه سال براى ساختن خط دفاعیشان فرصت داشتند.

نیروهاى عراقى با افرادی مواجه بودند که مرگ را در راه حفظ “خلافتشان” به شدت مقدس مى‌دانستند. عبدالوهاب سعدى یکى از فرماندهان نیروهاى ضد تروریسم به من گفت که در این جنگ تقریبا ٤٠ درصد سربازانشان را از دست دادند.

در غرب شهر وضع پیچیده‌تر از سمت دیگر رودخانه دجله بود. منطقه قدیمى موصل با کوچه‌هاى تنگ به خودى خود تاکتیک و برنامه‌اى کاملا متفاوت لازم داشت. در واقع جنگ موصل شبیه هیچ جنگى نیست که در سه سال گذشته علیه داعش در جریان بوده و من شاهدش بودم. به دلیل حضور غیرنظامیان امکان بمباران هوایی گسترده وجود نداشت و هر متر پیشروی روزها زمان می‌برد.

جنگ براى ساکنان موصل هزینه سهمگینى داشت. در غرب شهر خبرهای بی‌شمار می‌رسید از غیرنظامیانی که زیر آوار بمباران‌هاى ائتلاف مانده بودند. تیم‌هاى جستجو هنوز هم در حال نجات آنها هستند البته اگر زنده مانده باشند. با همه اینها پیروزى در موصل موفقیت بزرگى براى نیروهاى عراقى به شمار مى‌رود. پرچم عراق بالاخره بعد از سه سال در همه جای شهر برافراشته شده است.


بیشتر بخوانید:

نیمی از جمعیت شهر آواره شده‌اندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image caption
نیمی از جمعیت شهر آواره شده‌اند

نبرد سه ساله

گروه داعش موصل، بزرگ‌ترین شهر شمال عراق را در سال ۲۰۱۴ و در پی عملیات غافلگیرکننده و سریع در مناطق شمالی عراق اشغال کرد و آن را “مرکز خلافت” خود خواند.

دولت “آزادسازی” شرق موصل را در ماه ژانویه اعلام کرد اما نیمه غربی شهر با خیابان های باریک و پیچ در پیچ چالش جدی تری بوده است.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر خانه هایشان در شهر را رها کرده اند که به گفته سازمان های امدادرسانی حدود نیمی از جمعیت پیش از جنگ است.

داعش از زمان عملیات موفق چند سال پیش کنترل مناطق بزرگی را از دست داده اند اما سقوط موصل به معنی پایان کار این گروه در عراق نیست.

داعش همچنان بخش های کوچک دیگری از جمله تل عفر و سه شهر کوچک در استان غربی انبار را در اختیار دارد و قادر به انجام بمبگذاری در نواحی تحت کنترل دولت است.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email