جانشین فرمانده سپاه پاسداران: در صورت ادامه فشارهای اروپا، برد موشکی را افزایش می‌دهیم

فرمانده سپاه پاسداران در جمع  بسیجیان: امروز هسته‌های مقاومت مسلحانه در کشورهای منطقه ایجاد شده و در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته و در آینده نزدیک تأثیرگذاری آنها را می‌بینیم.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران تهدید کرد که تهران در صورت اصرار اروپا بر محدودکردن برنامه موشکی‌ می‌تواند برد موشک‌هایش را به بیش از دوهزار کیلومتر، حتی «تا اروپا» افزایش دهد.

سلامی، جانشین فرمانده سپاه

حسین سلامی شنبه شب، چهارم آذر در برنامه زنده «نگاه یک» از تلویزیون دولتی ایران با لحنی هشدارآمیز تأکید کرد که تهران بر سر برنامه موشکی بالستیک خود مذاکره نمی‌کند.

ادعا کرد که تهران علی‌رغم برخورداری از فناوری ساخت موشک با بردهای بالاتر، برد موشک‌هایش را به دلایل «راهبردی» دو هزار کیلومتر نگه داشته است.

او خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «اگر تا امروز برد موشک‌هایمان را تا ۲هزار کیلومتر نگه داشتیم، بدلیل نداشتن فناوری نیست… هر عمل ما یک منطق راهبردی دارد؛ تا جایی که تهدید باشد، برد موشکهای ما تا آنجاست.»

جانشین فرمانده سپاه با لحنی هشدارآمیز به احتمال برداشتن «محدودیت برد» در صورت ادامه فشار از سوی کشورهای اروپایی برای محدودکردن برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: «تا الان احساس می‌کردیم اروپا تهدید ما نیست و‌ برد موشکهایمان را تا اروپا افزایش ندادیم، ولی اگر اروپا بخواهد تهدید شود، برد موشک‌ها افزایش می‌یابد. ما مراعات می کنیم. آنها هم رعایت کنند.»

توان موشکی مورد ادعای ایران – برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

تمرکز اروپا بر برنامه موشکی ایران پس از رسیدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری اروپا به کاخ سفید افزایش یافت. به خصوص پس از آنکه او از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سرباز زد و سرنوشت آن را به کنگره کشورش سپرد.

ایران در آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ نخستین آزمایش موشکی جنجالی را انجام داد؛ آزمایشی که باعث شد واشنگتن تهران را رسما «زیر ذره‌بین» قرار دهد. پس از آن، آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ نیز فرانسه، بریتانیا، آلمان را در محکوم‌کردن ایران کنار ایالات متحده قرار داد.

حسن روحانی این آزمایش را حاصل برجام خواند و کشورهای غربی ناقض آن.

به گفته چهار کشور غربی، پرتاب این موشک نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بوده‌است. ایران پرتاب موشک ماهواره‌بر غیرنظامی را نقض این قطعنامه نمی‌داند.

آخرین آزمایش موشکی ایران که با انتقاد شدید کشورهای اروپایی در کنار آمریکا همراه شد، آزمایش موشک بالستیک خرمشهر در ۳۱ شهریورماه بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ۹ نوامبر در سفری غیرمنتظره به عربستان پیشنهاد داد که مذاکراتی مانند «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) درباره برنامه موشکی ایران انجام شود و اگر لازم بود با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه‌ای برسد که حاصل آن ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه باشد.

این سخنان او با واکنش تند ایران رویارو شد.

«شلیک موشک از یمن به ریاض یک پیام راهبردی است»

جانشین فرمانده سپاه ایران در گفت‌و‌گوی تلویزیونی شنبه‌شب خود به انتقاد از مداخله عربستان در لبنان و یمن پرداخت و این کشور را به داشتن «عطش قدرت‌طلبی» متهم کرد.

موشک خرمشهر در رژه سالیانه نیروهای مسلح به مناسبت سالروز آغاز جنگ هشت ساله با عراق رونمایی شد

این مقام ارشد نظامی ایران شلیک موشک از یمن به ریاض را «یک پیام راهبردی» درباره «تغییر موازنه قدرت به نفع یمن» خواند.

عربستان نیز در رقابت منطقه‌ای با ایران به یکی از منتقدان جدی برنامه موشکی این کشور بدل شده. به‌ویژه پس از آنکه گروه شیعی حوثی‌ها در یمن که کنترل دولت در صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارد، چهارم نوامبر یک موشک بالستیک به سوی ریاض شلیک کرد. آمریکا و عربستان ادعا کردند که ایران تأمین‌کننده این موشک بوده است.

سلامی در عین حال ارسال موشک از ایران به یمن را بار دیگر تکذیب کرد و مدعی شد که «یمنی‌ها در یک‌جهش علمی، دقت و برد موشکهای‌شان را به‌قدری بالا بردند که علی رغم فعال‌شدن همه پاتریوت‌ها به محل اصابت کردند.» پاتریوت نام یک سیستم دفاع ضدموشکی ساخت آمریکا است. این سیستم دفاعی توانست موشک حوثی‌ها را پیش از اصابت به هدف نابود کند.

روز گذشته کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از آنچه «مداخله ایران در یمن» می‌خواند، به تندی انتقاد کرد. واشنگتن تهران را به «بهره‌برداری از فاجعه انسانی عظیم در یمن به نفع خود» متهم کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این بیانیه اتهام‌های آمریکا را «دروغ» خواند و گفت: «همواره اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباط نظامی با یمن ندارد و توانمندی های دفاعی و موشکی این کشور موضوعی کاملا داخلی و صرفا مربوط به خود آن کشور است.»


در همین زمینه

رادیو زمانه

***

هشدار سپاه: اگر اروپا وارد حریم ما شود برد موشک‌ها را افزایش می‌دهیم

 

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است که کشورش توانایی افزایش برد موشک‌های خود به بیش از دو هزار کیلومتر را دارد. فرمانده کل سپاه هم از تشکیل “هسته‌های مقاومت مسلحانه” در کشورهای منطقه و “دیگر کشورها” سخن گفته است.

سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران شب گذشته (۲۵ نوامبر/۴ آذر) در گفتگو با برنامه “نگاه یک” تلویزیون دولتی ایران گفته است: “اروپایی‌ها بدانند اگر بخواهند وارد حریم ما شوند، ما برد موشک‌هایمان را از ۲۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهیم.”

به گفته آقای سلامی ایران توانایی افزایش برد موشکهایش را دارد و تاکید کرده است “اگر ما تا امروز برد موشک‌هایمان را تا ۲۰۰۰ کیلومتر حفظ کرده‌ایم و بالاتر نرفتیم به خاطر محدودیت فن‌آوری نیست، چون ما یک منطق راهبردی بر برد موشک‌هایمان داریم. بنابراین اروپایی‌ها بدانند اگر بخواهند وارد حریم ما شوند ما برد موشک‌هایمان را افزایش می‌دهیم.”

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هم امروز یکشنبه ۵ آذر در جمع گروهی از بسیجیان تهران گفته است: “امروز هسته‌های مقاومت مسلحانه در کشورهای منطقه ایجاد شده و در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته و در آینده نزدیک تأثیرگذاری آنها را می‌بینیم.”

او گفت: “بسیج الگوی مقاومت ملت‌های منطقه مثل حزب‌الله لبنان و… لشکر عظیم حشدالشعبی عراق است و در یمن و دیگر کشورها هم همینطور بوده و تجربیات انتقال یافته است.”

برنامه ‘دفاعی غیرقابل مذاکره’

سرتیپ سلامی در سخنانش در برنامه “نگاه یک” تلویزیون، برنامه موشکی ایران را “دفاعی” خوانده و تاکید کرده است که این برنامه “ضامن امنیت، استقلال و اقتدار دیپلماسی” ایران است. او همچنین گفته است که ایران در مورد برنامه موشکی خود “هرگز مذاکره” نخواهد کرد و مذاکره در این خصوص را “تسلیم” در بربر “دشمن” دانسته است.

اظهارات آقای سلامی خطاب به مقامات اروپایی ظاهرا واکنشی است به سخنان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، که اخیرا نسبت به برنامه موشکی و نقش جمهوری اسلامی در منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

هفته گذشته (پنجشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان) وزیر خارجه فرانسه که برای ملاقات با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و مقامات سعودی به عربستان سفر کرده بود، از “مداخله ایران دربحران‌های منطقه‌ای” و اهداف “سلطه‌طلبانه” جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گفت “من مشخصا برنامه موشکی بالستیکی ایران را در نظر دارم.”

پیشتر نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در روز چهارشنبه (۲۰ سپتامبر/۲۹ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: “ما باید توافق ۲۰۱۵ [برجام] را نگه داریم چون توافق خوبی با نظارت قوی بر شرایط جاری بود و باید دو یا سه رکن به آن اضافه کنیم.”

آقای مکرون گفت این تدابیر باید شامل “کنترل بهتر فعالیت های موشکی و بالستیک ایران” و تمدید توافق برجام ورای سال ۲۰۲۵ باشد که بر اساس توافق فعلی به تدریج از محدودیت های غنی سازی در ایران کاسته می‌شود. به گفته او یک رکن سوم می‌تواند شامل “بحث باز با ایران درباره اوضاع جاری در منطقه باشد.”

مقام‌های دولتی ایران می‌گویند که توسعه برنامه موشکی این کشور با هدف بالابردن توان دفاعی این کشور است و ایران برنامه‌ای برای تهاجم به هیچ کشوری ندارد.

به گفته مقامات ایران مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد٬ از ایران خواسته شده است تا از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارند٬ خودداری کند. ایران می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.

براساس گزارشها از ایران در اواخر ماه سپتامبر ایران موشک زمین به زمین “خرمشهر” با برد دو هزار کیلومتر را “با موفقیت” آزمایش کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم این موشک را “قدرتمندترین” موشک بالستیک سپاه پاسداران ایران خواند و گفت که برد آن “دوهزار کیلومتر” است و می‌تواند همزمان “چند کلاهک” حمل کند.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email