پاسخ رسمی وزارت امورخارجه ایران به سخنان پومپئو

رژیم آمریکا که با وجود مخالفت همه کشورهای جهان، به جز معدودی رژیم حقیر، روی تمامی تعهدات سیاسی، حقوقی و بین المللی خود پا گذارده است در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند و باید بداند که قانون گریزی و عهد شکنی آمریکا نه تنها حقی برای آن رژیم ایجاد نمیکند بلکه مسئولیت بینالمللی عواقب قانون شکنیها را برعهده سردمداران آن رژیم و حامیان فاسد و مافیایی داخلی و خارجی آن قرار میدهد که هر روز کوس رسوایی یکی دیگر از آنها در بازار افکار عمومی جهانی نواخته میشود.

بیانیه‌ی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات امروز وزیر امور خارجه آمریکا به این شرح است:

«به نام خدا

اظهارات سخیف، بیمایه، توهین آمیز و مداخله گرانه وزیرخارجه جدید امریکا و نسبت های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام های دولت امریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد امریکا در برجام است که حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحدکه توسط دولت امریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود را زیرپاگذاشته است.

سخنان پومپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی، و سردرگمی روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و  نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ میدانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.

رژیم آمریکا که با وجود مخالفت همه کشورهای جهان، به جز معدودی رژیم حقیر، روی تمامی تعهدات سیاسی، حقوقی و بین المللی خود پا گذارده است در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند و باید بداند که قانون گریزی و عهد شکنی آمریکا نه تنها حقی برای آن رژیم ایجاد نمیکند بلکه مسئولیت بینالمللی عواقب قانون شکنیها را برعهده سردمداران آن رژیم و حامیان فاسد و مافیایی داخلی و خارجی آن قرار میدهد که هر روز کوس رسوایی یکی دیگر از آنها در بازار افکار عمومی جهانی نواخته میشود.

آمریکایی که همه مصائب منطقه ما، از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا فلسطین و یمن و افغانستان، ثمره دخالت ها و دست اندازی های او و حکومتهای دیکتاتوری قرون وسطایی متحد اوست، حق ندارد برای سیاستهای ایران در منطقه خود تعیین تکلیف نماید.

حمایت از تروریسم و به ویژه تروریسم دولتی ویژگی ذاتی رژیم استکباری ایالات متحده است. گروهک های تروریستی مانند القاعده، داعش، منافقین، جندالله و دیگر گروههای تروریستی تکفیری که با پول و سرمایه مردم امریکاو به دست نظام های بی کفایت منطقه به حیات خود ادامه می دهند، بدون تردید شکست خواهند خورد و دولت امریکا و متحدین آن رسوا خواهند شد.

پدران القاعده و داعش و صدها گروهک تروریستی ديگر که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره افکنده اند در جایگاهی نیستند که اقدامات ثبات ساز و ضد تروريستی  جمهوری اسلامی ایران برای محو تروریسم در منطقه و جهان را وارونه جلوه داده و اوهام سلطه طلبانه خود را پیگیری کنند.

کودتا گران علیه دولت های قانونی،  چپاول گران ملت های مظلوم و مستضعف، قتل عام کنندگان زنان و کودکان بی گناه و بی دفاع، ناقضان معاهدات و قطعنامه های بین المللی، تولید کنندگان و استفاده کنندگان سلاح های کشتار جمعی و تضییع کنندگان حقوق بشر و اقلیت ها و رنگین پوستان در کشور خود را چه به خط و نشان کشیدن برای ملت های مستقلی که با سربلندی و افتخار در مقابل همه این جرایم ایستاده اند.

جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از انقلاب اسلامی مردم ایران است که در طول چهاردهه حیات پربرکت خود در مقابل همه توطئه های شوم امریکا و متحدین آن کشور سرافرازانه ایستاده و پیروز شده است و از این پس نیز مقتدرانه به حیات خود ادامه خواهد و توطئه های جدید امریکا را نیز به شکست خواهد کشانید.

به سردمداران رژیم امریکا بویژه وزیرخارجه آن توصیه می کنیم از سرنوشت سیاست های گذشته امریکا در قبال ملت ایران درس گرفته و دست از اقدامات و سیاست های مداخله گرانه و شکست خورده برای به اصطلاح ایجاد شکاف و تفرقه بین مردم و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران برداشته و بیش از این خود را نزد افکارعمومی جهان بی آبرو نسازند.

جمهوری اسلامی ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیرخارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می دارد. مسئولیت عواقب هرگونه اقدام ایذائی، غیر قانونی و زورمدارانه علیه ملت ایران بر عهده دولت ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

انصاف نیوز

***

سخنگوی دولت: آمریکایی‌ها شایسته مذاکره مجدد نیستند

محمد باقر نوبخت در واکنش به تهدید آمریکا برای اعمال شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران این اقدام را بی‌نتیجه خواند. سخنگوی دولت درباره امکان مذاکره مجدد با آمریکا گفت این کشور با خروج از برجام دیگر قابل اعتماد نیست.

سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که یک روز پس از سخنرانی مایک پومپئو و تشریح راهبرد تازه آمریکا در قبال ایران برگزار شد ادعا کرد که اقتصاد ایران با تشدید تحریم‌ها ضعیف‌تر نخواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از ظهر دوشنبه (۳۱ اردیبهشت/ ۲۱ مه) در یک سخنرانی در اندیشکده بنیاد هریتج، جمهوری اسلامی را از جمله به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی برخی کشورهای منطقه متهم کرد و گفت اگر تهران از این اقدام‌ها دست برندارد با شدیدترین تحریم‌های تاریخ روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد باقر نوبخت در واکنش به این تهدیدها گفته است: «آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟»

منظور سخنگوی دولت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل است که به صدور قطعنامه‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی منجر شد.

«نیش دردناک تحریم‌ها»

بسیاری از ناظران معتقدند که تن دادن ایران به مذاکره با شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چیم، بریتانیا، فرانسه و آلمان) که به امضای توافق هسته‌ای در تابستان ۲۰۱۵ منجر شد پیامد تحریم‌هایی بود که اقتصاد ایران را در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی به مرز فروپاشی کشاند.

مایک پومپئو در سخنرانی خود که ترجمه فارسی آن در شبکه توئیتر منتشر شد گفته است: «اگر رژیم [ایران] مسیر غیرقابل قبول و غیرمفیدی را که برای خود و مردم ایران انتخاب کرده، تغییر ندهد، نیش تحریم‌ها تنها دردناک‌تر خواهد شد. وقتی کار ما به پایان برسد، اینها شدیدترین تحریم‌های تاریخ خواهند بود.»

او همچنین به نوسان‌های شدید بازار ارز در ایران و سقوط ارزش پول ملی این کشور در ماه‌های گذشته اشاره کرد و هشدار داد که تحریم‌های مد نظر ایالات متحده “فشار بی‌سابقه مالی” به اقتصاد جمهوری اسلامی وارد می‌کند و حکومت را برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود به چالش می‌کشد.

افزایش بهای ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد و ابتدای امسال ادامه یافت. ۲۱ فروردین ماه و زمانی که قیمت دلار با افزایشی بیش از ۴۰ درصد در کمتر از سه ماه، به حدود ۵۵۰۰ تومان رسیده بود دولت دلار را با بهای ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی اعلام کرد و خرید و فروش آن به قیمت‌های بالاتر را غیرقانونی خواند.

به رغم این اقدام و برخوردهای پلیسی و قضایی با عرضه‌کننده و خریداران ارز در بازار آزاد، افزایش بهای دلار در بازارهای غیررسمی همچنان ادامه دارد و در این فاصله برخی منابع از رسیدن قیمت دلار به هفت هزار تومان هم گزارش داده‌اند.

معامله ارز آزاد، آب به آسیاب آمریکا؟

به گزارش خبرگزاری ایلنا سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: «آمریکایی‌ها نوسانات بازار ارز را پیروزی خود می‌دانند. تاکید می‌کنم نباید ارز گرانتر از ۴۲۰۰ تومان عرضه شود غیر از این باشد خلاف است.»

نوبخت ظاهرا با اشاره به ادامه فعالیت بازار آزاد ارز گفته است: «نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم. ممکن است در یک کوچه و پس کوچه‌ای یک قیمتی اعلام شود این ارزش پول ملی ما نیست و کسبه محترم ما نباید این را مبنا قرار دهند.»

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی معامله دلار به بهای ۶۸۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در بازار آزاد را به طور تلویحی تائید کرد و در عین حال گفت این کار در حجم بسیار کم و در “پستوها” انجام می‌شود.

مخالفت ایران با مذاکره مجدد

مایک پومپئو در تشریح راهبرد تازه واشنگتن در قبال ایران گفته است که ایالات متحده آماده مذاکرات مجدد با ایران است و اگر جمهوری اسلامی سیاست‌های خود را تغییر دهد آمریکا آماده است تمام تحریم‌های هسته‌ای خود را علیه تهران لغو کند و به پیوستن این کشور به اقتصاد جهانی یاری رساند.

خبرگزاری تسنیم واکنش نوبخت به این اظهارات پومپئو را این گونه گزارش کرده: «دونالد ترامپ [رئیس جمهوری آمریکا] از قبل مایل به مذاکره با ما بود. اما با کی مذاکره کنیم؟ با کسانی که زیر توافق‌های رسمی مورد تایید شورای امنیت میزنند، مذاکره کنیم؟ خیر؛ آمریکایی‌ها شایستگی نشستن پای میز مذاکره با نمایندگان ایرانی را ندارند.»

ایران برای دست‌یافتن به توافق هسته‌ای نزدیک به دو سال با نمایندگان آمریکا و دیگر طرف‌های گفت‌وگوهای هسته‌ای به طور مستقیم مذاکره کرد. پیش از این مذاکرات، نمایندگان آمریکا و ایران با میانجیگری کشور پادشاهی عمان چند بار به طور پنهانی مذاکره کرده بودند.

روسیه، چین و سه کشور اروپایی طرف مذاکرات هسته‌ای گفته‌اند که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند هستند و تلاش می‌کنند برجام بدون آمریکا نیز ادامه یابد.

با این همه در هفته‌های گذشته امکان حفاظت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران که احتمالا مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند بیش از پیش با تردید مواجه شده و کشورهای اروپایی دست‌کم در مورد برخی انتقادها با آمریکا هم‌صدا شده‌ و برنامه‌های موشکی و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نگران‌کننده خوانده‌اند.

دویچه وله
Print Friendly, PDF & Email